HELP. Probleem met jong paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lazal

HELP. Probleem met jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 16:04

HELP! Wie weet raad?
Ik heb een jong paard uit de groepsopfok met 2,5 jr naar huis gehaald. Hij was al erg bang met het halster om doen maar dat is met worsteltjes en aaien met halster wel gelukt. Toen de stal uit richting paddock. Dat ging de eerste dagen ook nog goed. Maar na enkele dagen halster om doen-niet meer. Aanraken ook niet meer. Toen hebben we linten gespannen zo dat hij er toch uit komt. Dus werkt ook niet hij was alweer de hort op. Na enkele dagen dacht ik aan tranquigel ook gedaan. Kon hem wel aanraken en een beetje borstelen aan een zijde, andere kant ookt niet. De drinkbak. Ook zo wat durft hij nou na 2 weken nog niet, alleen als ik op de lepel duw dan komt hij drinken anders niet. Ik weet niet wat hij meegemaakt heeft maar volgens mij niet veel goeds. Ben nou elke dag ant proberen iets van vertrouwen te krijgen maar hij keert zich steeds af. Soms staat hij ook nat op stal van de stress.
Wie oh wie weet daar raad mee? Zou ik zeer dankbaar zijn.

Allejandro

Re: HELP. Probleem met jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:15

Gewoon rustig aan doen, hem alles een beetje leren en stap voor stap. Dan maar niet naar buiten, hij moet eerst vertrouwd zijn met jou, en het halster etc. Hij gaat, als je hem eerlijk behandeld, vanzelf in jou vertrouwen.

Succes! Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:36

Ik weet natuurlijk in wat voor soort opfok hij gestaan heeft, maar ik ben in principe tegen dit soort opdfokbedrijven die een mega weiland hebben wat meer op een natuurgebied lijkt en daar een hele kudde in pleuren om deze vervolgens 2 jr met rust te laten, lijkt wel heel mooi maar mijn jonge paard komt er nooit in.

Wat zie je dan vaak, dat deze jonge paarden door de eig opgehaald worden om als ze 2,5 a 3 jr zijn mee naar stal moeten om evt beleerd te worden. Het paard wordt uit zn voor hem inmiddels vertrouwde omgeving gerukt en in een wagentje op wieltjes gezet helemaal alleen nog wel en dat was is al helemaal niet gewent. Nadat de reis in de trailer achter de rug is.
Worden de meeste paarden in en stal gezet, maar hebben in hun hele leven nog nooit een stal gezien, hoogstens bij de geboorte.
Allemaal vreemde paarden om hun heen en mensen die ze misschien vaag kennen, msaar zeker geen band mee hebben. ze voelen zich vaak moederziel alleen en snappen er werkelijk geen ene bal van, wat er zojuist in een hele korte tijd met hun gebeurt is.
Als ze geluk hebben mogen ze even een paar daagjes wennen van hun nieuwe baasjes, maar het zal er toch van moeten komen dat het paard een halster om krijgt en aan het touw me naar buiten genomen wordt, het paardje mag even los in de bak of wordt in een weide gezet met andere paarden die nog niet eens op de kudde lijkt waar hij uit kwam want daar waren immers allemaal leeftijdsgenootje en misschien ook nog wel alleen maar hengsten of juist merrie's.
De meeste weides bij stallen aan huis zijn aanzienlijk kleiner dan de grote inschaarweide of opfokweide.
De andere paarden vinden het nieuwe jonge paard wel super intressant de heining is al snel dichterbij dan het jonge paardje dacht.

Heel zwart/wit geschetst natuurlijk en er zijn zat goede opfokbedrijven waar je als eigenaar vaak naartoe kunt en waar ook nog wat met de jonge paarden gedaan wordt, maar vele kiezen toch voor de 'back to basic' methode, waarom doe je je paard ook anders in opfok?, hij moet kunnen opgroeien en ravotten met jonge paarden en vooral de ruimte hebben.

Ik kies daarom liever voor een goede stal waar ze veel jonge paarden hebben die eigenlijk al;tijd buiten staan, maar waar je als eig wel de beschikking hebt over een stal, zodat je je jonge paard daar zo af toe in kunt zetten om rustig te wennen.
Nu komt er zoveel op je paard af TEveel eigenlijk, hij moet dit en dat en alles is vreemd, hij zal wel onzeker zijn, maar waar moet hij zeklerheid zoeken hij heeft immers geleerd dat bij hij dat kan krijgen bij andere paarden en niet bij mensen.
Het zal een hele klus zijn om je paard aan alle dingen te laten wennen en vooral aan jou te laten wennen, dat gaat vast wel lukken, hij zal vanzelf zijn plekje gaan vinden bij jullie thuis, dat kost tijd en ik zou hem in het begin wat met rust laen wel laten merken dat jij iemand bent waar hij wat aan heeft en laat hem jouw maar observeren beetje aftasten, voor jullie beide.

