WA verzekering dekt welke schade?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nadezda

WA verzekering dekt welke schade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 21:50

Hoe zit het als je een stal huurt met de schade die je paard eventueel aanricht?
Stel je paard strapt de stal aan diggelen of vliegt door de omheining heen, kun je deze schade verhalen op je WA verzekering of is de staleigenaar hier zelf verantwoordelijk voor?
Zit het risico dan b.v. inbegrepen in de prijs?
Of zou je als eigenaar van je paard hier een aparte verzekering voor af moeten sluiten? en betaald die dit soort schade dan ook?

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Monday

Re: WA verzekering dekt welke schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:53

Voor zover ik het zie is het schade door jouw paard toegebracht aan eigendommen van een ander. Het lijkt me dat jouw AVP-vezekering (aansprakelijkheid) dat dekt. Mijn paard schijnt (ik was er niet bij, alleen het 'slachtoffer' en de vriendin daarvan) een tijdje terug spontaan zonder enige aanleiding iemand gebeten te hebben. Ik kreeg een briefje in de trant van "uw paard heeft mij gebeten, zoveel is de schade" Scheve mond Heb het ingestuurd naar de verzekering en die malloten hebben nu al het dubbele uitbetaald. Frusty

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:21

Ik hoor de laatste tijd ook iets over zadeldiefstallen en verzekeringen, je zou ook dat na kunnen vragen; je kan nml. je zadel meeverzekeren, maar dat moet je wel apart opgeven!
En ik moest ook bij het afsluiten van de WA apart opgeven dat ik een paard had etc. maar dat is 12 jaar geleden...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 09:28

Zadel diefstal heeft helemaal niets met een WA verzekering te maken, dat kan onder je inboedel verzekering vallen mits je opgeeft dat het buitenshuis verblijft.( vaak met een extra aanvulling op je polis dat diefstal alleen gedekt is na braak aan een goed en deugdelijk afgesloten ruimte)

Als je paard zijn gehuurde box sloopt heeft de Wa dat uitgesloten in de opzicht clausule. het paard verblijft ergens langere tijd en jij huurt die plek. Als je daarvoor aansprakelijk wordt gehouden door de eigenaar van de box zal deze aan moeten tonen dat jouw paard zich zodanig heeft misdragen dat de schade niet is te wijten aan het gewone paard zijn maar door een extreme actie van jou of jouw paard. In feite is hij verantwoordelijk voor het gedrag van jouw paard als hij daarvoor betaald wordt.

Dus: paard schopt een tegen de achterwand en op een dag is de achterwand dan aan vervanging toe= bedrijfsrisico of onderhoud, kosten voor de verhuurder.
Mocht de staleigenaar het toch willen claimen zal hij aan moeten tonen dat jij al diverse keren bent gewaarschuwd er iets aan te doen maar dat je dat steeds nalaat.( b.v. rubber spannen) Jij bent dan in gebreke en w.s. aansprakelijk.

Maar dat wil dus niet zeggen dat je verzekering dit ook betaald, vaak zal je het zelf moeten betalen.

Overleg met je tussenpersoon of het risico van schade veroorzaakt door je paard aan de stalling bij derden kan worden mee verzekert op de WA polis( eigenlijk AVP= aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren)
Kleine premieverhoging maar een veel veiliger gevoel.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 10:45

als je paard schade aanbrengt bij een ander ben jij verantwoordelijk voor de schade.
je moet daarom altijd zorgen voor een goede wa verzekering, ook als je iemand anders op je paard laat rijden blijf jij verantwoordelijk voor de natuurlijke gedragingen van je paard mits diegene niet aan jou heeft gevraagt om je paard te gebruiken.
dus is het altijd zaak om eerst te vragen, ook als je iemand even wil helpen, mag ik even op jou paard zitten?