Roestende bitten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sopper

Roestende bitten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 20:03

Ik word er echt helemaal gek van, heb ik net 2 weken een nieuw bit, begint deze ook al te roesten .. !!! Boos! Heeft iemand misschien tips? Mijn pony staat nu al aan de andere kant van de stal als ik al met een halster aan kom.
Als ik heb gereden spoel ik hem af, dan droog ik hem af met een handoek en hang ik hem weer op. Doe ik soms iets fout?

Alvast bedankt voor jullie reacties.. Haha! Tong uitsteken

Chrissetje

Re: Roestende bitten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:04

merkloos zeker?"

mss moet je hem binnen hangen?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:06

Een merkloos bit hoeft toch niet slecht te zijn? Je hebt bij Hypo speciaal spul voor het bit schoon te maken. Weet niet of het helpt, gebruik het zelf nl niet.
Misschien kun je in het vervolg beter een RVS bit kopen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:11

nee het hoeft idd niet zo te zijn,maar in de meestte gevallen is het dus wel zo Haha!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:26

idd roestvrij bit kopen . RVS
Dan heb je geen last van roest

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:59

Ik zou niet weten hoe het komt en hoe je het kunt voorkomen ik wilde alleen even zeggen dat je deze dus wel weg kunt doen.Ik zou echt nooit een roestig bit in mijn paard zijn mond doen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:06

Zal ik je eens wat vertellen? Paarden schijnen roest lekker te vinden! De buurpony van mijn pony staat keivaak aan het verroeste hek te lebberen, vooral als ie wat te snoepen heeft gehad. Beetje roest is echt niet erg, deze pony leeft ook nog steeds Haha!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:14

manonnetjoe schreef:
Zal ik je eens wat vertellen? Paarden schijnen roest lekker te vinden! De buurpony van mijn pony staat keivaak aan het verroeste hek te lebberen, vooral als ie wat te snoepen heeft gehad. Beetje roest is echt niet erg, deze pony leeft ook nog steeds Haha!

sorry, maar ik denk niet dat het goed is als een paard een roestig bit heeft!! Er kunnen schadelijke stoffen of metalen inzitten, je eet zelf doet ook niet van een roestige vork of lepel??!!!
Mss dat het paardje gebrek aan mineralen of zouten heeft!!

Over dat bit, ik zou er zelf mee teruggaan, want na 2 weken al, dat klopt niet!!! En anders zou ik een RVS-bitje kopen!!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:15

dieneke schreef:
manonnetjoe schreef:

sorry, maar ik denk niet dat het goed is als een paard een roestig bit heeft!! Er kunnen schadelijke stoffen of metalen inzitten, je eet zelf doet ook niet van een roestige vork of lepel??!!!

Over dat bit, ik zou er zelf mee teruggaan, want na 2 weken al, dat klopt niet!!! En anders zou ik een RVS-bitje kopen!!

precies dieneke Ja

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:41

Paarden schijnen het lekker te vinden, ik zeg niet dat het zo is. Tuurlijk zitter er schadelijke stoffen in roest, maar zoals de pony bij ons naast verwerkt echt geen complete verroeste hekwerken, maar hij likt er altijd aan das het enige wat ik wilde zeggen. Ikzelf zorg ook dat mijn bit roestvrij is. Nogmaals: koop een rvs, ben je van het hele gedonder af Haha!

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 22:21

Ik denk dat paarden het wel lekker kunnen vinden, maar op het bit lijkt het me eigenlijk bestgevaarlijk.. Volgens mij kan roest best erg gaan schuren in een paardenmond...

xxxiejhs Sophie

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:43

In de westernsport rijden veel mensen met een bit waarvan de bedoeling is dat het roest. Zo slecht is dat niet hoor.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:16

Lees; hoe krijg ik aangekoekt bit fatsoenlijk schoon. Dit bit is ook verroest, maar dan alleen aan de ringen. Dat kan naar mijn idee geen kwaad aangezien het niet langs de mondhoeken schuurt. Maar als je er echt vanaf wilt zijn koop een roestvrij bit! Een RVS bijvoorbeeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:30

Bij western worden over het algemeen JUIST roestende bitten gebruikt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:21

ga maar eens proeven...
roest smaakt zoet, en veel paarden vinden dat dus lekker, gaan daardoor meer op het bit kauwen en dat kan dus best wel goed zijn.

ik heb een goedkope onderlegtrens van geloof ik 10 euro, doop em altijd gewoon in water na t rijden en hang hem zo nat op.
probeer eens gewoon je bit niet met de handdoek schoon te maken maar zo weg te hangen, misschien helpt t.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:22

Roestende bitten schijnen idd enorm smakelijk te zijn. Wel kan ik me er iets bij voorstellen dat het veel ruwer is en daardoor makkelijker wondjes kan veroorzaken. MOnd in de gaten houden dus...

