help, mijn pony kan niet alleen zijn !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rasha

help, mijn pony kan niet alleen zijn !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:02

Hoi,

Ik heb sinds een paar dagen een new forestpony en nu blijkt hij niet alleen kan zijn.Alleen op stal ,dan is hij giga druken loopt te gillen en als hij in de wei alleen achter gelaten wordt,omdat zijn maatje mee gaat met een buitenrit springt hij me de wei uit.De wei is ook afgezet met stroom,maar hij springt er moeiteloos overheen Verdrietig

Wie oh wie heeft tips voor mij om hem te helpen met zijn zelf vertrouwen.Dat als hij alleen op stal staat dat zijn maatje wel weer terug komt.Ik hoop dat ik er wat aan doen kan,want het is echt zielig.

Caesar

Re: help, mijn pony kan niet alleen zijn !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:04

Een geit of een shet erbij zetten misschien? Geiten hebben een rustige werking op paarden. Of hem toch op stal laten staan. Mijn paard kan ook niet alleen naar buiten. Hij moet dan maar even wachten totdat zijn maatje binnen is, hij loopt dan ook constant te hinniken, maar daar komt ze echt niet mee terug Haha! .

Rasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:19

Hermesdeux schreef:
Een geit of een shet erbij zetten misschien? Geiten hebben een rustige werking op paarden. Of hem toch op stal laten staan. Mijn paard kan ook niet alleen naar buiten. Hij moet dan maar even wachten totdat zijn maatje binnen is, hij loopt dan ook constant te hinniken, maar daar komt ze echt niet mee terug Haha! .

Dat zou natuurlijk kunnen om hem op stal te zetten,het zal ook wel moeten anders dan ben ik hem straks echt een keer kwijt.Maar is er dan geen manier om hem het aan te leren dan?
Ik ken het wel vanuit de hondenwereld maar of dat met paarden en pony's ook zo werkt?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:37

je hebt je pony pas heel kort en daardoor ''hangt'' je pony uit nieuwigheid/angst erg aan gezeldschap.
blijft je pony helemaal alleen achter als de ander weggaat ?

zorg dat je met de pony zelf ook bezig bent,longeren of rijden,poetsen of aan de hand grazen..

beetje bij beetje zullen ze eraan wennen..succes

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 20:02

Hermesdeux schreef:
Een geit of een shet erbij zetten misschien? Geiten hebben een rustige werking op paarden.

tenzij je paard de geit zowat opeet Boos! Nagelbijten / Gniffelen

Rasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:07

casanova schreef:
je hebt je pony pas heel kort en daardoor ''hangt'' je pony uit nieuwigheid/angst erg aan gezeldschap.
blijft je pony helemaal alleen achter als de ander weggaat ?

zorg dat je met de pony zelf ook bezig bent,longeren of rijden,poetsen of aan de hand grazen..

beetje bij beetje zullen ze eraan wennen..succes

Ik hoop dat het dat is,want ik heb mijn pony bij een particulier staan en ik weet natuurlijk niet wanneer zij met het paard aan de gang gaan.Ik ben er dus bijna nooit bij,ondanks dat ik er wel dagelijks ben.Maar wat je zegt zou natuurlijk wel kunnen,misschien moet ik het inderdaad maar even aan kijken.Maar een pony die me zo uit paniek zeg maar ze de wei uitspringt kan ik niet hebben.Want wat als hij met de tijd achter iemand anders aan rent.......Moet er niet aan denken zeg !!Bovendien wat als hij gewoon verkeerd neer komt,dan is de ramp al helemaal niet te overzien.Hij staat nu nog in de kleine wei,maar straks gaat hij de grote wei op en als hij daar over de omheining zou gaan komt hij zo terecht in een greppel Huilen En als het paard weg is dan staat hij inderdaad helemaal alleen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:18

bach-remedie druppels zijn hier heel erg geschikt voor!
ik weet helaas niet welke je dan moet hebben, maar zit hier vast wel iemand die je daarbij kan helpen.
samen met die druppels kun je dan veel makkelijker werken aan het alleen zijn van je dier.

steeds het alleen zijn iets langer laten duren, een beetje hooi asl afleiding misschien ook.

Rasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 21:21

ellepel schreef:
bach-remedie druppels zijn hier heel erg geschikt voor!
ik weet helaas niet welke je dan moet hebben, maar zit hier vast wel iemand die je daarbij kan helpen.
samen met die druppels kun je dan veel makkelijker werken aan het alleen zijn van je dier.

steeds het alleen zijn iets langer laten duren, een beetje hooi asl afleiding misschien ook.

Als hij op stal staat heeft hij voldoende hooi,maar door de stress eet hij er niets van.Hij loopt zich giga op te winden en erbij te gillen dat wil je niet weten Verdrietig Maar als Bach ermee zou helpen dan zou ik heel graag vernemen welke ik dan moet hebben.Ik weet wel dat bij honden soms de rescue gebruikt wordt.kan ik dat ook voor hem gebruiken en wat zou dan de dosering moeten zijn?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:25

Mijn ruin is ook een plakker. Hij is door het dolle als het andere paard weg is. Helaas heb ik hem al 2 jaar en is er weinig veranderd. Hij moet op stal als de ander vertrekt anders breekt ie uit. en de boven deur moet dicht om zich zelf te beschermen. Hij is nu bijna niet meer nat als het andere paard terug komt , tewijl hij in het begin nog natter was als het paard dat gewerkt had. Maar verder......

