vraagje over wat te doen met bijrijdster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

vraagje over wat te doen met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 09:46

hallo

Ik heb sinds mei 2004 een bijrijdster ik was toen zelf namelijk zwanger en kon helaas niet meer rijden .
Mijn bijrijdster had niet erg veel ervaring maar was berijd alles te leren .
Ik heb haar dan ook veel geholpen en zeker ook omdat mijn paard niet de makkelijkste is met andere ruiters.

Ik hebnooit het idee gehad dat het erg mis ging omdat ik zelf niet meer kon rijden merkte ik ook niet wat er fout ging . Voor het oog zag het er redelijk goed uit .
De draf ging wel veelste hard maar ook dat werd minder .
in november ben ik bevallen van mijn dochtertje en voordat ik zelf kon gaan rijden moest mijn paard geopereerd worden dus heeft toen 6 weken stil gestaan .

Nu zijn we dus sinds 2 maanden weer aan het rijden met zijn 2e .
De eerste paar keer ben ik zelf opgestapt omdat mijn paard na een periode stilstaan als een dolle tekeer kan gaan .
Er was toen niks aan de hand en heeft geen stap verkeerd gezet .
Daarna ging mijn bijrijdster rijden .
Nou de eerste keer dat ze erop zat heeft mijn paard dus alles gedaan om haar eraf te krijgen en het is helaas nog gelukt ook .
Sinds die val is alles verandert mijn bijrijdster is nu erg onzeker geworden en mijn paard blijft haar uitproberen .
Zij durft hem nu dus voor niet meer los te laten en houd krampachtig de teugels vast en gaat dus helemaal voorover zitten want ze is bang dat ie er vantussen gaat . Maar juist dat pikt mijn paard niet en gaat het dan juist op een lopen zetten .
Ik help dr 1 x in de week en de andere keer rijd ze zelf want heb niet de tijd om zelf elke dag te gaan anders had ik ook geen bijrijdster genomen .
Nu heb ik wel ff besloten om het tog maar elke keer te doen want het is nu zo erg geworden dat ik nadat zij 2 dagen gereden heeft ik mijn paard telkens weer los moet proberen te krijgen want ze gaat nu steedskrampachtig lopen.

Zodra ik help gaat het wel redelijk als ik maar continu zeg wat ze moet doen .
Maar die keer alleen gaat dus echt gewoon slecht mijn paard is dan zelfs ineens onbestuurbaar Boos! .
Waar dus andere ruiters ook last van hebben .

Ik zit dus beetje met mijn handen in mijn haar .
Want denk ook wel dat mijn paard haar loopt te zieken nu .
Ik heb een bijrijdster genomen omdat ik met 2 kinderen niet elke keer van huis kan om zelf iets te gaan doen .
En deze bijrijdster is verder heel goed voor mijn paard en het is een meid met een hart van goud .

Zijn er nog mensen die tips of ideeen hebben over hoe ik dit aan moet gaan pakken en wat ik hierme moet doen .

Want ff voor mijn plezier gaan rijden zit er dus niet in.
En het is en blijft wel een hobbie dus moet ook wel leuk blijven.

sorry voor het lange verhaal maar ik weet echt ff niet meer wat te doen .

groetjes

LADPR

Re: vraagje over wat te doen met bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:09

Ja dat is echt heel vervelend zeker omdat het toch wel moeilijk is om een goed ebijrijder te vinden.

Misschien moet ze een tijdje niet rijden en buiten het rijden om gewoon vee met het paard omgaan. Of misschien kan ze les nemen en dan aan de longeerlijn een tijdje zodat ze niet bang hoeft te zijn dat hij er vandoor gaat. Zei kan zich dan rustig gaan concentreren op het zitten en de instructrice kan zich dan bezig houden met het paard. Ik denk dat het dan wel goed moet komen.

Probeert bij buiten het rijden om ook de baas te zijn.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:11

Allereerst, gefeliciteerd met je dochtertje...

En nu.. je bijrijdster, ik kan me voorstellen dat je het wel een beetje zat bent. Je hebt haar tenslotte zodat je zelf thuis kunt zitten en er vanuit gaan dat zij je paardje lekker aan het rijden is. Maar ik kan me voorstellen omdat je zegt dat je paardje nogal pittig is, dat zelfs als je thuis zit er geen lol aan is, omdat je je constant afvraagt of ze er nog wel op zit. Dat zou ik in ieder geval niet leuk vinden, jij bent toch verantwoordelijk. Zelfs al is je bijrijdster ouder dan 18 zou ik me nog steeds verantwoordelijk voelen.
Ik vraag me af of je bijrijdster zelf er nog wel lol in heeft. Misschien moet je eens heel voorzichtig gaan polsen of ze niet liever een ander paardje wil verzorgen, en dat jij haar gaat helpen met die te vinden. En zelf ook op zoek gaat naar een andere bijrijder/ster..
En anders? Krijg jij les van iemand? Of ken je iemand die voor niet zoveel les geeft? Misschien kun je die eens vragen om je bijrijdster les te geven, dat ze het wel zelf betaald als ze je paardje niet kwijt wil. Eventueel zet je haar gewoon voor het blok ze moet OF les nemen OF er mee ophouden.

