Hoe zorg ik dat mijn pony bespiering krijgt ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Hoe zorg ik dat mijn pony bespiering krijgt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 15:45

Hallo,

Mijn pony heeft amper bespiering en nou vroeg ik me af hoe ik kan zorgen dat mijn pony meer bespiering krijgt en hoe ik dat langzaam opbouw?

Groetjes karin

smurf1988

Re: Hoe zorg ik dat mijn pony bespiering krijgt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:51

trainen misshien? Bloos

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 15:56

knolliepower schreef:
trainen misschien? Bloos

jah dat snap ik natuurlijk wel, maar hoe.
Moet ik bijv. met een longeersingel en bijzetteugels elke dag longeren en dat langzaam opbouwen.Of kan het ook op een andere manier?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:59

Je rijd er gewoon op neem ik aan?

Dan gewoon trainen met rijden.... hou er wel afwisseling in niet alleen maar trainen in de bak dan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:01

Faniek schreef:
Je rijd er gewoon op neem ik aan?

Dan gewoon trainen met rijden.... hou er wel afwisseling in niet alleen maar trainen in de bak dan.

jah ik rij er recreatief buiten op, met een westernzadel, omdat hij in de bak niet echt lekker loopt.
Dus daarom rij ik eigenlijk liever niet in de bak, maar als het niet anders kan m0et het maar.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:01

RaQuKA schreef:
jah ik rij er recreatief buiten op, met een westernzadel, omdat hij in de bak niet echt lekker loopt.
Dus daarom rij ik eigenlijk liever niet in de bak, maar als het niet anders kan m0et het maar.

Waarom wil je dan dat je paard bespiering krijgt?

Dat los je echt niet op met wat longeren en bijzetteugeltjes...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 16:03

Faniek schreef:
RaQuKA schreef:

Omdat hij gewoon totaal geen bespiering heeft en hij was ook eerst erg mager, maar hij wordt nu steeds dikker en door middel van trainen moet zijn dikke buik nog een beetje 'stijgen' naar z'n rug (die is heel erg smal) zei zijn vorige eigenaresse, daarom vraag ik het hier.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:32

Misschien kun je proberen veel 'schijnovergangen' te rijden waarbij je bijvoorbeeld in de draf vanuit arbeidstempo doet alsof je wil gaan stappen, en dan op het laatste moment toch door draven. Verder veel overgangen rijden en veel schakelen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:17

waarom loopt je paard niet lekker in de bak?? is het een lichamelijk iets dan kan je dat ook niet van m vragen. Probeer veel afwisselend werk aan te bieden. Longeren, lekker buiten rijden, als het kan eens een keertje naar het strand of zo, misschien een sprongetje zo af en toe. Gewoon langzaam meer laten werken waardoor hij meer conditie krijgt en meer spieren.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 18:58

sandr0 schreef:
waarom loopt je paard niet lekker in de bak?? is het een lichamelijk iets dan kan je dat ook niet van m vragen. Probeer veel afwisselend werk aan te bieden. Longeren, lekker buiten rijden, als het kan eens een keertje naar het strand of zo, misschien een sprongetje zo af en toe. Gewoon langzaam meer laten werken waardoor hij meer conditie krijgt en meer spieren.

hij vindt de bak saai dus dan voel je aan hem als met hem in de bak rijdt dat hij niet echt lekker loopt.
Bedankt voor je reactie.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:15

Ik heb er hier ook eentje die de bak saai vindt, maar één keer in de week moet hij er toch aan geloven in de les Whoosh! Verder oefenen we op buitenrit, zigzaggen om boompjes enzo. Wees creatief! Alle bakoefeningen kunnen buiten ook.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:14

Faniek schreef:

Een paard dat zo weinig bespiering heeft als speedy kan onnodige slijtage aan gewrichten krijgen. en dat wil je toch voorkomen lijkt mij als je om je paardje geeft.. dus daarom wil karin graag dat ie meer bespiering krijgt.

En als je weet hoe je moet longeren dan kun je met longeren een paard geweldig trainen en ook de bespiering een heel eind verbeteren.

Waarom denk je dat normaal gesproken voordat een paard ingereden wordt t eerst een week of 6 gelongeerd wordt.. dat is niet alleen om de conditie te verbeteren maar juist om de bespiering te trainen en het paard te leren in balans te lopen (en daar heeft ie weer die ontwikkelde spieren voor nodig) omdat daarna de ruiter er op gaat zitten.

Maar Karin, je weet t ... ik zal proberen van t weekend langs te komen met Marsss en dan zullen we eens kijken wat je t beste met Speedy kunt doen, tenminste.. als je dat wil natuurlijk Knipoog