problemen met veulen: tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSuusx

problemen met veulen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:55

Hallo,
Ik vraag dit even voor iemand bij mij op stal,ze zit zelf niet op bokt.nl vandaar.Knipoog
Ze heeft zelf een brief geschreven dus heb ik het over geschreven en zal dus ook alle berichten uit printen en aan haar geven.

Hallo,
Ik ben Annemieke.
Ik heb 8 maanden geleden een hengsten veulen gekocht genaamd Vicktor.
Vicktor is er vroeg bij zn moeder vandaan gehaalt rond ze 4 maanden.
Sinds die tijd heb ik dus vicktor over gekocht.Victor kwam toen over tot een hele rustige veulen die hield van aandacht.
De eerste maanden genoot ik echt van vicktor,en beleefde we leuke dingen hij was lief en zacht van karakter..we deden normalen dingen poetsen en lopen en lekker ravotten met zn maatjes.
zo verliep zijn leuke leven en hadden we bijde plezier.
toen verhuizde we van stal,want al victor zn maatjes gingen verhuizen en we verhuisde maar mee,want victor ging toch voor.
Zo had victor weer 2 maatjes en kwam hij altijd buiten om te spelen en ravotten..
Ze groeide hij op als een normalen pony,maar hij werd sterker en bijdehander.
Dus werden al zn maatjes verkocht door de eigenaar,en weer weg daar met victor.
Toen kwamen we bij een leuke stal terecht,waar hij kan spelen en komt ook buiten.
Hij staat nu met 6 anderen hengsteveulens.en hij kan ze allemaal aan,hij is ook erg dominand
Sinds ik hem eigelijk heb,heb ik 3 maanden plezier met hem gehad,ik heb veel gedult met hem..
Ik hou wel van hem maar het zit erg ingewikkeld.
1.ik werk me de plures voor hem
2.ik erger heel vaak aan hem
3.hij is erg sterk en hij weet hoe hij me klein krijgt.
nu heb ik hem 8 maanden en steeds weer erger ik me aan hem.Als ik hem uit stal haal,dan bokt trapt steigert bijt etc naar me.Dan loopt hij met zn maatjes en rent hij op me af en valt aan.Ik vind het echt niet meer leuk.ik kan niet eens 200m met hem lopen want dan ben ik mn leven niet meer zeker.Hij heeft niks van een tik.niks van een knal en niks van een zweepslag!Hij loopt al in een opfok maar dat helpt ook niet.
Ik zit elke keer weer te denken had ik hem maar niet gekocht,maar toch is hij lief.
en krijg ik niet over mn hart om hem te verkopen.Ik denk er de laaste tijd wel vaak aan.Het gaat mij dus niet om het rijden.maar dat ik hem niet aan kan vind ik erg.
alleen zn halster omdoen is al een probleem.
Dus nu zal ik graag jullie meningen horen.

gr Annemieke.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`

ik zal alle berichten aan haar geven,dus mensen kom met nuttige informatie.
Laatst bijgewerkt door Karin op 14-03-05 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijk gemaakt

Anoniem

Re: Meningen van Belang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:23

tja ik zou zeggen gooi hem in de opfok waar ze hem helemaal niet binnenhalen dus gewoon 24/7 buiten.. Dan loop je je ook niet aan hem te ergeren. heb je er geen kijken naar alleen kost het je wel geld...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 20:39

Ze zegt dat die al in de opvang loopt. Een beetje aandacht is niet verkeerd (handmak). Maar even een vraag? Staat hij dan gewoon op stal in de nachten? Want dan zou je ervoor kunnen kiezen om gewoon 24/7 het land op en af en toe een keer langskomen om hem te poetsen o.i.d. Als je hem dan met 2,5 van het land haalt, kun je nog vroeg genoeg beginnen en het kost je minder geld. maar als je voor een jaarling pensionkosten moet betalen is dat haast niet op te brengen, neem ik aan.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 21:03

