Lijkt me een prachtige ervaring op aangenomen te worden op l'academie de versailles oftewel de school van Bartabas!!
Ik lees regelmatig de Cheval Magazine, het franse Bit, en hier wordt regelmatig over deze school en over Bartabas geschreven. Bartabas is in Frankrijk het icoon als het gaat op 'kunst te paard', en hij geeft spectaculaire shows. Ik heb ff een artikel uit de Cheval Mag, teruggezocht voor de toelatingseisen.
Om aangenomen te worden moet je: tussen de 18 en 26 jaar oud zijn; uiteraard goede basis / aanleg hebben in de dressuur en zeer artistiek aangelegd zijn (en volgens mij zeer gemotiveerd en gedisciplineerd
het is echt een academie!!).
Om je als kandidaat te presenteren moet je video toe sturen waarop je jou kunsten te paard showt op niveau Saint George (dat is dus Grand Prix toch?) met een brief met je motivitie en een CV... als je door de eerste selectie heen komt, wordt je uitgenodigd voor een auditie.
Maar ja... je moet natuurlijk ook wel goed zijn, wil je passen in het plaatsje van een hoge rijschool à la Cadre Noir en Wenen gecombineerd met musicaltaferelen: als decor het Versailles, les van Bartabas en zeer spectaculaire showpaarden (vooral qua kleur): 20-tal crème lusitano's met blauwe ogen (!), argentijnse criollo's, zwarte arabische volbloeds, quarter horses, andalusiers, een shire... en iedere leerling krijgt de verantwoordelijkheid over 2 paarden: een hooggeschoold paard en een jong paard!!