afreageren op je paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

afreageren op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:54

Wie herkent zich hierin?

Al een tijdje gaat het niet zo lekker met mij. Tussen mij en mijn vriend veel stress, ons nieuwe huisje wat we aant verbouwen zijn loopt niet volgens planning, op het werk veel gezeik aan de kop, een van de 2 bijrijdpaarden in de lappenmand (rugproblemen), zelf door een val ook rugplobemen gekregen en een rib gebroken en 2 van je zogenaamde vriendinnen bestoken je ook nog eens met dreigmails en smsjes...

Nu heb ik nog een bijrijdpaard, echt zo´n lief beest.. alleen soms begrijpt hij me niet helemaal. Hij is ook nog pas 6 en niet veel bereden. Maar als het dan fout gaat dan kan ik zo ongelovelijk kwaad worden. Alle stress en woede komt er dan uit.

Ik weet het, het is een slechte karakter eigenschap van mij en ik baal er zo van.
Meestal als het niet lekker gaat met me, ga ik niet rijden maar gewoon wat poetsen enzo.

Wat doen jullie dan en hebben jullie tips hoe ik me beter kan beheersen tijdens het rijden?
Want ik baal er echt van, ook voor de eigenaren vind het erg rot, ik ben nog niet echt geflipt tijdens het rijden.... maar ik sta vaak op ploffen.

Advies graag!

bibi76

Re: afreageren op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:59

Als ik echt super frusty ben dan stap ik er echt niet.
Dan kan ik wel eens onredelijk worden naar mijn paard toe en dat vind ik niet eerlijk
Als ik verdrietig ben ga ik wel eens lekker uit waaien tijdens een buiten ritje, heerlijk alleen met mijn paard de polder in.
Niemand die aan je kop kan zeiken, heerlijk!!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:08

Probeer eerst tot 10 te tellen voordat je op ploffen straat Haha! . Ik ken het helemaal hoor, en achteraf dik schuldgevoel...

Maar voor jezelf, neem een ander mailadres, ga er even lekker met je vriend tussenuit en laat alles zijn beloop. Verbouwingsfrustraties moet je je helemaal niet mee opzadelen (proberen). Huur gewoon eens een huisje in Centre Parcs, massages, saunas, lekker uitslapen...

Als je dat allemaal op een rijtje hebt gaat het vast fijner...maar je kunt niet aan je frustraties werken, als ze niet opgelost zijn Knipoog.

Dus: ga er even lekker tussenuit!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:23

jep
kijk hier zie ik mezelf helemaal Haha!
hea gelukkig ben ik niet de enige tijdje veel stress en paardje doet zo goed haar best maar gaat 1 ding niet zo als ik wil wordt ik kwaad
en dan stap ik eraf en dan....ja het schuldgevoel
dan lekker kroelen weer maar dat maakt het ook niet helemaal goed.
ik heb nog geen oplossing gevonden

nou veel succes ik blijf hier wat rond hangen misschien komt er nog een goeie oplossing (als dat er wel is)

groetjes!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:28

Ik herken het ook wel..

Alles zit tegen de hele dag en als ik dan bij Rolinda ben hoeft er maar 1 klein dingetje niet te willen en dan wordt ik zo boos, gelukkig kan ik me meestal wel inhouden maarja als je tandenknarsend op je paard zit wil het ook al niet echt meer..
En dan begint ze ook nog es zo op het bit te happen omdat ze zenuwachtig van mij wordt en dan wordt ik helemaal gek en dan stop ik er maar mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:36

pfff ben blij dat er nog meer mensen dit probleem hebben...

ik schaam me er soms ook voor.. Bloos

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:41

Ik denk persoonlijk dat je dan beter niet op je paard kan klimmen, of je moet met los teugeltje gaan buiten wandelen. Ik heb net het omgekeerde , zet me op een paard, en alles is vergeten, mn hoofdpijn stopt er zelfs van Pling maar door zelf gefrustreerd te doen kan je enkel je paard mee frustreren, je weet zelf dat het erg is en niet leuk, neem je paarden dan niet mee op dat pad. Zoals hierboven gezegd, ga er lekker tssuit met je vriend, have fun. Zet alles ff op een rijtje, trek je nix aan van die "vriendinnen" want blijkbaar zijn het gewoon 2 aanstellers, verander van adres, of lees ze niet meer. Vraag tijdens dat je weg bent even aan je ouders of goede vriend dat ie op de bouwwerken wilt letten. En verras je vriend met een weekendje weg!

xxx

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:43

Ik ken je probleem heel goed, maar je moet gewoon blijven praten tegen je paard. Als je eenmaal zo druk aan het praten ben, terwijl je aan het rijden bent, kan je niet afreageren!
En jij en je paard worden allebei ontspannen!

