Er zijn inderdaad veel prutsers is mijn ervaring. Mensen die de kussens gewoon opvullen zonder ze los te maken (sneetje tussen beide zweetbladen in maken, ik heb zelfs compleet uitgesneden driehoekjes hier gezien) en vervolgens volproppen. Als het voor niet past, dan zetten ze het zadel wel in een pers om de boom aan te passen (terwijl mij verteld is dat je de breedte ook kun aanpassen door er wat meer of minder vulling voor in te stoppen. Een goede zadelmaker weet precies waar iets meer en waar iets minder in te stoppen).
Om in een zadel keilkussens in te laten bouwen bleek er maar 1 in de buurt te zijn die dat kan en ook goed doet: Kootstra (helaas wel duur, maar wel een echte vakman)
Het betreffende zadel lag te ver achterover, meeste 'zadelmakers' zeiden gewoon koop een ander zadel, je kunt geen keilkussens in een zadel zetten als die er al niet inzitten. Kootstra heeft bewezen dat dit wel kan, ik ben er zeer tevreden mee.
Maar wil je een goed (A/B) merk zadel laten aanpassen, dan doet hij dat niet (hij doet alleen merken die hij zelf voert, Stubben, KN, Hopfner). Ik zou dan geen adres weten in het noorden waar je dit goed kunt laten doen. Ik hoor wel verhalen over een zadelmaker in Meppel, maar dat is ook nog niet ecth in de buurt. Laatst noemde iemand nog een naam in Friesland. Dus waar moet je dan met een Zaldi zadel naartoe? (of ander merk)