Stapje voor stapje kleine dingetjes aanleren en alles met rust doen, pas aan het volgende oefingetje of ding beginnen als het vorige onder de knie heeft.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:39

Allereerst is het belangrijk dat hij vertrouwen krijgt in jou. Misschien kun je best de eerste tijd gewoon een beetje in zijn buurt gaan zitten, bij hem in de stal of waar hij staat. Ik zou hem eerst helemaal aan jou gewend laten worden zonder dat je je te veel aan hem opdringt. Hij zal uit nieuwsgierigheid waarschijnlijk zelf dichterbij komen, en dan kan je stilaan beginnen met hem overal aan te raken. Daarna zou ik pas weer beginnen met halster enzo. Ik denk dat het allemaal ook een beetje overweldigend is voor hem.
Wat de drinkbak met lepel betreft; dat systeem is hij waarschijnlijk niet gewend, en hij moet nog leren hoe hij daarmee moet omgaan. Mijn merrie kende dat ook niet toen ze pas bij ons kwam, en telkens ik ertegen duwde verschrok ze haar van dat geluid... Maar uiteindelijk begon ze toch zelf te experimenteren en lukte het haar om te ontdekken hoe zoiets in elkaar zat.
Veel succes met je paardje in ieder geval!

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:09

cissie schreef:
Ik weet natuurlijk in wat voor soort opfok hij gestaan heeft, maar ik ben in principe tegen dit soort opdfokbedrijven die een mega weiland hebben wat meer op een natuurgebied lijkt en daar een hele kudde in pleuren om deze vervolgens 2 jr met rust te laten, lijkt wel heel mooi maar mijn jonge paard komt er nooit in.

Wat zie je dan vaak, dat deze jonge paarden door de eig opgehaald worden om als ze 2,5 a 3 jr zijn mee naar stal moeten om evt beleerd te worden. Het paard wordt uit zn voor hem inmiddels vertrouwde omgeving gerukt en in een wagentje op wieltjes gezet helemaal alleen nog wel en dat was is al helemaal niet gewent. Nadat de reis in de trailer achter de rug is.
Worden de meeste paarden in en stal gezet, maar hebben in hun hele leven nog nooit een stal gezien, hoogstens bij de geboorte.
Allemaal vreemde paarden om hun heen en mensen die ze misschien vaag kennen, msaar zeker geen band mee hebben. ze voelen zich vaak moederziel alleen en snappen er werkelijk geen ene bal van, wat er zojuist in een hele korte tijd met hun gebeurt is.
Als ze geluk hebben mogen ze even een paar daagjes wennen van hun nieuwe baasjes, maar het zal er toch van moeten komen dat het paard een halster om krijgt en aan het touw me naar buiten genomen wordt, het paardje mag even los in de bak of wordt in een weide gezet met andere paarden die nog niet eens op de kudde lijkt waar hij uit kwam want daar waren immers allemaal leeftijdsgenootje en misschien ook nog wel alleen maar hengsten of juist merrie's.
De meeste weides bij stallen aan huis zijn aanzienlijk kleiner dan de grote inschaarweide of opfokweide.
De andere paarden vinden het nieuwe jonge paard wel super intressant de heining is al snel dichterbij dan het jonge paardje dacht.

Heel zwart/wit geschetst natuurlijk en er zijn zat goede opfokbedrijven waar je als eigenaar vaak naartoe kunt en waar ook nog wat met de jonge paarden gedaan wordt, maar vele kiezen toch voor de 'back to basic' methode, waarom doe je je paard ook anders in opfok?, hij moet kunnen opgroeien en ravotten met jonge paarden en vooral de ruimte hebben.

Ik kies daarom liever voor een goede stal waar ze veel jonge paarden hebben die eigenlijk al;tijd buiten staan, maar waar je als eig wel de beschikking hebt over een stal, zodat je je jonge paard daar zo af toe in kunt zetten om rustig te wennen.
Nu komt er zoveel op je paard af TEveel eigenlijk, hij moet dit en dat en alles is vreemd, hij zal wel onzeker zijn, maar waar moet hij zeklerheid zoeken hij heeft immers geleerd dat bij hij dat kan krijgen bij andere paarden en niet bij mensen.
Het zal een hele klus zijn om je paard aan alle dingen te laten wennen en vooral aan jou te laten wennen, dat gaat vast wel lukken, hij zal vanzelf zijn plekje gaan vinden bij jullie thuis, dat kost tijd en ik zou hem in het begin wat met rust laen wel laten merken dat jij iemand bent waar hij wat aan heeft en laat hem jouw maar observeren beetje aftasten, voor jullie beide.

Stapje voor stapje kleine dingetjes aanleren en alles met rust doen, pas aan het volgende oefingetje of ding beginnen als het vorige onder de knie heeft.

AMEN _/-o_

LindaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:01

Mijn instructrice heeft een africhtingsstal en die krijgt ook vaak jonge paarden recht uit de opfok. Ze zijn dan niet 'handmak'. Zij laat ze altijd zo veel mogelijk met rust, voeren en buitenzetten (inderdaad met zo'n paadje zodat ze er zelf heen kunnen lopen), verder niet. Na een paar weken meestal gaan ze dan vanzelf toenadering zoeken. Ze zien dat de andere paarden gepoetst en geaaid etc. worden. Dan zoeken ze zelf wel contact met mensen. Maar eerst hebben ze alles rustig in zich op kunnen nemen...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:02

cissie schreef:
Ik weet natuurlijk in wat voor soort opfok hij gestaan heeft,

Uhmm daar moet natuurlijk staat: "Ik weet natuurlijk NIET........"

sorry voor mijn erg lange verhaal Bloos

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:11

cissie schreef:

Ben ik het ook helemaal mee eens!