Weide, wat eerst, bemesten of kalken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Weide, wat eerst, bemesten of kalken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 10:15

Nu eindelijk alle sneeuw hier weg is willen we weer wat aan de weide gaan doen maar in welke volgorde moet je dat doen?
Eerst bemesten (wij bemesten met eigen mest/compost van eigen mesthoop) of eerst kalken? (korrels)

Ik denk zelf eerst bemesten, er staat mij iets van bij dat de kalk die je daarna doet ook de zuurgraad van het gras weer op peil brengt o.i.d.

Iemand hier verstand van?

En hoe lang moet er zitten tussen bemesten en kalken? (of andersom)

judithM

Re: Weide, wat eerst, bemesten of kalken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:45

Nu gaan kalken en daarna bemesten volgens mij.

Ik heb zelf gister voor de regen kalk gestrooid en hier in de buurt heb ik ook grote trekkers gezien die kalk aan het strooien waren van de week.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 11:10

Zit ik het dus verkeerdom te bedenken Haha!
Heb hier overigens nog niemand zien kalken maar de sneeuw is ook nog maar net weg hier, zal eens opletten of ze het komende week gaan doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:42

kalk hoor je toch eigenlijk al in januari te strooien ??? Maarre moet je wel altijd kalk op de wei gebruiken ? ligt dat niet aan de soort grond ?

groetjes,

Maris

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 17:41

Tja, de boeren doen het hier in het najaar ook dus daar is niet echt een peil op te trekken en dat is akkerland, dat van ons is een heel klein stukje grasland (echt heel klein) Erg arm landje, waar erg veel onkruid op komt wat dan het gras overwoekert, dus werd mij aangeraden om te kalken tegen het onkruid. Wij kalken dus niet altijd, wordt de eerste keer Haha!
Dus ik denk eerst kalken en daarna bemesten? Maar hoe lang moet ik wachten met bemesten na het kalken, weet iemand dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:50

Eerst kalken, kan tot februari, maar nu kan het ook nog wel.

Door de kalk maak je de grond 'alert' op de mest, waardoor deze beter opgenomen wordt en minder wegspoelt.
Door kalk heb j dus meer profijt van je mest.

Tevens zorgt kalk er voor dat de zuurgraad van de grond verbreterd wordt, natuurlijk afhankelijk van de gegeven hoeveelheid. Maar dit moest je dan eerst testen met een PH-kit.

Kalken werkt idd tegen bepaalde soorten onkruid (die niet van kalkrijke grond houden), maar andere onkruiden houden er juist wel weer van. Lood om oud ijzer dus Clown

andorrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 20:44

Als je de grond bemest met eigen paardenmest dan moet je dat eerst doen voordat je kalk strooit. Paardenmest maakt het namelijk zuur. Logisch: waar een paard gemest heeft en je ruimt dat niet op, daar eet een paard ook niet. Dat komt omdat het te zuur wordt.

Kalk strooien heeft pas nut als het ongeveer 15 graden is. Vraag maar eens na bij een verkoper van kalk.

Groetjes Nicole

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 21:28

Zo als andorrah het zegt had ik het dus ook gehoord en wij bemesten van eigen mesthoop dus dan toch eerst bemesten? O jee, nu weet ik het helemaal niet meer, kan dus 2 kanten op Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 21:48

hoe groot is je landje als ik vragen mag en voor hoeveel paarden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:15

Ik heb 1x met 'eigen' mest mijn postzegelwei bemest en doe het NOOIT meer.
Sinds die tijd heb ik mega-veel onkruid en je kunt veel langer de paarden er niet op laten grazen voor het is ingetrokken. Ook moet je veel secuurder zijn met ontwormen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:20

eerst bemesten en als het nodig is rond april kalken.

Vanaf 1 februari bemesten de boeren hun weilanden weer en pas als blijkt dat het nodig is brengen ze kalk aan. Dat doen ze door monsters van het gras te laten onderzoeken.

Ik heb het even nagevraagd aan mijn vriend, hij is loonwerker en zij zijn dus al sinds 1 februarie aan het bemesten (injecteren zoals zij het noemen)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 23:13

Het weitje waar het om gaat is maar 30x80meter en daar komen op zijn tijd 2 paarden en 3 pony's op, niet iedere dag en ook nooit allemaal tegelijk, als ze erop staan is dat voor een paar uur.

Eigen mest is bij ons dus volledig compost, de hoop ligt al langer dan een jaar en het is alleen mest met hemparade en aubiose, dat composteerd binnen 6 weken volledig.
Ontwormen komt goed hoor, het bemesten hebben wij vorig jaar ook zo gedaan en geen enkel probleem met wormen gehad, het gaat mij er nu echt alleen om: wat is de juiste volgorde en hoe lang is de tijd tussen beide.
Paarden komen er waarschijnlijk in mei pas weer op of het moet zo ontzettend hard gaan groeien, dan mogen ze eerder maar dan moet het gras wel hoog staan Haha!
Dus als ik nu ga bemesten dan heeft het tijd zat om in te trekken denk ik. Daarna dan kalken, dan ook nog 3 tot 4 weken wachten toch? (kalken doen we dus wel met korrels)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 23:42

Bemestten (rond jan) bekalken (rond febr/begin maart) zaaien( verschillende maar vaak in het voorjaar)

dacht ik Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:14

cissie schreef:
Bemestten (rond jan) bekalken (rond febr/begin maart) zaaien( verschillende maar vaak in het voorjaar)dacht ik Knipoog

In januari mag je niet bemesten. Daar zitten regels aan vast op weilanden etc. Vanaf 1 februari mag het pas weer en dan tot november geloof ik.

Ik zou dus nu bemesten en volgende maand kalken. Weet je wel zeker dat je gras kalk nodig heeft? Anders zonde van de bezigheid...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:02

Volgens de loonwerker hier in het dorp hebben we echt kalk nodig, het is maar een klein stukje dus ik probeer het gewoon.
Hopen dat het weer nog even mooi blijft, dan komend weekend bemesten, daarna mag het weer gaan regenen Haha! en dan over een maand wat kalken.

Thanks voor alle antwoorden!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 09:25

Pling Tip: laat eens een bemestingsonderzoek doen door Blgg in Oosterbeek. Dan weet je voor de komende 4 jaar hoeveel je moet bemesten met kalk (is niet altijd nodig, is afhankelijk van de zuurgraad van de bodem) en met stikstof, fosfaat en kali (kunstmest of organische mest). Je kunt trouwens ook je mesthoop een keer laten bemonsteren.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 11:04

Mij is verteld dat februari dé maand is om te kalken, daarna niet meer. Een flink pak sneeuw erop zou ook goed zijn.
Hebben wij mazzel gehad, we hebben net voor de sneeuw gekalkt.

Bodem of bemestingsonderzoek zou niet verkeerd zijn idd. Je kunt wel kalk gaan strooien, maar als je niet weet wat je land nodig heeft, heb je er nog niet zoveel aan en ben je alleen je geld kwijt. Zo'n bodemonderzoek verteld precies hoeveel je land nodig heeft per ha..
Wij hebben iig eerst gekalkt, graszout erop en toen bemest, naar aanleiding van het bodemonderzoek. Nu maar hopen dat het nog wat wordt.