voervraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

voervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:03

Ik heb sinds drie weken een nieuw paardje,een ontzettende lieve 4,5 jarige kwpn ruin.
Alleen,hij begint aardig fel te worden.(niet bokken ofzo,maar heet en schrikkerig.)
Hij krijgt nu 3 kilo sportbrok per dag en ongeveer een halve kilo musli als hij gewerkt heeft,en 2 maal daags grote plakken goede kwaliteit hooi.

Nu heb ik niet veel ervarign met sportbrok,de paarden die ik hiervoor reed kregen altijd basisbrok.
Ik heb het idee,dat het aantal kilo;s wel iets omlaag kan,omdat(dit neem ik aan,weet niet zeker?)de voedingswaarde van sportbrok hoger ligt dan die van basisbrok?

Ik rij gemiddeld 4 tot 6 keer per week,ongeveer 30 tot 60 minuten per keer(ook wel longeren oid)
Geen wedstrijden.
Ik voer kruidenmusli bij.

Zou hij met wat minder sportbrok en dan bv wat extra havervrije musli uit de voeten kunnen,wie kan me tips geven??

TequilaRos

Re: voervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:30

Als ik jou was zou ik inderdaad teruggaan in brok. Zeker in sportbrok zit een hoop energie. Weet niet welk merk je voert, maar misschien is het verstandig om toch zeker een kilo of anderhalf te minderen. Of weer over te gaan op basisbrok. Sommige paarden worden gewoon te heet van sportbrok. Zeker als ze zo jong zijn hebben ze een hoop energie van zichzelf.
Ruwvoer (hooi) kan je nooit teveel voeren (je snapt me wel)
En muesli zie ik gewoon als lekkers erbij, zou wel havervrij blijven voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:52

inderdaad terug gaan in brok, en basisbrok voeren.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:54

Ik zou geleidelijk teruggaan op basisbrok, en dan na een tijdje kijken hoe hij daar op reageert, dan kan je alsnog de muesly veranderen!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:11

Ik zou eerder de muesli eruit gooien.
David krijgt in het wedstrijdseizoen 's zomers ook 3 kg sportbrok, hij is een pony'tje van 1.37. We hebben hem een tijdje een half schepje muesli gegeven ipv. 1 kg sportbrok, maar binnen enkele weken was er geen land meer mee te bezeilen. Hij sprong bijna over zijn deur heen en met rijden was je constant in gevecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:18

Ik persoonlijk denk dat de musli het bij mijn paard niet veroorzaakt...
hij kreeg al musli,en daar doet hij het goed op(het is havervrij)
Basisbrok kan ik zelf wel voeren,maar op mijn stal wordt er standaard sportbrok gevoerd(allemaal sportpaarden)dus ik dacht elf aan gewoon minder en meer hooi..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:17

denk ook dat je daarin gelijk hebt.
in sportbrok zit inderdaad veel meer voedingswaarde. bij jouw muesli valt dat wel mee.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:45

Mijn paard van 12 zat op 3 kilo basisbrok en hij krijgt nu ietsje meer dan 2 kilo sportbrok en hooi natuurlijk.Hij word 6x per week gereden.Dus ik zou zeggen:misschien iets minder brokken geven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:08

Anoniem schreef:
Ik persoonlijk denk dat de musli het bij mijn paard niet veroorzaakt...
hij kreeg al musli,en daar doet hij het goed op(het is havervrij)
Basisbrok kan ik zelf wel voeren,maar op mijn stal wordt er standaard sportbrok gevoerd(allemaal sportpaarden)dus ik dacht elf aan gewoon minder en meer hooi..

Meer hooi moet je niet geven, daar zit heel weinig in, maar hij wordt er wel snel dik van!