*Tenminste.. dat is bij mij!*

tzif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:42

ik heb er ook regelmatig last van hoor, zit de laatste tijd echt niet lekker in mijn vel, en dan is mijn paard de laatste tijd ook nog eens SUPPER slooM!!!!! en dan word ik gewoon zo kwaad omdat ze echt nergens op reageerd, en soms dan ook echt te kwaad Bloos

(als ik tot 10 zou tellen staat mijn paard alweer stil en moet ik were opnieuw beginnen en gebeurt t gewoon weer opnieuw Boos! )

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:19

Ik stap dan juist niet op, maar ga lekker met hem wandelen of losgooien en gezellig klooien, meestal ben ik dan als ik naar huis ga, ook weer afgekoelt....

Succes en sterkte!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:31

Weet je hoe je dit heeeeeel snel afleert Haha! Haha! Haha! Door op een paard te gaan rijden die dit soort sjit niet accepteert Haha! Haha! Haha!

Mijn eerste paard een Engels volbloed, heeft mij een keer zo ontzettend gelanceert omdat ik hem dus op zn flikker gaf omdat ik zelf een klote dag gehad had.......... straf accepteerde hij altijd hoor.......... maar dit dier moest je dus niet overmatig onterecht straffen......... hij heeft net zolang gebokt en gesteigert totdat ik eraf lag...... toen ik lag liep hij naar me toe, keek me heel indringend aan en "zei" tegen me........ Zo jongedame, dit is de eerste en de laatste keer... CAPRICE Haha! Haha! Haha!

Echt van zo een paard leer je emoties onder controle te houden zolang je op het paard zit Haha!

En geloof me, hij was altijd zo ontzettend zoet

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:25

hahah geweldig GK hahahah jah we hebben er zo een op stal staan hahaha maar als ik daa afval breek ik (bij wijze van) zowat me botten hij is ietsjes te groot en te sterk voor mij Tong uitsteken
misschien toch maar een keer proberen Tong uitsteken

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:48

normaal gezien vergeet ik ook altijd alles, behalve wanneer ik snel snel moet rijden (bijvoorbeeld na school) en dan breng je je eigen stress over op je paard natuurlijk. gevolg: paard doet lastig, jij wordt geïrriteerd want je hebt geen tijd om hem erdoor te rijden. wat ik dan gewoon doe, is proberen door te rijden en alles te vergeten. ook de tijd Haha! Schijnheilig mijn ouders moeten het dan maar aanvaarden dat ik later ben, ik ben bezig met een levend dier waarvan ik hou en waarvan ik wil dat hij absoluut niks te kort komt, ook niet aandacht. en als je boos bent, niet afreageren. zet je paard in de molen of in de paddock, maar ga er niet mee werken.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:53

Ik had dit wel bij een bijrijdpaard maar kon wel tot 10 tellen..
Maar bij Ewald of Amore of Lutske heb ik dit totaal niet. Ewald is een heel gevoelig paard daarvoor. Je moet ook niet kwaad op hem worden, dat werkt alleen maar averechts en ik word ook nooit echt kwaad op hem, vroeger wel eens toen ie nog jonger was maar hij is gewoon ondeugend en straffen 5 minuten later heeft geen nut (als hij los is bijv. en anders is stem genoeg) en tijdens rijden is stem ook genoeg.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:59

