Vraagjes mtb trailer in combinatie met een automaat gas auto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ranja

Vraagjes mtb trailer in combinatie met een automaat gas auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 23:21

Sinds een paar maanden heb ik een trailer. Om de trailer te kunnen trekken, hebben we een andere auto moeten kopen. We hadden niet zoveel eisen, behalve natuurlijk de trekkracht en het moest een gasauto zijn.
Onze keuze viel uiteindelijk op een automaat auto die genoeg trekkracht had en op gas reed.
Nu heb ik hier een paar vraagjes over.

Rijd dat eigenlijk beter/soepeler dan een schakelauto? (ook met het oog op het paard natuurlijk)
Is het aan te raden om 'handmatig' op te trekken/af te remmen of is dat niet nodig?
Zijn er nog meer dingen waar ik op zou moeten letten? (behalve dat mijn remweg nu nog langer is dan zonder trailer en automaat)
Is het zo dat je beter op benzine (ipv op gas) kan rijden tijdens het trekken van je trailer (of welke zwaardere aanhanger dan ook)?

Ik hoor het graag!!

themi

Re: Vraagjes mtb trailer in combinatie met een automaat gas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:16

Het rijden zelf vind ik soepeler gaan alleen het optrekken is bij mijn auto iets dat erg voorzichtig moet ivm de gas docering die van stationair naar optrekken wat abrupt kan gaan( schijnt een bekend probleem te zijn bij Jeep Cherokee) ik weet niet of dat bij alle automaten zo is.

Of je op gas of op benzine trekt is afhankelijk van het gewicht dat trekt.

Ik trok 1 paard op gas en 2 paarden op benzine.Met benzine heb je net even wat meer trekkracht.

Ik heb zelf mijn gas instalatie eruit laten halen.De extra kosten(wegenbelasting) wogen voor mij niet op tegen de voordelen.Ik reed vaak met 2 paarden de lange stukken en moest dan toch op benzine rijden.

Ik ken jouw situatie niet, maar voor mij zou de keus op diesel vallen de volgende auto.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 09:03

Met gas heb je wat minder trekkracht dan met benzine. Zelf hebben we jaren met gas en trailer gereden en hier geen last van ondervonden. Het is meer dat je het merkt als je echte hellingen rijdt, dan kom je iets minder snel vooruit. Maar hier in Nederland is dat geen probleem.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 19:30

Het probleem van abrubt optrekken heb ik gelukkig niet, zeker als ik alleen mijn rempedaal loslaat, zonder nog gas te geven, dat gaat heel soepel.
Ik ga maar 1 paard trekken, dus dat moet op gas wel lukken. En anders weten we dat voor de volgende keer. Bloos

Het gas halen we er wel uit. Wegenbelasting is wel iets duurder dan met benzine, maar dat scheelt maar 15 euro per maand. Diesel daarentegen is veel duurder in de wegenbelasting. Nee voor ons is dit wel een goede keuze geweest.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:16

Wij trekken de trailer ook met een auto die op gas loopt. Is geen bijzonder sterke auto, maar op gas is het net zo goed te doen als op benzine, ik denk dus dat dat elkaar weinig maakt wat je erin gooit, je auto mag/kan het trekken of hij kan het niet.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 22:24

Gaat trouwens om een Renault Laguna met een 2-paards erachter (heb er een westfalia jupiter achter gehad, een luxe polyester bockmann, en een witte smid), en één paard erin (1.64m niet smal gebouwd). Deze combi mag dus absoluut niet, maar dat waren gevallen waar ik geen keus bij had. Bloos