Ik vind mijn paard nog z'on '' peuter ''!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimnor

Ik vind mijn paard nog z'on '' peuter ''!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 08:42

Hallo allemaal,

Beetje rare titel, weet het, maar zal het even uitleggen
Ik heb een inmiddels 3 jarige ruin van Kennedy en is nu ongeveer 1.64/1.65m hoog. Maar ik vind hem nog zo onvolwassen eruit zien om mee te beginnen! Ik heb hem al wel gelongeerd, zadeltje op gedaan voor een paar minuutjes enz. Maar verder nog nooit erop gezeten, want ik vind dat hij daar nog lange niet aan toe is, althans dat zie ik zo!
Hij is ontzettend braaf en hij vind het werk zoals longeren erg leuk, zie dat hij er plezier in heeft... En velen vragen ook van.. goh wanneer ga je met hem beginnen?!?! Dan zeg ik telkens, oh dat duurt nog wel even... misschien wel als hij 4 jaar is.. Maar dan zeggen anderen weer.. het is beter om een paard met 3 jaar ingereden te hebben, dan met 4 jaar. Het betekent niet dat je hem dan gelijk 3 a 4 keer per week moet rijden, maar bouw het langzaam op tot dat hij 4 jaar is..

Dus ik ben een beetje in dubio... moet ik hem nu in laten rijden en af en toe er zelf eens op stappen, en het longeren zeker 3 a 4 keer in de week doen.. of moet ik wachten tot hij 4 jaar is en dan pas beginnen met inrijden? Hij is nog wel wat overbouwd, misschien dat het daar door komt dat ik zoiets heb van.. nee ik wil het nog niet...
Pfff... weet het echt niet.. Wie heeft advies voor me?

Groetjes Linda

Anoniem

Re: Ik vind mijn paard nog z'on '' peuter ''!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:46

Het is JOUW paard en JOUW gevoel dat je erbij hebt. Waarom laat je je van slag brengen door anderen? Volg gewoon je hart en heb plezier met je beestje op het niveau dat JOU op dat moment het beste aanstaat. Daarvoor heb je 'm gekocht...

Veel plezier!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:49

Als jij denkt dat ie er nog niet helemaal klaar voor is gewoon niet doen, zeker niet omdat anderen zeggen dat je het wel moet doen.
Ik begrijp niet waarom mensenzeggen dat het niet goed is om een paard met 4 in te rijden, grote onzin wat mij betreft. Als hij idd nog zo'n peuter is zou ik ook lekker wachten tot je paardje er klaar voor is naar jou mening! Ja

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:54

Je ken hem zelf het beste, als jij hem te jong vindt dan zou ik nog even wachten! Het ene paard is iets eerder volwassen als het andere, en drie jaar is nog jong. Paarden zijn vaak iets meer in balans (geestelijk en lichamelijk) als ze iets ouder zijn, als je een goede band hebt met je paard dan geeft het echt geen problemen als je hem pas over een jaar gaat rijden. Jonge paarden laten zich wat makkelijker iets vertellen, voor mensen is het vaak makkelijker om een paard dan in te rijden dan een paard wat geestelijk stabieler is. Maar of dat nou beter is....?

Ik heb zelf ook mijn pony beleerd, maar zij snapte dingen vaak niet toen ze 3 was en dat maakte haar soms heel onzeker. Ik heb er toen wel al een beetje opgezeten en wat rondgesjokt, maar echt rijden deden we pas een jaar later. Toen was ze eraan toe en snapte ze alles wel. Al hebben we tot nu toe (ze is nu bijna 5) vooral buitenritjes gemaakt.

Ik moet er wel bij vertellen dat wij NH doen en dat ik haar op die manier heb ingereden.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 08:59

Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat een paard van 3 jaar zich wat meer laat vertellen, heb het gezien bij een vriendin van me..
Daarom twijfel ik het meeste. Hij is best pittig qua karakter.. maar niet gemeen. Als ik nou nog een maand of 4 wacht, tot de zomer.. en hem dan laat inrijden.. puur alleen de basisbeginselen... zou dat een goede oplossing zijn? Dat er in ieder geval iemand heeft opgezeten.
Moeilijk hoor, wil gewoon mijn dierbare vriend niet verpesten!

Groetjes Linda

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:05

Jouw paard ken ik niet maar zelf heb ik ongeveer hetzelfde gehad. Ik heb toen besloten de merrie zadelmak te maken en inderdaad de basisbeginselen bijgebracht. Daarna is ze weer een half jaar de wei opgegaan om uit te groeien en sterker te worden.
Ik vond dat een hele prettige manier. Toen ze eenmaal wat volwassener was werd ze ook wat lastiger maar ik kon er zo weer opstappen omdat ze dat al kende.
Ze heeft er geen problemen door gekregen en is een kerngezond sterk paard geworden.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:06

Je kunt ook nu een begin maken, dat hij al wat basisbegrippen kent en 'm dan nog een hele zomer wegzetten op het land en dan daarna echt aan de slag gaan. Ze zijn niet zomaar vergeten wat ze daarvoor geleerd hebben.

Kimnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:21

Ja dat lijkt mij ook wel een goede oplossing.
Maar dan wacht ik wel tot het zomer is, die drek nu.. daar valt niets in te beginnen! En tot die tijd kan ik hem lekker longeren enz.. spieren kweken Haha!