Zo denk ik erover in ieder geval....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:51

Ik zou aan zeer aanraden om met het paard te gaan lessen. Een instructeur op stal laten komen dus, die haar helpt met het omgaan met de angst. Zo verder modderen heeft volgens mij geen zin. Ik heb dat ook een keer meegemaakt met een bijrijdster en dat werkt gewoon niet. Voor alledrie niet (jij, paard, bijrijdster)

Wil ze geen les dan zou ik op zoek gaan naar een andere bijrijdster. Je kan zoals Sanet zegt dan eventueel nog helpen zoeken naar een nieuw verzorgpaard voor je bijrijdster.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:06

Heeft ze les op je paard? Zo niet, dan zou ik je willen adviseren om haar les te laten nemen bij een instructeur die jou ligt.

Mocht ze daar niet mee akkoord gaan, dan zou ik ervoor kiezen om mijn paard stil te zetten, omdat je natuurlijk niet wilt dat je paard door een ander verkloot wordt.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 11:16

Dat met longeerlijn gaat waarschijnlijk niet lukken gewoon longeren gaat goed zelfs zonder lijn maar als er iemand opzit heeft ie de nare gewoonte met zijn kont langs de lijn te gaan lopen stieren .

Les heeft ze dus 1 x in de week van mij .
Ze heeft al eens les gehad van mijn instructrice maar dat vond ze niet fijn .
Ik kan haar het beste zeggen wat ze wanneer moet doen , maar heb gewoon niet de tijd om dit elke keer te doen .

Zal dr tog eens adviseren dan maar een andere instructrise te zoeken.
Hoop dat ze dat een idee vind .
Zodra ik dr ook lesgeef gaat het ook redelijk maarja dan is het ook wel de bedoeling als ik er dus niet ben dat ze er dan ook iets mee doet ze zegt dat ze dat wel probeerd maar dat het niet werkt .

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:44

Misschien ben ik dan een pieperd, maar ik ben van mening dat zelf lesgeven te eigen is, als je begrijpt wat ik bedoel. Dan heb je meer het 'ja-maar...'-effect en bij een instructeur zal er een stuk beter geluisterd worden.

Het is gewoon altijd moeilijk met een bijrijd(st)er, aangezien je toch zelf vind dat je het beter kan/doet/wilt of moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:10

Ik zou haar idd les laten nemen, ik denk dat het met vertrouwen te maken heeft, of eerder het gebrek eraan. En dat ze daarom van jou wel les wil, en van een ander niet.

Is er geen mogelijkheid om per week af te wisselen? De ene week jij en de volgende week zij? Dan heeft het paard ook niet zo vaak om te schakelen, en kun jij ergens naartoe werken. Ik merk ook dat ik, als er een ander op mijn paard heeft gereden, zeker twee tot drie dagen nodig heb om het paard naar mijn hand te zetten.

En als het paard zo loopt te zieken als zij er opstapt: is er geen mogelijkheid om hem voor die tijd te longeren?

En verder is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat jou paard echt een eenmanspaard is, en dat een bijrijder gewoon niet werkt.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 15:18

@ cassidy Het van te voren longeren doet ze juist al altijd .
En denk dat je met het eenmanspaard best wel eens gelijk kan hebben ik heb haar nu bijna 8 jaar en ik ben altijd degene geweest die erop reed soms liet ik er wel andere op maaar dat ging gewoonweg niet .
Het duurde ook best lang voordat ik de geschikte bijrijdster had want op een of andere manier accepteerde ze haar wel . Alleen nu niet meer .

Ik ga dr tog adviseren om rog maar weer bij mijn instructrice of een andere te gaan rijden .
Want net als imker zegt je bent zelf altijd van mening dat je het beter doet .
Ik hoop dat ze ervoor open staat .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:49

Ik hoop het ook voor je, en ik hoop ook dat het tijdelijk is dat je merrie zo reageert. Maar als het echt niet meer gaat (en het zou niet voor het eerst zijn dat een combinatie niet meer klikt), wat dan? Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar persoonlijk zou ik er dan voor kiezen om haar stil te zetten, desnoods te laten dekken. Heb je er het volgende jaar toch minder omkijken naar.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:59

Een paard verandert niet zomaar zijn houding tegen een persoon. Misschien is er iets voorgevallen waardoor het rijden niet meer lukt. In dat geval is het moeilijk om (van beide zijden) het stramien te doorbreken.

