bak regels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmy123

bak regels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 15:06

Kan iemand mijn de juiste bakregels vertellen.
De regel van linkerschouder naar elkaar weet ik en dat je mensen die een gang harder gaan voor moet laten gaan weet ik, maar verder weet ik er geen.

groetjes kimmy123

Caesar

Re: bak regels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:10

- niet stappen op de hoefslag, hiervoor gebruik je de binnenhoefslag
- bij passeren geef je elkaar de linkerhand
- opstijgen en afstijgen doe je in het midden van de bak
- degene die op de hoefslag rijdt heeft voorrang (dacht ik, niet zeker)
- veiligheidscap verplicht bij lessen
- bij springen, rondom hindernis goed vrijhouden en SPRONG VRIJ roepen.

Dat zijn degene die mij nu te binnen schieten...

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:23

- Zijgangen hebben voorrang
- linksom heeft voorrang op rechtsom
- draf/galop heeft voorrang op stap (niet stappen op de hoefslag als het druk is)

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:34

Hermesdeux schreef:
- bij passeren geef je elkaar de linkerhand...

hihi Nagelbijten / Gniffelen "goedendag mevrouw van het witte paard... hoe gaat het met u? " Sorry, vond het een grappige uitdrukking.. Bloos

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:19

Rhiannon schreef:
Hermesdeux schreef:
- bij passeren geef je elkaar de linkerhand...

hihi Nagelbijten / Gniffelen "goedendag mevrouw van het witte paard... hoe gaat het met u? " Sorry, vond het een grappige uitdrukking.. Bloos

Ja beetje vaag verwoord maar je snapt hem wel toch? dat je elkaar de linkerhand moet kunnen geven...

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:35

bij springwedstrijden (losrijden) is het stappen op de binnenhoefslag juist niet het geval, daar moet je juist stappen op de hoefslag en draven/galoperen op de binnenhoefslag omdat je dan zo vanaf de hindernis in 1 tempo door kan rijden en de ruiters die stappen niet in de weg lopen.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:51

Bij binnenkomen van de bak is het gebruikelijk om "Deur vrij" te zeggen.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:56

Hermesdeux schreef:
Ja beetje vaag verwoord maar je snapt hem wel toch? dat je elkaar de linkerhand moet kunnen geven...

Haha! ja.. ik snapte hem wel... het woordje "kunnen" miste.. Knipoog

dat van "deur vrij" heb ik wel eens meegemaakt dat dat verkeerd gebruikt werd.... Als iemand binnen wil komen en roept "deur vrij" is het toch niet de bedoeling dat je dan gewoon binnen kunt komen stormen? De mensen die daar rijden hebben in principe toch wel voorang?

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:22

Heel raar misschien, maar als je in Exloo rijd heeft rechtsom voorrang.
Dus daar moet je elkaar de rechterhand kunnen geven.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:41

tzif schreef:
bij springwedstrijden (losrijden) is het stappen op de binnenhoefslag juist niet het geval, daar moet je juist stappen op de hoefslag en draven/galoperen op de binnenhoefslag omdat je dan zo vanaf de hindernis in 1 tempo door kan rijden en de ruiters die stappen niet in de weg lopen.

dat dacht ik dus ook, op springwedstrijden stapte ik ook altijd los enzo op de hoefslag omdat ik dacht, dat is makkelijker, hoef je namelijk niet tussen iedereen door te manoevreren (of hoe je t ook schrijft) maar toen heb k tog behoorlijk op mn flikker gehad Bloos! je hoort hoe dan ook, maakt nie uit of t nou op springen of met dressuur is, te stappen op de binnenhoefslag!
VAak wordt het niet gedaan en is t ook logischer om op de hoefslag te stappen en te draven en galloperen op de binnenhoefslag maar officieel mag t niet! met springen blijf ik t gewoon doen, ik vind het zelf ook vervelend als ze op de binnenhoefslag uitstappen, dan kun je er namelijk niet fatsoenlijk langs!

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:39

stel jij draaft op de linkerhand maar een ander persoon rijd op de rechterhand in galop dan moet jij de persoon in galop voor laten gaan.

wie een snellere gang heeft als jij moet je voorang geven dus ook van de hoefslag gaan als jij in draf zit en iemand achter je in galop.

nooit stappen op de hoefslag nooit stil staan op de hoefslag

op en af stappen op de A-C LIJN of in het midden als je geen bak letters hebt.

bij zij gangen en figuren moet jij voorang krijgen als je die rijd. rijd iemand anders zij gangen en figuren moet jij voorang geven.

Zo heb ik het altijd geleerd.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:43

Rhiannon schreef:
Hermesdeux schreef:

Haha! ja.. ik snapte hem wel... het woordje "kunnen" miste.. Knipoog

dat van "deur vrij" heb ik wel eens meegemaakt dat dat verkeerd gebruikt werd.... Als iemand binnen wil komen en roept "deur vrij" is het toch niet de bedoeling dat je dan gewoon binnen kunt komen stormen? De mensen die daar rijden hebben in principe toch wel voorang?

Je moet natuurlijk altijd wel even goed uitkijken, maar zo letten de andere op en die gaan dan "vaak" even afwenden of een volte op zodat jij even de bak in kan lopen. Dus is geen voorrang kwestie, maar meer een oplettendheid-iets. Jij laat de ruiters weten dat je naar binnen wilt en die maken plaats voor jou.

LIQUITA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:03

Bij ons in de groepsles hebben we deze regel:
Als je van de ene lange kant (hoefslag) afwent naar de andere lange kant (hoefslag), dan heb je voorrang op degene die in de hoefslag rijdt, dus degene die in de hoefslag rijdt moet jou er dan tussen laten.

Bij ons wordt er geen "deur vrij" geroepen. We kijken gewoon wanneer we de bak binnen kunnen. Maar bij ons kan dat ook gemakkelijk, je kunt goed zien wanneer er iemand binnen wilt komen.
Natuurlijk zijn er mensen bij die wel "deur vrij" roepen, en die komen dan ook gewoon binnen stormen Boos! .

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:59

Bij mij op stal is er nog een regel, maar die heeft meer met sociaalheid te maken. Als er iemand les geeft, heeft die hoe dan ook voorrang. Ook wordt voorrang gegeven aan mensen die op dat moment even een druk zijn met hun paard. Bv. proefje willen oefenen of het paard loopt te klooien. Maar dat is dus meer aan jezelf, gewoon wel zo aardig, want je zou ook willen dat ze het bij jou doen.
Verder moet je elkaar dus ook de linkerhand kunnen geven en de gangen behalve stap hebben voorrang.
Bij ons mogen paarden nu ook in de bak rollen. Dan wel de bedoeling in het midden en dat je het effe van te voren meldt.

xxYildouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:18

Ik ga elk weekend mee naar springwedstrijden. En daar is eigenlijk de ongeschreven regel dat je stapt op de hoefslag!

xxYildouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:18

Met dressuurwedstrijden die ik rij is dit weer heel anders!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:54

Jongens, dit is een antiek topic uit 2005!!!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 14:08

Zeer oud topic, tijd voor een slotje.