Scheren of niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Scheren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 15:35

Hallo.

Ik heb dus een vraagje, over scheren.
Mijn tuigpaard jaarling ex-hengstje zit dus onder een dikke laag mest en meer op zijn buik kont en flank(en). Echt aangekoekt!
Mijn vraag is dus, kan ik dit beter wegscheren, of beter laten zitten?
Echt vanzelf gaat het er niet af.
Hij gaat binnekort et land weer op, maar we hebben al vanalles geprobeerd.Tips zijn welkom! Cool

Ps: ik wordt er ook echt op aangekeken dat ik em niet goed verzorg, steeds verantwoording af leggen heb ik ook geen zin aan Nagelbijten / Gniffelen

Alvast bedankt! Haha!

Oh ja, dit is gekomen omdat hij op een hele vieze stal heeft gestaan die dus nooit uitgemest is. Meteen weggehaald daar!

Buckje

Re: Scheren of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:39

Met de vacht verwisseling gaan bijna alle haren eraf dan zal dit er ook wel afgaan, als ik jou was zou ik nog even wachten. heb je hem al gewassen ?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 15:43

horsewisper schreef:
Met de vacht verwisseling gaan bijna alle haren eraf dan zal dit er ook wel afgaan, als ik jou was zou ik nog even wachten. heb je hem al gewassen ?

Jaa. En geschrobt, flink geborsteld. In laten werken met olie..maar niks.
En hij vind het ook niet zo fijn meer als ik d'r aan kom met borstels oid. Hij heeft d'r een beetje een hekel aan gekregen.. Schijnheilig

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:55

denk je er wel aan dat als je hem nu scheert je wel deken(s) op moet leggen.
tis de komende tijd nog veels te koud om een geschoren paard zonder dekens naar buiten te doen.

misschien idd nog ff w88 tot hij gaat verharen?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:57

nou daar ben je dus nu wel echt te laat mee...scheren moet je doen in Oktober/November....
niet nu meer.
wacht af toch je paarden gaan verharen. borstel ze dan enorm goed,en was ze dan van top tot teen! Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 16:12

Het is een jaarling.
Of nou, 1,5 jaar.
Dus ik scheer het niet omdat ie niet mag zweten oid , maar omdat hij zo'n koek heeft op z'n vacht. En hij dr echt last van heeft.

Maar goed, wachten dan maar..

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:45

Ik zou hem zeker niet scheren. Vooral omdat hij weer het land op moet. Ook gezien zijn leeftijd. En nou ja dat hij vuil is ziet misschien niet zo mooi uit, maar het is veel gezonder een vuil 1 1/2 jarig paard te hebben dan een geschoren 1 1/2 jarige. Zeker niet doen dus. Misschien dat je inderdaad met wat lauw water kunt schoonmaken. Zorg wel dat hij niet te veel afkoelt als hij nat wordt.

Nicolien_DF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:19

rakkertje13 schreef:
En hij dr echt last van heeft.

Hoe weet je dat? Hoe laat hij je dat merken?

Ik zou gewoon wachten tot hij gaat verharen, dan valt het er vanzelf af en dan heb je geen jaarling met een dekentje op Ach gut

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 18:13

zoefie schreef:
Ik zou hem zeker niet scheren. Vooral omdat hij weer het land op moet. Ook gezien zijn leeftijd. En nou ja dat hij vuil is ziet misschien niet zo mooi uit, maar het is veel gezonder een vuil 1 1/2 jarig paard te hebben dan een geschoren 1 1/2 jarige. Zeker niet doen dus. Misschien dat je inderdaad met wat lauw water kunt schoonmaken. Zorg wel dat hij niet te veel afkoelt als hij nat wordt.

Heeft geen zin. Maar ik wacht wel, het zal er ooit wel af zijn Lachen.

xxNicolienxx schreef:
rakkertje13 schreef:
En hij dr echt last van heeft.

Hoe weet je dat? Hoe laat hij je dat merken?

Ik zou gewoon wachten tot hij gaat verharen, dan valt het er vanzelf af en dan heb je geen jaarling met een dekentje op

Ach, een deken heeft ie geen probleem mee. Is ie al gewend Lachen.
Enne, hij voelt zich gewoon niet happy. Hapt er steeds na en hij heeft constant jeuk. Dat is wel degelijk ' last van hebben ' voor mij.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:36

Ik zou hem niet scheren is ook niet goed voor zo'n jong paard

Staat hij nu verder op stal en komt die wel buiten?

