Zadel op de schoft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brechtje

Zadel op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 11:50

Soms zie ik dat de zadels met heel de gewicht op de schoft zitten, soms een beetje maar soms is er alle ruimte voor de schoft.
Bij de manege paarden zit de zadel b.v op de schoft, en bij sommige mensen van stal hier ook, maar soms ook niet.
Maar is dat slecht? Je zadel die zit een beetje over je schoft zegmaar maar is dat erg als de zadel je schoft aanraakt? Bij mij is dat wel zo, een beetje niet met heel de gewicht en mijn pony merkt er niets van.
Maar sommige mensen zeggen dat ik een nieuw zadel moet kopen omdat die de schoft een beetje aanraakt, en dat dat niet hoort?

Concorde

Re: Zadel op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:05

Het zadel hoort absoluut niet de schoft te raken, en als jij dan reageert met 'hij merkt er niets van'... Heeft ie je dat verteld? Volgens mij heb je dan gewoon een braaf beest die al niet meer op die pijn reageert.

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:09

Ik heb een gevoelig paard! En vooral niet echt een braaf beest. Maar zo erg raakt hin het ook niet, alleen bij de begin van de schoft. Maar dan hoef je niet meteen zo te reageren, ik vraag toch ook alleen om hulp?
Ik ga dan een nieuw zadel kopen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:12

Dan past je zadel niet. Je hoort er een paar vingers tussen te kunnen houden als je erop zit, dat is bij jou dus niet zo... Een pony kan natuurlijk ook niet vertellen dat het pijn doet, dus van je pony ga je het niet horen, tenzij het zo strak ligt dat de huid kapot gaat.

Ik zou een zadel maker laten komen kijken naar je zadel. Dan kan je hem misschien nog op laten vullen. Is iets goedkoper dan meteen een heel nieuw zadel. Ik zou er in ieder geval iets aan doen.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:14

Concorde schreef:
Het zadel hoort absoluut niet de schoft te raken, en als jij dan reageert met 'hij merkt er niets van'... Heeft ie je dat verteld? Volgens mij heb je dan gewoon een braaf beest die al niet meer op die pijn reageert.

Mee eens. Tussen de schoft en het zadel horen ongeveer 4 vingers te passen dacht ik. Wat minder ruimte is ook niet erg, maar het zadel hoort absoluut niet op de schoft te liggen.
Heb je misschien een foto?

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:19

Als je er ook niet opzit kun je er wel 2 vingers tussenhouden ofzo..
En ik dacht al dat dit zadeltje veelst te klein was!

Afbeelding

Maar ik bedoel, ik dacht dat hij er geen last van had omdat als hij ergens last van heft gaat hij onder het zadel meteen bokken en er vandoor schieten. Hij heeft echt een eigen willetje..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:21

Het zadel ligt te ver naar voren, en hij is inderdaad te klein voor jou

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 12:26

Oke bedankt iedereen, we gaan naar een iets groter zadel kijken, en nu geen kunstof zadel!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:28

Ik heb op aan raden van mijn staleigenaar een kentaur gekocht. Ik kan bijne mijn hele vuist in de kamer steken. De kussens sluiten mooi aan. De rugewervel ligt vrij. Hij past gewoon heel goed. En ik merk dat mijn paard meer gaat ontspannen en rustiger is met het hoofd.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:29

Brechtje schreef:
Oke bedankt iedereen, we gaan naar een iets groter zadel kijken, en nu geen kunstof zadel!

Maar dat wist je al toch?
Daar had je al een topic over gestart een maand terug dacht ik.
Veel succes iig met het zoeken naar een goed passend zadel.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:51

het zadel is idd veel te klein voor jezelf Haha!

er moeten 2 vingers tussen passen.

zo snel mogelijk een ander zadel aanschaffen, willem heeft ook altijd met een te klein zadel gelopen en ik ben sinds hij van mij is 7 zadels verder tot ik de best passende had.
maar ondertussen is zijn schoft wel helemaal wit en heel gevoelig. hij loopt dan ook echt niet meer als het knelt

