paarden mest wet start in 2006?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

paarden mest wet start in 2006?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 20:18

ik hoorde vandaag het gerucht dat er in 2006
een paarden mest wet komt

iets in de trant van heb je meer dan x aantal paarden dan moet je gaan dokken

heeft iemand hier al van gehoord???

zou wel verklaren waarom onze regering graag alle paarden geregistreerd ziet staan

Machie

Re: paarden mest wet start in 2006?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:23

is het niet al zo dat je als je meer dan 5 paarden hebt je ook moet dokken voor mest?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 20:25

ja maar je betaald toch al om de mest af te laten voeren
(of hebt een andere oplossing zoals ik , )
maar het schijnt dat je dus extra moet gaan betalen

wie weet het fijne hiervan??

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:51

ben ik ook erg benieuwd naar

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:06

De staleigenaar waar ik sta, had het er ook al over. Zal eens uitzoeken of hij meer kan vertellen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:23

Citaat:

ja maar je betaald toch al om de mest af te laten voeren

Dat is vast niet genoeg volgens de regering.
Inmiddels is duidelijk dat paarden houden ook voor hun een grote inkomst is.
Dus dan ga je lekker betalen voor alles wat met een paard te maken heeft.

Dat is dus nederland.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:36

Van AM naar VMR Knipoog

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:39

Ik heb er nog niks over gehoord, maar het verbaasd me niks!
Van de week hoorde ik op het nieuws dat de DA's de bezoeken moeten doorgeven aan de elasting zodat die kunnen traceren waar de hondenbezitters wonen!
En wat doen ze in onze gemeente voor honden: bordjes plaatsen waarop staat dat je er niet mag lopen met je hond!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:58

fresco schreef:
Van de week hoorde ik op het nieuws dat de DA's de bezoeken moeten doorgeven aan de elasting zodat die kunnen traceren waar de hondenbezitters wonen!

En diezelfde dierenartsen weigeren daar dus aan mee te werken i.v.m. privacy en beroepsgeheimhoudingsplicht. Ja

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:47

Volgens mij moet er nu al extra betaald worden voor de afvoer van mest. Tenminste, wij moeten er nu op stal al wel extra voor betalen en bij ons zijn alleen de verhoogde kosten doorbelast in de prijsverhoging.

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 07:35

Dit is niet iets van de Nederlandse regering, maar wordt opgelegd door de Europese Unie (Nederland is door de Europese rechters veroordeed omdat de Europese regels voor mest niet goed worden uitgevoerd). Op dit moment wordt nieuwe wetgeving voorbereid die op 1 januari 2006 moet gaan gelden.
Dan gaan inderdaad ook paarden onder de mestwetgeving vallen. Hoe het er allemaal uit gaat zien voor paarden, is nog niet duidelijk. Het zal er wel op neer komen dat als je niet voldoende grond hebt om je mest op uit te rijden, het moet worden afgevoerd. Hier moet dan een administratie van worden bijgehouden (afleverbonnen). Het zal dan waarschijnlijk ook moeten worden gewogen en geanalyseerd (hoeveel stikstof en fosfaat zit er in).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 08:33

Sjemig, ze zijn hier al jaren mee bezig.

Maar hoe kan dat dan gewogen worden? Stel je hebt je paard of vlas staan en je doet dit een grote zakken verkoopt het aan hobbytuinders, wordt vaak gedaan. Dat kunnen ze toch niet controleren?

Als je je paard dag en nacht op de wei hebt staan?

Ik denk dat dit voor vergunninghouders gaat gelden, dus 5 of meer paarden waar een gemeentevergunning voor geldt. Hobby is toch gekkenwerk?

Wij betalen al elke 7 weken 15 euro om onze bak te laten legen, wordt dan wel erg duur, voor maar 3 paarden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 09:51

ik heb ook een mestbak (oude vijver ) waar alles ingedonderd word
sta op vlas of rapsodi , het composteerd zo snel dat ik het niet eens hoef af te voeren , het verdwijnt in stof

mocht ik over hebben staan er hier verschillende die graag een zakje half gecomposteerd spul willen hebben , ben bang dat ik zelfs te kort kom Haha! zomers staan ze op de wei ,.. word de wei gemest en dat is de volgende zomer ook weer weg gecomposteerd ,..

en waar moet ik dan voor gaan betalen???