Mijn hengstenveulen doet het ook maar die trapt niet naar mij, maar het licht groterdeels aan het opvoeden, en leefdtijd
hij is nog niet zo oud en mischien helpt castereren hem ? of mischien kan iemand je helpen.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 22:53

Hoi,
om hem een hele dag en nacht op land te zetten heeft geen nut,hij krijgt er koliek van..
dus ja hij staat de nachten op stal.hij staat al in een opfok.
Ze poets hem ook maar enkel,maar asl hij naar buiten wilt dan steigert hoij op iedereen etc.
Om hem te casteren heeft nog geen zin,heeft zn balen nog niet.Ze wil hem wel casteren rond ze 2e jaar.
iedereen helpt der maar hij krijgt echt iedereen aan de kant..

gr

vamp

Re: problemen met veulen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 07:02

Als je een veulen niet aankan, wat doe je er dan in hemelsnaam nog mee? als je zo doorgaat beland je nog eens in het ziekenhuis...
ik zou hem als ik jou was verkopen, of echt goede hulp zoeken. En hem heel erg op zijn plaats zetten, is hij nou helemaal gek geworden! hij moet naar jou luisteren, en als hij dat doet zul je merken dat je zo weer enorm veel plezier aan hem beleeft!

andrea15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:18

ik zeg altijd denk na voor je ergens aan begint zeker als je een veulen koopt ziet er wel lief uit maar het is normaal dat zo beestje gaat veranderen het is geen speelgoed of een knuffelbeer dat beestje gaat veranderen zijn hormoonen spelen daar ook bij op en als je er geen verstand van heb gebeuren er de grooste ongelukken mee dus kun je hem better in de opfok doen en anders toch verkopen ik zeg dit niet zomaar een hengst heeft echt een strakke hand nodig en is geen speelgoed sterkte er mee als je nog wat wil weten hoor ik het wel heb zelf veel veulens gefokt dus weet ik waar ik over praat

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:36

Ja, dan blijft er toch echt maar 1 ding over...doet hij het weer dan geef je hem echt gigantisch op zijn klote!! Hij moet maar eens ontzag tonen voor jou hoor. Maar hij heeft door dat als hij die kunstjes flikt, jij bang voor hem wordt. Zulke dieren weten dat meteen en is niet bevorderlijk. Sla hem iig niet op zijn hoofd, jonge dieren (en oudere) worden daarvan snel kopschuw... Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 08:40

ok ik heb een veulen in dezelfde leeftijdsklasse, ik ga een keer in de maand kijken, hoi en doei zeggen en een snoepje brengen. Onzin om met zo een jong dier van alles te gaan doen. Ze gaan alleen maar lopen klieren en dingen verzinnen. Als je niet zo veel met ze doet geef je ze ook geen aanleiding om dingen te gaan verzinnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 14:55

Als hij nu al zo ontzettend scheit aan haar heeft, en nu al zo ontzettend over haar heenloopt......... hoe moet dat dan over twee jaar?????

Ik zou zeggen, verkopen, en heel snel voordat er ongelukken gebeuren........... en koop er een ponie van een jaar of 12 voor terug waar ze wat van kan leren........

Dit is een ongeluk waiting to happen...............

Ik snap niet waarom mensen aan veulens beginnen, echt niet, echt niet, echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 15:01

gijsenkim schreef:
Als hij nu al zo ontzettend scheit aan haar heeft, en nu al zo ontzettend over haar heenloopt......... hoe moet dat dan over twee jaar?????

Ik zou zeggen, verkopen, en heel snel voordat er ongelukken gebeuren........... en koop er een ponie van een jaar of 12 voor terug waar ze wat van kan leren........

Dit is een ongeluk waiting to happen...............

Ik snap niet waarom mensen aan veulens beginnen, echt niet, echt niet, echt niet!

AMEN

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:05

Ze heeft een besluit genomen..Maar ze is veder nog wel erg onzeker.Wat gijsenkim zegt vind ik ich ook het goede voorbeeld ..Ik laat jullie zo snel mogelijk weten..
Misschien heeft iemand hier ook ee leuke paardje/ponytje te koop..niet al te duur voor der..
gr