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:01

Zadel is iets te klein voor jou, waarschijnlijk te breed voor de pony waardoor het voor op de schoft ligt.
Je kunt vragen aan een zadelmaker of het zadel op te vullen is, misschien komt het dan weer (2vingers als je erop zit minimaal) boven de schoft te liggen.
Met de tijd misschien kijken naar een grotere maat voor jezelf, je paster nu nog wel op, maar doordat je kort zit met je beugels, komen je knieen over het zadel heen, waardoor je je benen niet goed kunt aansluiten.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:26

Wat ik zo op de foto zie, is dat het zadel EN te ver naar voren ligt, EN op de schoft ligt, EN het te klein is voor jou. Je pony heeft voor ook geen ruimte genoeg voor zijn schouders, ze liggen niet vrij.
De reden dat mijn zadel op de schoft lag, is de reden dat ik een zadel op maat heb laten maken. Kostte kapitalen, maar het is ronduit beulig als je zo doorrijdt. Stel je maar eens voor dat je een trui aanhebt die heel strak om je nek zit. Zo voelt dat.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:37

Dit zadeltje ligt inderdaad niet goed.
Stel dat het voor je pony nog te corrigeren is (als het al mogelijk is), dan heb je nog steeds een probleem voor jezelf.
Als ik het goed zie, dan is dit echt een ponyzadeltje gemaakt voor kleine kinderen (een 15 inch ofzo?).
't Is lastig om zo een inschatting te maken, maar ik denk dat je voor jezelf een 16,5 of 17-inch zadel nodig hebt.

De inchmaat (eigenlijk de oppervlakte van het zitvlak) staat helemaal los van de boommaat / pasvorm van het zadel, het gaat dan om de maat die je voor jezelf nodig hebt.
Door een foute inchmaat te gebruiken, komt ook de drukverdeling op de rug van je pony verkeerd uit.
Doordat je zelf niet goed kunt zitten, belast je de rug van je pony op een verkeerde manier.

In je huidige zadel zou ik sowieso geen geld meer insteken, dit krijg je niet meer passend (inchmaat is niet te veranderen, pasvorm voor je pony waarschijnlijk ook niet).
Heel verstandig om op zoek te gaan naar iets anders, want dit kan niet fijn zijn voor je pony.
Veel succes met je zoektocht!

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 16:46

Nee, het was voor ons beide te klein denk ik, als hij groot genoeg was had hij genoeg ruimte bij de schoft, en dit is idd een kinderzadeltje.
Maar ik heb nu een goed zadeltje op het oog, ik zal hier de infomatie van geven dat het mag, want ik weet niet of ik er alleen uit kom..

Afbeelding

Dit is maat shet tot de welsh b.

Er staat dat het maat 14 is, dat snap ik niet. Maar ik heb hun een email gestuurd omdat ik het een fijn zadeltje vind, wat vinden jullie ervan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:51

Een ding wat Oscar ook al zei... ga op zoek naar een zadel wat een zitting heeft die groot genoeg is voor jou, en wat past op jouw pony. Dat houdt in dat de boom van het zadel niet te breed mag zijn (daarom zou ik bij deze pony waarschijnlijk niet gaan voor een shetlanderzadel), dat het niet voor- of achterover kantelt en nog veel meer. Een passend zadel kopen is vaak best moeilijk, om zeker te weten of het past moet je het sowieso op je pony passen, en er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft, bijvoorbeeld een zadelmaker.

Heel veel succes!

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:53

Voor de inch maat in dit geval 14.
Je kunt vragen of ze van voor naar achter even opgeven hoeveel cm dit is.
Dat kun je dan bij je huidige zadel ook opmeten, en dan weet je i.i.g. of het een grotere maat is, dezelfde maat of kleiner is niet goed.

Evt kun je ook vragen of ze bv ter hoogte van de 2 lusjes voor een voorsingel de breedte opmeten, dit kun je ook weer bij je eigen zadel doen, maar ik zou voor de zekerheid even een zadelmaker vragen.

Die hebben ook 2e-hands zadels, en als die niet passen of te duur zijn kun je in iedergeval aan de zadelmaker vragen welke maat jij en je pony nodig hebben.