Briesen = Naar je zin hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Briesen = Naar je zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 16:53

Ik hoor van verschillende mensen verschillende betekenissen van het briesen bij een paard tijdens het rijden.
Maar de meeste zeggen toch dat het een teken isd at hij het naar zn zin heeft. En het prettig vind.

Wat denken/weten jullie?

capopjekop

Re: Briesen = Naar je zin hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:56

Nou, als mijn pony lekker ontspannen loopt met het rijden dan briest ze. Dat doet ze ook als ze aan het stappen is na een flinke uitleefpartij in de wei. Dus ik denk dat ze dan ontspannen/tevreden zijn Lachen

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:58

het geeft inderdaad aan dat ze ontspannen zijn. of ze het dan ook echt leuk vinden weet ik niet... ik hoop 't want dan heb ik eindelijk een blij paard (nu zonder bit briest ze namelijk Bloos )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:00

hangt er ook een beetje van de situatie af.
Mijn paard briest zowat altijd als ze galopeerd. Dan loopt ze heel onstpannen en vlot, en op een regelmatig briesje, een teken van ontspanning.

Maar gisteren had ik haar voor het eerst sinds twee en een halve week terug aan de longe. Toen had ze ook wat afgebriesd, maar met die opgeheven hals, uitpuilende neusgaten, dubbel zo grote ogen en opgeheven staart gaf het een heel ander beeld Haha! Haha! Haha!

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:09

Ik hoor ook weleens dat ze briesen als ze gehoest hebben. Het hoeft dus niet te betekenen dat ze het altijd naar hun zin hebben volgens mij! Mijn paard briest meestal als ik net een stuk gedraafd heb....als ze even haar benen kan strekken.
Als ze koeien zit....(waar ze bang voor is) dan blaast ze meestal keihard door haar neusgaten....volgens mij is dat geen briesen! Maar hoe heet dat dan? Dat is inderdaad ook met opgeheven hoofd en staart in de lucht en gaat gepaard met een hoop zenuwachtig gedoe.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:13

Volgens mij kan het 2 dingen betekenen: dat er stofdeeltjes in de neus komen (dan gaan ze de hele tijd een beetje geirriteerd briesen, ons niesen dus) of inderdaad dat ze ontspannen lopen.

Ennem... dat heel hard door de neus blazen is inderdaad blazen, dat is geen briesen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:53

heel hard door de neus blazen noemen wij hier knorren Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:43

Ik weet nog dat toen ik klein was mij iemand vertelde dat het paard dan moe was Clown Ze zitten dan in de meeste gevallen lekker in hun vel en dat blazen doet mijn merrie ook wel s! Als ze iets engs ziet, vliegt ze door de wei met haar nek verticaal in de lucht, staart geheven en maar blazen Cool

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:43

En wat bedoelen ze dan met 'snuiven'? Ze zeggen toch wel eens 'een snuivend paard'. Of zou dat hetzelfde zijn als 'blazen'?

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:03

Denk dat we idd hetzelfde bedoelen; ze stoten als het ware hun adem uit met een snuivend geluid. Als mijn paard het doet zie je goed dat ze verontwaardigd of plotseling geschrokken is en zichzelf opfokt.

Vanmiddag ging ik even met haar rijden en mevrouw door die wind sowieso al wat nerveuser, maar toen kwam er een wandelar langs en die had iets op zijn rug een wandelstok ofzo? Toen snoof ze ook en even wat huppeltjes erbij Haha!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:20

een beetje opwinding kan het ook betekenen..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 22:48

iid dan loopt ie ontspannen

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:52

Ik weet het niet, een paard wat briest kan ook stof in zijn neus hebben en dan hard briesen om dat eruit te krijgen, want dan krijgen ze meer adem!! Maar die zachte briesjes zijn denk ik wel een teken van ontspanning.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:13

Dan zijn ze idd ontspannen Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:45

Over het algemeen betekent het wel dat ze ontspanen zijn, maar mijn paard gebruikt het ook wel eens als smoesje.

Dit gebeurt vooral op dagen dat ze eigenlijk geen zin heeft. Dan ben je eindelijk lekker aan het rijden, geeft ze eindelijk ontspannen toe en dan briest ze ineens. Terwijl ze dan briest trekt ze haar hoofd omlaag en hup... weer omhoog. Kan je weer opnieuw beginnen met naar ontspanning toe rijden. We hebben er echt op staan letten, maar ze gebruikt het gewoon echt. Als ze namelijkontspannen briest, blijft haar hoofd gewoon waar hij hoort.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:00

PriscaZ schreef:
Over het algemeen betekent het wel dat ze ontspanen zijn, maar mijn paard gebruikt het ook wel eens als smoesje.

Dit gebeurt vooral op dagen dat ze eigenlijk geen zin heeft. Dan ben je eindelijk lekker aan het rijden, geeft ze eindelijk ontspannen toe en dan briest ze ineens. Terwijl ze dan briest trekt ze haar hoofd omlaag en hup... weer omhoog. Kan je weer opnieuw beginnen met naar ontspanning toe rijden. We hebben er echt op staan letten, maar ze gebruikt het gewoon echt. Als ze namelijkontspannen briest, blijft haar hoofd gewoon waar hij hoort.

haha dan heeft loulou precies hetzelfde trucje als die van jou.
best irritant

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:03

Ontspannen inderdaad, maar als ze een stofje in de neus hebben briesen ze ook Haha! .

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:49

Als een paard briest tijden het rijden dan is dat een teken van ontspanning over het gehele lijf!! Ook als ze scheten laten zijn ze ontspannen

gr rh

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:00

sax89 schreef:
Als een paard briest tijden het rijden dan is dat een teken van ontspanning over het gehele lijf!! Ook als ze scheten laten zijn ze ontspannen

gr rh

Haha, ik had eerst een verzorgpaard die zich echt nooit ontspande. Toen had ik het eindelijk een keer voor elkaar, liet ze een scheet, schrok ervan en spoot vooruit. Haha! Toen mocht ik weer overnieuw beginnen Bloos

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:55

PriscaZ schreef:

komt dit dan niet doordat ze dan in een keer een ruk (door zichzelf gedaan) in de mond krijgt? en hierdoor dan schrikt ofzo??

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 00:32

balli schreef:
komt dit dan niet doordat ze dan in een keer een ruk (door zichzelf gedaan) in de mond krijgt? en hierdoor dan schrikt ofzo??

Nee hoor, ze is gewoon heel slim en weet dat wij de teugels wat vieren als ze hoest of briest. Er stond ook al bij dat als ze echt ontspannen is ze na het briesen wel gewoon blijft lopen. Het gebeurt alleen als ze geen zin heeft.