Misschien kun je met een schaar het kapot knippen zonder het haar eraf te knippen. Zo hoef je hem neit te scheren en gaat het toch weg, maar ik weet niet hoe ernstig het is natuurlijk?
Bij een shetlandjaarling hebben we dit ook een keer gehad en die hebben we het ergste kapot geknipt en met verharen was alles weg.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 20:13

Faniek schreef:
Ik zou hem niet scheren is ook niet goed voor zo'n jong paard

Snap ik zelf ook hoor, alleen ik dacht: misschien kan het ook wel en is het niet meteen schadelijk. Lachen

Citaat:
Staat hij nu verder op stal en komt die wel buiten?

Hij komt ong een uurtje per dag buiten. Over een paar weken, als het droger wordt, gaat ie meteen 't land in. Mag nu nog niet, te nat..

Citaat:
Misschien kun je met een schaar het kapot knippen zonder het haar eraf te knippen. Zo hoef je hem neit te scheren en gaat het toch weg, maar ik weet niet hoe ernstig het is natuurlijk?
Bij een shetlandjaarling hebben we dit ook een keer gehad en die hebben we het ergste kapot geknipt en met verharen was alles weg.

Zodra hij 'n schaar ziet, wordt ie al niet blij. Je mag d'r ook niet aan trekken oid. Wel vervelend. Maar het zal wel goedkomen.

tis alleen zo vervelend, de mensen die denken dat ik hem nooit borstel ofzo. Schaam me eigenlijk dood voor 'm soms Haha!.
Al kunnen hij & ik er niks aan doen. Ach gut

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:12

rakkertje13 schreef:
Hij komt ong een uurtje per dag buiten. Over een paar weken, als het droger wordt, gaat ie meteen 't land in. Mag nu nog niet, te nat..

Aah nou ja even afwachten met verharen scheren lijkt me niet slim.

Kan hij daar niet meer naar buiten? Het is zo slecht zo'n jong paard op stal te hebben... of is het echt niet mogelijk? Nat maakt voor het paard niet uit..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 22:22

Faniek schreef:

Aah nou ja even afwachten met verharen scheren lijkt me niet slim.

Kan hij daar niet meer naar buiten? Het is zo slecht zo'n jong paard op stal te hebben... of is het echt niet mogelijk? Nat maakt voor het paard niet uit..

Hij heeft al een hele tijd op stal gestaan (24/7) waar hij dus ook zo vies werdt Bloos!
Ik vind het nu al fijn dat hij iig elke dag buitenkomt. En hij zou eigenlijk nu het land allang in gegaan zijn, maar omdat het zo nat is mag het dus nog niet...

En nee, optie is het ook niet. Omdat hij in de bak moet. En er zijn ook mensen die willen rijden e.d. Knipoog

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 08:36

meiske16 schreef:
nou daar ben je dus nu wel echt te laat mee...scheren moet je doen in Oktober/November....
niet nu meer.
wacht af toch je paarden gaan verharen. borstel ze dan enorm goed,en was ze dan van top tot teen! Knipoog

ben ik het niet mee eens. het maakt helemaal niet uit wanneer je een paard scheert.
ik heb loulou ook pas een paar weken terug geschoren, hebben ze echt geen last van hoor.
scheer hem normaal gesproken zowiezo meerdere x per winter.

andere jaren heb ik het ook gedaan en ze kreeg in de zomer gewoon weer een normale zomervacht. '

de tijd van het jaar maakt in mijn ogen helemaal niet uit.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 10:15

Nou sorry maar ik zie geen probleem in scheren ik heb die van mij ook heel laat geschoren. Maar misschien dat het er met verharen inderdaad af gaat. Dat is natuurlijk altijd beter als scheren. Maar als hij er echt last van heeft. Het verharen begint al dus misschien moet je het gewoon even een maandje aankijken nog.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:55

zoiets is bijna niet te scheren omdat het tot op de huid vast gekoekt zit.
Als je hem dus gaat scheren doe je hem nog meer pijn, omdat het aan zijn huid trekt.
Ik vind een vieze stal echter geen excuus hiervoor.
Vieze stal of niet, dit is te voorkomen door de vieze plekker gewoon te poetsen, maar daar ben je nu te laat mee.
Ik heb heel vroeger een vz paard gehad (ook jaarling) die dit ook had. Voor ik haar ging doen werd ze nooit gepoetst. Met de verharing viel het er vanzelf af

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:21

Waar zit die plek? Als het op zijn buik zit zou ik even kijken wat hij doet met een singel (longeersingel of zo) en dan een natte handdoek met de singel op de plek vastbinden. Gewoon flink laten weken.
En anders idd wachten tot de haren er vanzelf afkomen. Aankomende week zou het warm worden, dan gaat het wel harder.

Scheren in het voorjaar, als er een nieuwe vacht komt, kan ertoe leiden dat je paard er rafelig er uit gaat zien (als je de nieuwe vacht meescheert) . En dat komt de hele zomer niet mee goed.