mijn paard heeft bedelen geleerd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sipje

mijn paard heeft bedelen geleerd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:32

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een paardje dat kan bedelen...Hij tilt zijn voorbeen op en houdt hem net zolang omhoog, zwevend tot je hem een snoepje geeft. Ik vind dit uitermate irritant want als het aan hem ligt krijgt hij om de minuut een snoepie. Ik kan hem er denk ik ook niet voor straffen want het is minstens 9 jaar lang goedgekeurd...Het wordt, lijkt wel, steeds erger. Als je de stal al in komt dan begint het al. Heeft een van jullie een idee??? Hoe kan ik het hem afleren???Alvast bedankt voor het lezen van mijn "probleem".

mylano

Re: mijn paard heeft bedelen geleerd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:40

Lijkt me verstandig om hem maar een tijdje geen snoepjes meer te geven en ook niet bij je te hebben.

Mijn paard zoekt ook altijd mijn jaszakken na op lekkere hapjes en dat kan inderdaad knap irritant zijn (zeker als je een schoon wilt blijven).

Het werd zelfs zo erg dat hij ook bij andere mensen op zoek ging naar lekkers. Uiteindelijk werd het minder toen ik niets meer bij me had.

Maar als ik wel wat bij me heb doet ie het gewoon weer. Afleren is er volgens mij niet bij!!!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:43

Mijn paard geeft ook voetjes op commando voor een snoepje, maar bij is het heel simpel: Voetjes op Comando wordt beloond , voetjes op eigen initaitief worden genegeerd.

Sipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 22:48

tof dat jullie mijn bericht hebben gelezen. Het probleem is zelfs al met voeren en idd snoepjes zijn al uit mijn kast verbannen....Dank jullie voor je reactie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:50

Niet straffen maar gewoon negeren zou ik zeggen, want verder levert het geen gevaarlijke situaties op, toch? Hij krijgt er vast vanzelf genoeg van als het niets meer oplevert.
Moet het echt nodig zijn dat ie zijn hoef weer op de grond zet dan hetzelfde commando als bij hoevenkrabben gebruiken, hem een stapje verzetten, of een andere hoef vragen (en belonen met je stem (geen snoepje) als hij het goed doet).

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:55

Ik heb ook ooit een pony gehad die dat deed en het was idd erg irritant. Zodra je bij dr in de buurt kwam ging ze met dr voorbeen staan zwaaien omdat ze een snoepje wilde. In het begin toen ik nog niet door had dat ze het om de snoepjes deed heeft ze me wel een paar x geraakt als ik voor haar langs liep. Ik heb toen ook op commando beloond en als ze het zelf deed genegeerd. Het heeft even geduurd maar ze had het wel afgeleerd Haha!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:10

Wat er in zit kan er echt wel uit.. Ja

Vanaf zijn geboorte tot aan dat ik hem kocht (7jaar lang) heeft Partout bij zijn vorige eigenaar gestaan die best veel toe liet vermoed ik..

Als er wat kriebelde onder zijn buik (een vlieg, jouw hand enz) dan trapte hij ernaar..
Had hij geen zin dat je opstapte/aansingelde dan kreeg je ook een hoef naar je hoofd geslingerd..
Snoepjes geven was ook niet veilig.. Als hij dan een keer niet kreeg was bijten zijn oplossing..
Wilde hij ergens heen wandelen dan moest je maar snel aan de kant gaan anders liep hij dwars over je heen..

Een schreeuw of een knal voor zijn snoet stond hij niet echt van te kijken, maar een trap daarin tegen wel..

Na 2 á 3 maanden heel consequent en soms hard optreden was het er bijna allemaal uit en kon ik met een gerust hard zijn stal in lopen.. Lachen

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je het er na 9jaar wel uit moet kunnen krijgen..
Je moet alleen de juiste "methode" vinden die voor jou paard werkt..
En uitkijken dat het niet meer terug komt.. Knipoog

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:28

ik heb zelf een paard dat bedeld
ik weet echt niet hoe ik dat moet negeren
als hij me ziet begint het al
staat hij buiten blijft hij schrappen met ze voor hoef
staat hij opstal blijft hij gewoon vresselijk hard schoppen
tegen de stal deur

als ik het negeer blijft hij net zolang doorgaan
tot je er gewoon helemaal gek van wordt
en meestal zet ik hem dan buiten om van dat geschop af te zijn
maar ik heb een stal waar het voer in staat
en ook gelijk mijn zadelkamer is
als hij buiten staat ken hij daar dus bij
hij maakt die deur dan heel de tijd open gewoon met ze neus net zolang duwen en trekken tot die deur open is
en maakt voertonnen open om het biks eruit te stelen

terwijl hij een heel baal kuilgras heeft
en het maak niet uit hoeveel ik hem voert hij blijf bezig
zelfs als hij penen biks en appels heeft
wilt hij het perse uit die stal zelf halen
ik vind dat heel moeilijk om te negeren
maar wil hem ook weer niet elke keer slaan
om hem daar weg te krijgen

iemand advies Vork

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 13:27

dat is lastig ja..zo heb ik ook een paard gekend!!
dat is dus nou echt het nadeel van vrijheids dressuur..paarden gaan het naarmate de ervaring steeds vaker en ongevraagd doen.
dat paard wat ik kon hebben ze elke keer als ie voer kreeg..als ie een snoepje kreeg etc zn been op laten tillen.
dus elke keer als je bij m stond of wat dan ook..zelf als hij wist dat het voertijd was begon hij wel een kwartier!!met zn been in de lucht te zweven..ZO irritant!
ik ben bang dat het heel moeilijk is om af te leren!!of je moet hem echt belonen als hij zn been neer zet (niet met snoepjes Haha!)
succes ermee..hou er rekening meet dat dit gedrag al 9 jaar goedgekeurd is.. Huilen