Foenegriek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Foenegriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 15:04

Mijn pony hoest meestal als ik ga aandraven een keer of 2/3 en daarna is het over.Ik heb wel het idee dat dit kan komen door dat hij nu op stro staat en veel in de binnenbak loopt.Ik ben vandaag begonnen met het geven van foenegriek.Gelukkig heeft hij alles op gegeten want meneer eet niet zomaar alles op wat een beetje vreemd ruikt en ik vond de foenegriek wel erg sterk ruiken dus was een beetje bang dat hij het niet wilde eten.Maar wat ik nu graag wil weten is hoelang duurt het voordat het gaat werken is dit een paar weken of wel al eerder?

Scum

Re: Foenegriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:31

Allereerst zou ik beginnen met de stal elke dag uit te doen (vooral de natte plekken) zodat de ammoniaklucht weg is. Als het mogelijk is zelfs 2x per dag uitdoen. Verder je pony minstens 10 uur per dag naar buiten zodat hij frisse lucht krijgt. Dit is echt het allerbeste medicijn voor hoestende paarden en nog gratis ook. Verder even laten nakijken door een DA. Dat is misschien nog wel goedkoper dan steeds dat spul kopen. Hoesten is erg slecht. Als je DA zegt dat je het dan met foenegriek kunt oplossen kun je het spul nog altijd kopen.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:42

dat spul werkt echt geweldig.. meestal als die van mij aan het hoesten is.. en ze heeft 2 eetlepels gehad heeft ze de volgende dag nergens meer last van... dus na een weekje moet die van jou en vast en zeker wel af zijn...

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:18

Ik geef het mijn pony ook sinds een week maar merk nog helemaal geen verandering. Het lijkt zelfs erger te worden. Als het echt niet beter wordt ben ik toch van plan hem even na te laten kijken door DA.
Hij staat wel sinds een maand in een binnenstal en vanaf die tijd heeft hij er last van, maar maak me toch best wel zorgen.
Dus zou ook best wel willen weten wanneer het ongeveer zou gaan werken?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 20:50

Mss heb ik het wat verkeerd uitgelegd maar hij hoest alleen 2 of 3 keer bij het eerste rondje in draf verder hoest hij nooit niet op stal niet onder het rijden net als hij los loopt nooit.Hij doet dit ook al jaren en ik maak me hier ook niet echt zorgen over maar ik hoopte dat het kuchje bij het draven mss weg zou gaan.
Het is dus niet zo dat hij echt hoest en er last van heeft dan had ik wel een dierenarts erbij gehaald.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:59

Een paar maanden geleden is bij mijn pony ook de DA geweest wegens hoesten. Ik kon geen oorzaak vinden dus vandaar dat ik hem heb laten kijken. Zij heeft toen ventipulmin gehad; een middel wat het slijm oplost in het luchtwegenstelsel. Hij zei toen tegen mij dat het niet erg is als je paard een keer hoest als je bv gaat rijden. Het is wat anders als je paard voortdurend hoest.
Foenegriek is gee geneesmiddel en is dus geen medicijn om het zo maar even uit te leggen. Het kan absoluut geen kwaad om dit te voeren, maar als je pony een virus heeft zal dit hem niet helpen!

Ik denk dat het al heel wat scheelt als je de stof probeert te vermijden;zoals hooi in een bak met water leggen en frisse lucht. Is de binnenbak erg stoffig, want daar gaan ze ook van proesten! Weet niet of je de mogelijkheid hebt tot weidegang, maar denk dat dat het beste is. En als je twijfelt kun je beter je DA bellen. Succes!

lonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:56

Mijn paard hoeste ook tijdens het rijden een paar keer, wanneer hij op stal of in de wei liep had hij (naar mijn idee) nergens last van. Ik heb hem toen ook foenegriek gegeven, maar het hielp niet! Ik heb de dierenarts er toen bij gehaald en toen bleek toch dat hij bronchites had. Ik schrok er best van, en vertelde dat ik hem alleen af en toe onder het rijden hoorde hoesten en meer niet. Maar het schijnt dat sommige paarden een ziekte goed kunnen verstoppen! Hoe is de conditie van jou paard? Heeft hij misschien een beetje ingevallen flanken of is ie de laatste tijd wat afgevallen? Ik zal hem maar goed in de gaten houden als ik jou was en toch misschien overwegen om de dierenarts er bij te halen! Cool Succes

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:05

Ik gebruikte ´t bij een pony.
Had-heeft astma.
Maar 't werkte wel na een week ong.
Dit heb ik eigenlijk een tijd gebruikt.
Nu weet 'k niet meer hoe 't met d'r gat Verdrietig

Hoesten zou goed liggen aan 't stof wat rond slingerd.
Probeer idd wat dingen nat te maken zoals hooi.
Hooi zit veel stof in, als je 't nat maakt dus minder.

Verder probeer beetje af te stoffen als je dat niet doen Vork

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 08:49

Wij hebben het altijd aan onze pony's en nu ons paard gegeven.
Ruikt lekker, smaakt lekker.
Verder heb ik het niet op binnenstallen. Als de mogelijkheid eris zorg er dan voor dat ze heel veel buiten zijn, ook bij snert weer. Dek op en naar buiten.

Maar het grootste compliment was toch wel de kennis die vroeg: maar jullie pony hoest toch nooit???

Ja duhh.

Maar als er plotseling gekuch klinkt, vooral als je hem aan het werk zet, ( ook al is het maar even) Dan altijd even de DA laten luisteren. Staat hierboven ook al, een bronchitus kan je niet altijd even duidelijk opsporen als leek. Liever 1 keer te veel de DA dan 1 keer te weinig.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 13:47

geef foenegriek niet te lang aan je paard want ze kunnen er dik en vet van worden.
wat vele mensen niet weten is dat de sultans in het oosten het ook aan hun vrouwen geven, niet omdat zij door de vele zandstormen last hebben gekregen van stof longen maar het is een teken van rijkdom als je daar een goed gevulde vrouw hebt.
echt waar dit is geen gein Boos!
dus als je het echt niet vertrouwd ga dan even bij je dierenarts langs en er zijn ook voeders in de handel waar menthol door zit waardoor je paard meer lucht krijgt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:17

Citaat:
Ik heb wel het idee dat dit kan komen door dat hij nu op stro staat en veel in de binnenbak loopt.

Neem de oorzaak weg ipv de symptomen (hoesten) te bestrijden. Pling
Scum schreef:
Allereerst zou ik beginnen met de stal elke dag uit te doen (vooral de natte plekken) zodat de ammoniaklucht weg is. Als het mogelijk is zelfs 2x per dag uitdoen. Verder je pony minstens 10 uur per dag naar buiten zodat hij frisse lucht krijgt. Dit is echt het allerbeste medicijn voor hoestende paarden en nog gratis ook. Verder even laten nakijken door een DA. Dat is misschien nog wel goedkoper dan steeds dat spul kopen. Hoesten is erg slecht. Als je DA zegt dat je het dan met foenegriek kunt oplossen kun je het spul nog altijd kopen.

OK dan!