Wat betreft dir bit, dat het na 2 weken al roest kan volgens mij niet helemaal de bedoeling zijn, terug naar de winkel en inruilen voor een RVS-bit.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 15:42

Als je bit niet van RVS is (blijkbaar niet want anders zou het niet roesten) denk ik niet dat de winkel het terugneemt. Je wist tenslotte dat het bit roestgevoelig is.
Roest is ook niet erg voor de mondhoeken, bij westernbitten tenminste is de roest niet zo erg dat het zegmaar bladdert of scherpe randjes geeft. Dat gaat gewoon heel gelijkmatig.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:15

ik rijd dus met zoon 'verroest bit' en vind het idiaal! ik rijd dan wel western maar wat al eerder gezegt word paarden vinden roest lekker en er is helemaal niks schadelijks aan als jij er geen raare anti-roest rotzooi op smeerd! paarden vinden roest lekker en dardoor schuimen ze ook nog eens sneller! Clown

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:05

Moet je het bit een paar dagen in de cola leggen dan lost het roest op. In cola zit een bepaald zuur en dat lost roest op. (Waar scheikunde wel niet goed voor kan zijn!)
Maar eigelijk zou ik gewoon een RVS bit kopen die gaan heel lang mee hoor! We hebben nu al bitten van rond de 10 jaar!
Maar een roestig bit kan geen kwaad. Al helemaal niet als je leest dat ze er in de westernsport mee rijden want daar willen ze alles zo paardvriendelijk mogelijk!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:37

Ik heb een bit van de Hypodrama. Global Cyprium, hun eigen merk dus. Dit koperkleurige bit begint dus ook te roesten. Ik gebruik het alleen voor de wedstrijden, denk dat ik het nu 5 keer heb gebruikt. Daarna met water schoongemaakt en afgedroogd opgeruimd. Ik ga de bon opzoeken en dan naar die winkel toe.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:09

inderdaad, dat heb ik ook ooit op bokt gelezen,dat roest goed is voor de pony. Roest is giftig word gezegd, maar het is giftig in de bloedbaan, dus ponykan er rustig aan likken. Komt tochniet in het bloed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 21:25

Voor zover ik weet is roest niet giftig, want ijzeroxide wordt ook gebruikt als kleurstof in voedsel. (En vziw is ijzeroxide de chemische naam voor roest) Iemand die hier meer over weet?

Verder horen er geen vreemde stoffen in roest te zitten, zitten ze er wel in dat zaten ze ook al in het bit en dat is niet goed. Of het ruw is weet ik niet, ik denk dat het meevalt. Omdat het ook vrij bros en zacht is en oplosbaar is denk ik niet dat er scherpe randjes ontstaan.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 10:04

Voor zover ik weet is roest niet giftig, want ijzeroxide wordt ook gebruikt als kleurstof in voedsel. (En vziw is ijzeroxide de chemische naam voor roest) Iemand die hier meer over weet

Ja klopt want oxide betekend dat het met de lucht heeft gereageert en als ijzer met de lucht reageert gaat het roesten omdat er water in de lucht zit.

Dus op een verpakking van voedsel zal er Fe(II)O staan of Fe(III)O

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 15:27

roest is helemala niet slecht, bij western rijden willen ze nou juist graag dat de bitten gaan roesten omdat de paarden dat lekker vinden.... bij dressuur moet alleen alles altijd glimmend zijn... terwijl paarden veel liever een verroest bit in hebben Bloos

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 16:12

dieneke schreef:
manonnetjoe schreef:

idd ik ben t met je eens
ik ivn nii dat je ene verroest bit kan gebruike