Iemand die mijn paard verkeersmak kan maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mathijssen

Iemand die mijn paard verkeersmak kan maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:45

Hoi allemaal,

Ik heb al eerder en berichtje hierover geplaatst maar helaas geen reacties ontvangen waar ik iets mee kan.
Even in het kort: ik zoek dus iemand (eventueel een stal) die mijn paard verkeersmak kan maken, te laten wennen aan vooral ook het grote verkeer (vrachtwagens en tracktors met aanhaners). Ik heb al verschillende keren met het paard buiten gereden maar ben zelf te onzeker om het paard hierin te beleren (en heb hiervoor te weinig tijd). Het liefst zoek ik iemand die aan huis kan komen (gemeente Oirschot - noord Brabant)
daar ik geen trailer heb en mijn paard het lieft thuis laat lopen maar als het echt niet anders kan...
Wie kan mij helpen, ik zou graag met mijn paard (1,55 m, paint) lekkere buitenritten maken.
Of heeft iemand tips voor mij hoe ze dit zelf aangepakt hebben.

Alvast bedankt Haha!

femskie

Re: Iemand die mijn paard verkeersmak kan maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:02

Wat volgens mij eerst heel belangrijk is voordat je gaat buiten rijden is dat je paard een goede dressuurbasis heeft. Het paard moet gewoon lekker aan de hulpen staan en hij moet luisteren naar je. Dat heb je buiten nodig!

Wanneer je in de bak merkt dat hij gehoorzaam is kan je eerst eens een klein rondje buiten de deur maken. Gewoon dichtbij huis blijven en zelf kalm en ontspannen blijven. Ga niet denken van: Oh jee, een wapperend zeil!! Wat zal 'ie doen??? Probeer ontspannen te gaan zitten en blijf gewoon rijden. Voel je dat hij zich spant en er naar gaat kijken, gewoon door rijden. Maak jezelf zwaar en laat hem door stappen. Bij enge dingen die niet bewegen laat je hem er naar toe lopen en kijken. Blijf maar eens bij zo iets stil staan.
Oh ja, ook niet onbelangrijk: blijf praten tegen hem! Vaak kan je met je stem ook heel veel. Beloon hem goed als hij netjes en gehoorzaam langs een object gaat.

Ach, weet je, als je die basis in de bak goed hebt dan kun je naar buiten. En om daaraan te wennen is het leuk als je paard kilometers maakt maar je hoeft echt niet hele einden om. Houd het gewoon safe en klein in het begin. Tong uitsteken

Ik ben vast wel iets vergeten te zeggen tegen je maar dat wordt vast wel aangevuld door andere bokkers.
Als je in de buurt zou wonen wilde ik je wel helpen maar ik denk dat dat niet echt gaat lukken. Je kan het misschien proberen uit te besteden maar ik geloof niet dat je zo'n held hoeft te zijn om je paard zelf verkeersmak te maken. Kwestie van gewenning en een goede zit! Haha!
Stel dat je nog vragen hebt dan hoor ik het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:12

kijk eens op dreamstables.nl hun maken je paard volgens mij ook verkeersmak?

mathijssen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:47

Even een reactie terug.
Mijn paard luistert in de bak (meestal Haha! ) goed en is goed aan de hulpen (ik rijd het paard dressuurmatig in de bak), eigenlijk is het een vrij braaf paard met soms wat streken maar ze is nog jong (4 jaar) dus dat hoort erbij...
Algelopen jaar ben ik al enkele keren met het paard buiten geweest en dat gaat/ ging vrij goed, het paard wat braaf en ik ontspannen en genoot van de buitenrit, hierbij was wel iemand op de fiets bij.
Tot ik een aantal nare ervaringen heb opgedaan door crossmotors en grote voertuigen (die niet allemal even netjes zijn) en daardoor kan ik nu niet meer ontspannen buitenrijden. En nu dacht ik als iemand anders het paard hier nou doorheen rijdt en laat wennen aan deze omstandigheden kan ik daarna weer een ontspannen rit maken. Ik weet het zo simpel zal het ook wel weer niet zijn maar goed.
Dit even kort als toelichting.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:55

Waarom ga je na het rijden niet gewoon even met hem/haar wandelen in de buurt? Dan leert ze het ook kennen. Ik rij momenteel een paard waarmee ik zaterdag voor het eerst mee heb buitengereden, ze was erg kijkerig en ze schrok ook nogal snel. Ik had daarom maar een route gekozen zodat ik de stallen altijd kon blijven zien. Ik ga nu ook deze week gewoon en paar keer wandelen zodat ze leert dat dingen niet eng zijn.
En nog een tip! Kijk of er iemand met een "ervaren" paard mee kan rijden buiten.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:20

Hey,

Ik weet niet of dit is wat je zoekt, maar goed... niet geschoten is altijd mis!

Kijk eens op de site: www.paardnatuurlijk.nl
Onder het kopje trainingen staat een interessant stukje over angsten verhelpen.

succes verder!