Ik heb een Paarde geit, die is alleen nog dominanter als het paard en zij zet het paard in de hoek van zijn stal en neemt zelf de overige ruimte. Ook geen optie dus.

succes, misschien gaat het met die van jou beter!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:48

net als ik al zei, weet ik helaas niet veel van bach af, alleen dat t helpt. volgens mij kun je inderdaad de rescue geven, maar er is ook nog een andere.
zit vast iemand hier wel die je ermee helpen kan...

isabel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:43

Hey,

Bij mijn shetlander staat ook een geit en het is wel heel leuk en het helpt goed tegen alleen zijn.
Alleen is het probleem dan dat hun weer niet zonder elkaar kunnen.
En je heb kans dat de geit aan je paard staart gaat beginnen, dat is bij mij dus ook gebeurd.
Dus het is maar net wat je wilt.

groetjes sabine

Rasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 09:33

santos schreef:
Mijn ruin is ook een plakker. Hij is door het dolle als het andere paard weg is. Helaas heb ik hem al 2 jaar en is er weinig veranderd. Hij moet op stal als de ander vertrekt anders breekt ie uit. en de boven deur moet dicht om zich zelf te beschermen. Hij is nu bijna niet meer nat als het andere paard terug komt , tewijl hij in het begin nog natter was als het paard dat gewerkt had. Maar verder......

Ik heb een Paarde geit, die is alleen nog dominanter als het paard en zij zet het paard in de hoek van zijn stal en neemt zelf de overige ruimte. Ook geen optie dus.

succes, misschien gaat het met die van jou beter!!!

Waar jij je paardje hebt staan heeft hij dus ook maar 1 maatje? Ik zou hem natuurlijk kunnen verplaatsen naar een grote pensionstal,zodat hij eigenlijk nooit meer alleen is,maar dit zou alleen in het uiterste geval zijn.Het bevalt me waar ik nu de pony heb staan heel goed.

Gisteren leek het wat beter te gaan trouwens.
Terwijl ik bezig was met hem te poetsen voor het rijden,werd het paard op de wei gezet.
Die pony was wel drukker op stal en steeds hinneken maar was te doen.Gewoon mee genomen naar buiten en maar hinneken Knipoog
Na een goed uur terug gekomen pony verzorgd en op stal achter gelaten met de bovendeur dicht.In het begin heeft hij nog erg staan trappelen en draaien en natuurlijk gillen,maar werd wel wat rustiger.Ik ben toen naar huis gegaan en maar afwachten hoe hij zich zou houden.
Heb de mensen gebeld omdat ik wel wilden weten hoelang hij het vol heeft gehouden.Dit is ± 1 uurtje geweest en werd toen rustig.
Misschien gaat het dus toch wel goed komen.Dat hij niet alleen op de wei kan is niet zo erg,maar alleen op stal moet hij toch echt leren .

Rasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-05 09:38

ellepel schreef:
net als ik al zei, weet ik helaas niet veel van bach af, alleen dat t helpt. volgens mij kun je inderdaad de rescue geven, maar er is ook nog een andere.
zit vast iemand hier wel die je ermee helpen kan...

Kan iemand mij daarin advies in geven? Wat de dosering is voor een new forest pony van ±1,49 ?
Heel erg bedankt alvast.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:18

Verplaatst, van MD

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:10

Ik zag dit bericht staan, joepie, ik ben dus niet de enige.

Mijn ruin wil dus ook niet alleen blijven. Hij heeft een merrie bij hem staan, waar hij absoluut niet meer weg wil. Zodra we de merrie uit het land halen, wordt hij kenttergek en springt er achteraan.

Als we dat op kunnen lossen door een maatje erbij, is dat niet zo'n probleem. Het probleem is echter, dat hij ook niet meer meewil het land uit, omdat hij bij de merrie wil blijven.

Iemand daar een oplossing voor? Of zou dat ook beter gaan als er meerdere ponies staan?

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:59

Ik denk inderdaad dat het grote probleem is dat ze met zijn 2en zijn. Het is bij mijn ruin zo erg, dat als de da of de smid komt, beide paarden voor de box moeten staan, anders zijn ze beide erg onrustig. Onze smid komt vaak als wij er niet zijn en zet ze automatisch beide buiten als hij er 1 moet beslaan. Ook haald hij ze eventueel beide uit de wei, omdat hij het probleem kent.

Het hele kromme van dit verhaal is eigenlijk, dat we ze wel afzonderlijk kunnen rijden. Gelukkig maar, natuurlijk, maar je zou anders verwachten, toch.

Wat bach bloesem betreft, weet ik dat ze 4xdgs 4 druppels moeten hebben. Maar of dit elke dag ik, of alleen als het probleem zich voordoet, dat weet ik ook niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:39

er zijn maar weinig paarden / ponys die goed helemaal alleen kunnen zijn , is er geen mogelijkheid om er een 3e bij te zetten ?

aan de andere kant staat je pony der nog maar net en moet ook weer even wennen en is het ook normaal dat hij nu extra aan zijn nieuwe maatje hangt