Vraagje over Basis enting

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LIQUITA

Vraagje over Basis enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 14:49

Ik vraag me af of mijn paard ooit een basis enting heeft gehad. Ik denk zelf namelijk van niet. Hoe staat dat bij jullie in het paspoort/vaccinatie boekje?

Dit staat in het vaccinatie boekje (hier had ze nog geen paspoort) en was ze nog niet van mij.
Afbeelding
Afbeelding

En dit staat nu in het paspoort.
Afbeelding

Mijn paard is dus ieder jaar geënt, maar ik zie nergens iets over een basis enting staan. Ik ga eerdaags mijn eerste officiële wedstrijd starten en dan moet mijn paard een basis enting gehad hebben, toch???

Nic

Re: Vraagje over Basis enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:51

Ik kan het niet zo goed lezen, maar volgens mij is hij binnen 6 weken na de eerste enting nogmaals geënt en daarna weer binnen het half jaar?
Dat is de basisenting.
Bij mij staat het precies zo.
Is het alleen wel zo dat ze elk jaar geënt moeten worden? Ik hoorde laatst namelijk van de DA dat een enting maar 9 maanden werkzaam is.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 15:03

Nicolletje schreef:
Ik kan het niet zo goed lezen, maar volgens mij is hij binnen 6 weken na de eerste enting nogmaals geënt en daarna weer binnen het half jaar?
Dat is de basisenting.
Bij mij staat het precies zo.
Is het alleen wel zo dat ze elk jaar geënt moeten worden? Ik hoorde laatst namelijk van de DA dat een enting maar 9 maanden werkzaam is.

Er staat dat ze vanaf 1995 ieder jaar geënt is, en niet dat ze na 6 weken en nogmaals na een half jaar geënt is. Dus daarom denk ik ook dat ze geen basis enting gehad heeft.

Wat betreft de jaarlijkse entingen, daar zijn de meningen erg over verdeeld. Mijn DA zegt dat een enting wel een jaar geldig is. Ik heb hierover op bokt meer topics gezien dat de meningen van de DA erg verschillen. Tja, en wie heeft er nou gelijk? Ik weet het niet hoor.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:28

Ik neem altijd het zekere voor het onzekere en laat de mijne twee keer per jaar enten, op advies van mijn DA.
Als je wedstrijden gaat rijden is dit sowieso verstandig om te doen omdat je paard dan met paarden van veel verschillende stallen in contact komt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:31

Oja, nu zie ik het; ik haalde er 26-2-96 en daarna 29-3-96 uit...

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:56

Mijn volgende vraag is: Hoe zijn de vaccinaties bij geschreven in een (later gekregen) paspoort? Bij mij is de laatste vaccinatie van het vaccinatie boekje bij geschreven in het paspoort, en de vaccinatie van daarvoor dus niet.
Staat er bij jullie in het paspoort iets vermeld van dat de BASIS enting OKE is ofzo?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel Bloos .

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:23

Je DA bejoort in je "nieuwe"paspoort/entingsboekje te vermelden dat paard/ pony jaarlijks correct geent is.
Dat moet hij bovenaan de nieuwe pagina in je boekje schrijven.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 11:43

cinny1 schreef:
Je DA bejoort in je "nieuwe"paspoort/entingsboekje te vermelden dat paard/ pony jaarlijks correct geent is.
Dat moet hij bovenaan de nieuwe pagina in je boekje schrijven.

Dank je wel!!!

Inmiddels heb ik al contact met de DA gehad, er is niet te achterhalen of ze de basis enting gehad heeft. Dus ze krijgt nu als nog een basis enting.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 11:49

Ik zie ook geen basisenting staan, dan zou namelijk na de eerste enting binnen 4-6 weken weer geënt moeten zijn.
Ook in het paspoort zie ik niet staan dat de vaccinatie geschiedenis correct is.

Mijn paard had ook alleen een entingsboekje toen ik hem kocht, en daar staan op de eerste pagina 2 entingen 5 weken na elkaar. Die heeft dus wel de basisenting gehad.
In het paspoort is toen vermeld door de DA 'The vaccination history is correct to date. Last vaccination on 21/7/04' Met een handtekening van de DA. Daarna gaat het gewoon verder met de volgende enting op 04/11/04.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 11:56

Supertje schreef:
Ik zie ook geen basisenting staan, dan zou namelijk na de eerste enting binnen 4-6 weken weer geënt moeten zijn.
Ook in het paspoort zie ik niet staan dat de vaccinatie geschiedenis correct is.

Mijn paard had ook alleen een entingsboekje toen ik hem kocht, en daar staan op de eerste pagina 2 entingen 5 weken na elkaar. Die heeft dus wel de basisenting gehad.
In het paspoort is toen vermeld door de DA 'The vaccination history is correct to date. Last vaccination on 21/7/04' Met een handtekening van de DA. Daarna gaat het gewoon verder met de volgende enting op 04/11/04.

Wat ik zo vreemd vind, is dat de vorige eigenaar van mijn paard wedstrijden reed met haar Verward Misschien hebben ze er nooit goed opgelet.

Maarja, het komt nu iig weer in orde Haha! .

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:34

Ik had een vaccinatie boekje, maar ook een paspoort, waar dus niet de entingen op stonden.
Mijn basisenting was verlopen, omdat ik een maand en een jaar na de vorige enting opnieuw had laten enten.
Toen mijn paardje gechipt werd heb ik meteen de basisenting overnieuw gedaan en in het paspoort laten zetten. Mijn paspoort begint dus met de basisenting.

Let erop dat je je paard altijd laat enten voor de datum van de laatste enting, daarna moet je paard officieel opnieuw, als je tenminste wedstrijden rijd.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:43

Mijn paard heeft bij de fokker haar basisentingen gekregen en daar heb ik ook nooit een bewijs van gehad. Daarna heeft ze wel iedere keer haar entingen gehad. Ik hoop dus niet dat er later gezeur mee krijg.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 12:50

Tessebes schreef:
Mijn paard heeft bij de fokker haar basisentingen gekregen en daar heb ik ook nooit een bewijs van gehad. Daarna heeft ze wel iedere keer haar entingen gehad. Ik hoop dus niet dat er later gezeur mee krijg.

Volgens de DA kan je daar wel gezeur mee krijgen als je wedstrijden gaat rijden. Ik ga eerdaags mijn eerste officiele wedstrijd starten, vandaar dat ik het zekere voor het onzekere neem.

Moderatoropmerking:
Dit is een topic uit 2005, ik heb een aantal berichten verwijderd, dit topic is echt veel ter oud om nog in te reageren
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-10 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: zie opmerking