Bloos punt van herkenning Bloos

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:08

ik vind het erg onredelijk om jou oliebol op je paard af te reageren
hoe kan je dat nou doen?? dat paard begrijpt er helemaal niks meer van Verward
oke ik begrijp als je je klote voelt dat je wat gespannen kan gaan rijden dit kan natuurlijk maar om zo boos te worden als je paard jou niet begrijpt?
en als je je blijft af reageren ga dan is op een heethoofd zitten dan krijg je je oliebol weer lekker terug Haha!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:24

ik hbe ook soms zulke dagen dat je met je verkeerde been uit bed stapt
ik heb een haflinger die heel kopig is en geen drol van dressuur wil aannemen
hij kan het wel sommige dingen heel goed (wijken schouder binne wart enzo)
maar in draf galop niet aan de teugel willen lopen en altijd in de verkeerde galop aan springen
als hij deze dingen weer gaat herhalen (niet luisteren)dan voel ik me zelf al niet meer fijn en zodra ik dat merk stap ik af en tijdens het afzadelen denk ik er gewoon over na waarom ik het niet kan voolhoude

ik vin het heel stom van mezelf dat ik een 4 jarig paard geen tijd kan geven om iets bij te leren Ach gut

maar denk ik ook maar veer zo ik moet blij zijn met wat ik heb en al heb gedaan met hem en dan zakt de boosheid al weer snel weg
en dan gaat het ook vaak beter tijden het rijden

ik zou die meisjes (vriendinnen)gewoon negeren en idd een anders mail adress nemen en als het heel erg word een ander nummer van je tellefoon

groetjes en veel sux6 verder

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:46

Ik ben ook een tijdje shagiie enzow geweest.. 1 was ik dus op me paard gestapt en die accepteerd dat nie dus ja dan leer j het wel af... Net was gijsenkim zij....

Als ik shaggie ben ga ik lekker tutten met me paard en wandelen en dan praat ik hele verhalen tegen er en me problemen die ik op dat moment heb... Ro loopt dan lief mee en kijk me dan heel sneu aan enzow hahahah nou en dan gooi ik los enkel ik stap er nie op..Of ik moet een stapritje maken ofzo, maar niet fanatiek gaan rijde dan gaat het fout

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:55

Ik ken het ook jah Verdrietig
Wat ik dan doe in zo'n periode, is me voor het rijden voornemen om rustig te blijven. De neiging is groot om je af te reageren, terwijl dit helemaal niet eerlijk is. Ik ga meestal ff stappen en probeer het later weer op nieuw. Meestal gaat het dan goed.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:25

Ik herken het ook wel een beetje..
Vanmiddag was het weer zover. Ik had een tijdje niet gereden vanwege het weer/druk op school/ziek geweest. Ik was al erg laat maar wou persee gaan vandaag, dus snel gefietst, opgezadeld en zat daardoor wat gestressed op Famke. Daar kwam nog bij dat ze ongeveer 2 weken heeft stil gestaan, dus ze had best veel energie en probeerde steeds onder me uit te rennen etc. Dan weet ik wel dat ik snel boos word, dus ben ik maar gestopt. Paardje even lekker los in de bak laten rennen en rollen. Saampjes naar huis gewandeld, en niet een te erg rotgevoel na afloop Lachen

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:36

Als ik chagrijnig/gestresst ben, en dan op een paard stapt, lukt het rijden meestal niet zo goed..
Maar als ik erop stap met heel veel zin en verwachtingen, valt het wel eens tegen.
En als ik erop stap met niet zo heel veel zin, is het rijden SUPER Lachen
En als ik er normaal, met zin op stap, is het rijden ook leuk Haha!
Adolf voelt me goed aan volgens mij!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:54

ik heb ook juist als ik erg gefrustreerd of school kotsbeu ben of iets dergelijk, dan poets ik mn paardje en zadel op en ga heeeerlijk uitwaaien!!!
wat trouwens ook erg goed helpt is hardlopen, even alle woede of frustratie weg rennen!!!!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:32

Ik heb die eigenschap ook en moet zeggen dat ik er absoluut niet trots op ben...
Twister accepteert heel veel, en ik weet dat ik haar ook wel eens onterecht heb gestraft, ze heeft mij nooit eens terug gefloten.

Tips heb ik niet voor je, probeer tot 10 te tellen. Als je je echt heel rot voelt moet je niet opstappen, dat heb ik wel geleerd. Daar hebben jullie beiden helemaal niks aan...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:05

Ik reageer me nooit af op mn paard, heb ik ook nog nooit gedaan.. Ik kan me juist vaak heel goed ontspannen als ik bij mijn paard ben en ook al heb ik andere dingen aan me hoofd.. Daar ben ik wel blij om..

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:42

Ik zal hoogstens schelden als ik me echt helemaal frustie voel tijdens het rijden, maar verder reageer ik me niet af. Bij haar kan ik juist super ontspannen. Het is echt mijn maatje die mij altijd weer opbeurt. Ach gut