Manen korter maken? knippen/manen trekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NWDynamite

Manen korter maken? knippen/manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-05 09:54

hoe maken jullie de manen van jullie paard korter? ik heb niks tegen manen trekken maar mijn paardje wel hij heeft het liever niet, dan gaat hij schudden met zijn nek etc. ik wil liever geen praam omdoen omdat hij dan nog meer kliert... en er is niemand bij de stal die mij wil helpen Boos! knippen wordt weer zo Recht en dat vind ik ook geen gezicht... het is trouwens een doorsnee pony met ietsie pietsie dikkere manen (en staart) dan een normaal paardje ....

Sjonniej

Re: Manen korter maken? knippen/manen trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:09

Manen trekken.
Ik vind het ten eerste al een stom gezicht als ze zijn geknipt en de manen zijn zo dik dat het lastig is om nog mooie kleine knotjes te maken, wij gaan altijd voor de 20 knotjes op 1 hals.

Als je paard er echt een hekel aan heeft kan je een uitdunschaartje nemen. Dit schijnt ook goed te werken. Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar alle paarden die hier gewoont hebben hadden dan ook geen problemen met manen trekken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:01

Ik heb een heel gevoelig paardje (volbloed). Zij heeft ook hele dunne manen. Daarom vind ik trekken ook niet nuttig. Bij haar knip ik dus de manen. De ruin heeft ontzettende dikke manen. Hij vindt trekken ook niet fijn, maar omdat hij zo'n dikke manen heeft is uitdunnen wel noodzakelijk.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:09

Trekken is het mooiste, maar die van mij laat het absoluut niet toe, wordt echt te gevaarlijk. Ik knip dus. En zelfs als ik bij het knippen een plukje net iets te strak pak om het af te knippen, dan begint hij al te stuiteren want dat lijkt al teveel op trekken... Gestoord
Ik gebruik een efileerschaar, dat is een soort kartelschaar. De uiteinden worden dan een beetje rafelig en je ziet het verschil met trekken echt bijna niet, soms maak ik met een gewone schaar nog een beetje verticale knipjes, dan is het helemaal netjes.
Ik heb ook een manenkammetje met een scheermesje erin, daar kun je het ook netjes mee korter maken.

De manen worden inderdaad steeds dikker en lastiger te vlechten, maar dat is nou eenmaal niet anders, het trekken lukt echt niet.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:13

Trekken is veel en veel mooier, maar als dat het niet gaat lukken kun je het misschien snijden. Mijn verzorgpony heeft ook redelijk dikke manen en bij haar heb ik ze eerst getoupeerd en toen geknipt. geeft een mooi resultaat en niet zo recht. Anky (je weet wel, van Grunsven Knipoog) Doet dit overigens ook zo!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:28

Ik knip de manen. Maar mijn paard heeft ook dunne manen, dus als ik zou trekken heeft hij geen haar meer over. Het is wel een beetje recht, maar dat staat wel bij hem.
Ik hou het dan omhoog (recht omhoog) en dan knip ik het, als het dan naar beneden valt, is het niet zo recht.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:34

Als je de manen niet kan/wil trekken, maar je ze te dik vindt, kan je ook een uitdunschaar gebruiken om de manen uit te dunnen. Je knipt dan gewoon aan het begin van de manenkam en dan worden de manen uitgedund. Zo'n schaar kan je ook bij de ruitersportzaak kopen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:28

Ik gebruik vaak een uidtunmesje. Hetzelfde mesje denk ik dat Margreet ook gebruikt/ heeft. Ik vind het ideaal.

Trekken vind ik mooier, maar ja, die manen zijn al zo dun.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:40

Soms knip ik ze en soms trek ik de manen. Ik vind het allebei heel mooi, tenminste bij mijn pony's staat het allebei. Zo'n uitdunkammetje met zo'n mesje erin is helemaal niet fijn vind ik.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:48

Ik knip ze meestal ook, want mijn pony heeft hele dunne manen. Ik ben ze ook wel eens getrokken, maar dan worden ze zo dun dat je maar een paar knotjes kan maken.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:14

Ik herken je probleem. Die van mij doet precies hetzelfde. Daarom scheer ik ze met een scheermesje. Klinkt heel stom dat weet k Tong uitsteken Maar het lijkt dn net of je ze getrokken hebt!