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:42

of het er al door is is mij niet bekend, maar ook paardenhouders worden net als veehouders de klos.
heb je meer als 5 paarden val je onder een mest boekhouding waar je in bij moet houden hoeveel voer je afneemt per jaar waar je je mest laat of je voldoende land hebt om de mest op te slaan.
zo niet moet je het laten afvoeren en krijg je een boete ( ondanks dat je de mest laat afvoeren) en je moet bij houden waar, waneer en aan wie je je mest hebt afgeleverd.
voor mensen met minder dan 5 paarden: die vallen onder de hobbisten zij zullen waarschijnlijk ook wel moeten melden wat ze met hun mest doen en zullen waarschijnlijk via de gemeente een aanslag krijgen?
dat waren in ieder geval de plannen die er jaren geleden zijn opgesteld.
ik zelf heb er al een hele poos niets meer van gehoord ( het is net als de vaarbelasting voor boten) maar er zal ongetwijfeld binneskamers wel het een en ander zijn uitgebroeid.
we hebben toch niet voor niets de chip verplichting gekregen zodat men precies weet wie wat en waar heeft?
waarom moesten ongeregistrede ponies en zelf ezels worden gechipt en geregistreerd in een paspoort? Boos!
en voor wie dat niet wilde werd er een ontheffing verleent, maar dan moest je je zelf wel melden! }>
ik hoop dat men het doem senario van jaren geleden wel iets heeft af gezwakt ander staan ons nog dure en lange administatieve tijden te wachten

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:54

Net als voor landbouwhuisdieren zullen er normen komen over hoeveel stikstof en fosfaat een paard produceert. Ook is bekend hoeveel stikstof en fosfaat er maximaal op een hectare grond mag worden uitgereden. Heb je meer mestproductie dan je kwijt kunt, dan moet het dus worden afgevoerd en daarvan zal een administratie moeten worden bijgehouden (hoeveel afgevoerd, waarheen enz.).
Als je 1 paard in je achtertuin hebt staan, zul je waarschijnlijk niets met de regels te maken krijgen. Maar zelfs dat is nog niet bekend.

Ik denk zelf ook dat de chipgegevens het ministerie van LNV nog wel eens van pas kunnen komen bij dit nieuwe mestbeleid. Die chipverplichting is trouwens ook weer een regeltje van de Europese Unie die Nederland gewoon moet uitvoeren. Dit heeft weer te maken met voedselveiligheid. Elk paard kan in de voedselketen terecht komen en dan wil men weten wat voor medicijnen zo'n paard allemaal heeft gekregen in zijn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:22

Wiepie schreef:
Ik denk zelf ook dat de chipgegevens het ministerie van LNV nog wel eens van pas kunnen komen bij dit nieuwe mestbeleid. Die chipverplichting is trouwens ook weer een regeltje van de Europese Unie die Nederland gewoon moet uitvoeren. Dit heeft weer te maken met voedselveiligheid. Elk paard kan in de voedselketen terecht komen en dan wil men weten wat voor medicijnen zo'n paard allemaal heeft gekregen in zijn leven.

Effe off-topic, dat er in paardenvoer E320 en E321 voorkomt, waarvan bekend is dat het kankerverwekkend is, mag dan wel.Beetje krom met die voedselketen. Sta trouwens wel te juichen als straks alle diervoeder aan net zulke strenge eisen moet voldoen als mensenvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:27

Wiepie schreef:
Als je 1 paard in je achtertuin hebt staan, zul je waarschijnlijk niets met de regels te maken krijgen. Maar zelfs dat is nog niet bekend.
.

Ook daar willen ze paal en perk aan gaan stellen, straks moet je een agrarische vergunning hebben om een paard te houden. Als paarden geen grote gezelschapsdieren meer zijn maar vee, is het over voor veel hobbyisten met een redelijk stukje grond.

Vele boeren hebben hun vee opgeruimd in ruil voor subsidie, hebben hun agrarische vergunning ingeleverd en zijn paarden in pension gaan nemen. Overigens wel illegaal, maar ook dit zal dan binnenkort over zijn.

Paarden hebben en rijden is dan weer net zo als vroeger toen ik nog ukkepuk was, voor de elite. Dus als je straks groot bent, zoals mijn moeder altijd zei, is dan niet meer Huilen