Dekken zou ik alleen doen als je een merrie hebt met een mooie bloedlijn en als je weet wat je met je veulen wilt gaan doen. Begrijp me niet verkeerd, maar de paardenmarkt is als een kaartenhuis in elkaar gestort en tegenwoordig vang je niets meer voor een veulen. Daarbij komt nog dat aan een veulen ook de nodige kosten zitten, zoals DA, dekking, KWPNpapier etc., vergeet dat niet. Dat kan ook een struikelblok zijn.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 16:22

dekken is op dit moment niet echt een optie .
Ze heeft goede papieren ( bismarck x doruto ) financieel ook niet zon probleem.
Maar als ik iets fok met mijn merrie wil ik het zelf houden om er zelf mee te gaan rijden .
En dat is dus het probleem heb met 2 kinderen gewoon niet genoeg tijd .
Mijn bijrijdster wilde ze dit jaar mischien wel laten dekken zodat ze een eigen paardje had maar weet niet of ze dat nog wil .

Ik kan me niet echt voorstellen dat er iets gebeurt is maar je weet het natuurlijk nooit maar weet wel dat mijn merrie gewoon ook graag andere voor de gek houd en flink iemand kan pesten .
Ik had alleen niet verwacht dat ze dat nu weer zo erg zou doen omdat het tog wel redelijk ging .

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 16:37

Karina, het kan goed zijn dat er niets gebeurd is, maar voor hetzelfde geld... als er iets gebeurt wat je niet wil vertellen als bijrijdster zijnde en de eigenaresse heeft het niet gezien, dan zou ze ook kunnen denken: wat niet weet, wat niet deert... Da's doemdenken, dat weet ik, maar goed, het zou zo kunnen zijn.

Denk je er wel aan dat er consequenties zitten aan het feit dat je bijrijdster je paard wil laten dekken? Wat als het nu een gruwelijk goed veulen is en je hebt een x-bedrag ervoor gevraagd, terwijl je van een ander het 3dubbele kan krijgen? Die kans heb je nl.
Of er komt een dood of krom veulen uit, wat ze dan ineens niet wil hebben. Dan zit je er mooi mee te kijken. Of ze kapt met Karina en dan heb je een veulen, waar je eigenlijk niets mee kan.
Mócht je de overweging samen maken, zet dan iig alle mogelijkheiden op papier, zodat je geen blauwtje loopt.

LiLLyLoVeYou

Verzorgpaardje gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:03

Hallo,

Ik ben al meer dan 3 jaar op zoek naar een verzorgpaard/pony, Nu rij in ondertusse al ongv. 7/8 jaar en heb het heel erg naar me zin. IK zou graag een eigenpaard hebben maar daar is geen tijd en geen geld voor. Ik zoek eigenlijk een lease/verzorgpaard/pony. Het mag ook een shetlander zijn. Ik ben dus dewi, 13 jaar oud. 1.55 lang en weeg ongv 40 kilo.[/color] Ik hoef er niet echt op te rijden, maar het zou wel leuk zijn. Het verzorgen zelf vind ik het leukst, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Je kan mij altijd iets vragen o.i.d bunnybun@Hotmail.com

Alvast bedankt, dewi Pling

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 17:33

@LiLLyLoVeYou : Ik denk dat je vekeerd zit Haha!

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:05

laat je bijrijdster niet meer verder aanmodderen! waarschijnlijk vind ze het zelf ook ontzettend vervelend. ze wil ontzettend graag en komt ook gewoon rijden omdat dat de afspraak was . maar eigelijk is ze zo bang dat het steeds slechter gaat. op die manier wordt het niet meer beter. misschien kun je tijdelijk een andere bijrijdster zoeken. en dat andere meisje 1x in de week goed helpen zodat ze na een tijdje weer wel relaxt kan rijden. (idee, kan zij die andere middag in de week niet oppassen op je kinderen?, dan kun je misschien zelf ook nog rijden. en daarna ff bijkletsen over hoe het ging en hoe ze zelf het beste kan rijden.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 19:17

ze vind het zelf idd erg vervelend .
Maar ze wil tog graag volhouden ze probeerd er ook veel aan te doen maar het lukt op het moment gewoon niet .

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:46

Ja ik zou haar tog les laten nemen. Maar dan niet van jou instructie maar van iemand anders. En miss moet ze gewoon ook meer met het paard doen. Een beetje alsof ze hem voor het eerst ziet. Uitgebreid poetsen, wandelen, longeren en meer van dat soort dingen. Ze moet het respect van het paard terug winnen en zelf weer zekerder worden. Iig veel suc6 Lachen