Groetjes Linda

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:28

volg iig je eigen gevoel

het ene paardje is met 3 zga volwassen en de ander nog absoluut niet

miss wel een idee wat de anderen ook zeiden alleen de grondbeginselen daarna lekker op de wei en weer beginnen

maar als je zelf echt het gevoel hebt dat ze geestelijk daar nog niet rijp genoeg voor is niet doen

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:54

Je moet gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Ik denk dat ik wel weet hoe je je voelt. Mijn paard wordt in mei 4. Maar toen ze 3 jaar was geworden vond ik haar ook nog een ontzettend peutertje. Iedereen om mij heen vroeg wanneer ga je er nou op etc etc. Ik ben eropgestapt toen ze 3 jaar en 3 maanden was. Vanaf die tijd rijd ik haar 1x in de week in de les. (vanwege de blubber en het vieze weer in de winter nog minder) Ze is nu een stuk gegroeid en wanneer ze 4 jaar is wil ik haar vaker gaan berijden (3 x in de week)

Mijn merrie is ook een pittig paard. Ik heb niet het idee of het nou uitmaakt of je erop stapt met 3 of 4 jaar. Het gaat toch om wederzijds vertrouwen. Zelf kan je het beste inschatten wanneer je paard eraan toe is. En laat je niets vertellen door anderen. Zelf ken je je paard immers het best!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:06

3-jarige peuterpaardjes maakten wij vaak in het voorjaar zadelmak, klapten ze de rest van het jaar de weide op om nog aan te laten sterken en te laten raudauwen met maatjes, en pakten we aan het einde van het jaar weer op.
Persoonlijk vind ik dat het fijnste, ze kennen het hoe-en-wat al een beetje, dus je kan er meteen mee aan de gang, maar ze hebben nog wel even de tijd gehad om te groeien

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:08

Ik heb precies hetzelfde met mijn 3 jarige Knipoog. Heb je geen foto van de jouwe? Ben er wel benieuwd naar!

Velvet is in februari al 3 geworden maar nog zo'n baby in uitstraling, die zet ik deze zomer nog in de wei. Het najaar wil ik haar laten beleren en afhankelijk van hoe ze dan toont, nog een tijdje wegzetten of rustig aan oppakken. Maar het is zeker geen probleem om je paard wat langer de tijd te geven hoor, er worden zat paarden pas zadelmak gemaakt met 3,5 a 4 jaar.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:41

Ik heb dat ook een beetje, maar dat is volgens mij ook wel een beetje omdat ik 'gewend' ben dát het nog een jong ding is.

Ik ga ook van het voorjaar maar aan de gang als het een beetje fatsoenlijk weer is enzo, en danben ik van plan om haar komende winter nog weer te laten staan, en dan pas volgend jaar echt aan het werk.

En ik wil ook eerst het longeren goed bevestigd hebben, dus maakt mij helemaal niet uit om rustig aan op te bouwen. En dan overneem ik haar ook niet!

En watr iemand anders ook al postte, hoe groot is de ramp als je wat langer wacht? Als je zelf de tijd neemt, gaat het vaak achteraf nog sneeller als dat je je haast, zo is dat vaak met paarden volgens mij Haha!

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:44

Ik vind hoe langer je wacht hoe beter het is. (Iedere maand dat ie nog kan doorgroeien en ontwikkelen is alleen maar beter Knipoog )
Als je paard echt nog zo'n peuter is Wacht dan nog even !
Wat al eerder is gezegd. Het is jouw paard. Lekker belangrijk wat 'iedereen vindt'.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:44

Wij hebben het zelfs nog met onze bijna vierjarige ruin.
Hij lijkt wel een twenterje. Zo lekker dom en klunelig nog.
Hij is eind vorig jaar pas beleerd, toen hebben wij hem gekocht. Door een blesure heeft hij drie maanden op rust gestaan. Daardoor is hij behoorlijk gegroeit. Wij gaan hem als het weer het toelaat binnenkort weer oppakken en rustig aan beginnen.

Jij moet gewoon doen wat jouw gevoel je ingeeft hoor!!
Lekker verder gaan met longeren en misschien alvast zadelmak maken en daarna lekker weer het land in voor een aantal maanden.

Heel veel succes met je paard!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:45

misschien is ie nu nog echt wel een peuter.
Kan me er helemaal iets bij voorstellen!

Maar aan andere invalshoek: hoe jonger ie is, hoe makkelijker ie het waarschijnlijk toelaat.
Als je nu begint met zadel erop leggen, af en toe erop, zover dat je er op kunt rond stappen en draven.
En daarna kan je hem weer een tijdje zijn rust gunnen om te groeien en volwassener te worden.
Zelf vind ik dat helemaal geen slechte aanpak, vooral omdat je gebruikt maar van zijn leergierigheid op die vroege leeftijd en later op zijn kracht. Haha!
Spieren kweken hoeft niet altijd gunstig te zijn, dan kan hij gewoon teveel conditie hebben als je erop springt en dan doe je al gauw teveel.
Spieren maken em ook nog niet volwassen.

Het paard (bijna 3, met flinke scheut Gelders bloed) van mijn instructrice waar mijn zus en ik als ie zover is doordeweeks gaan rijden ( joehoe!! Haha! ), die wordt ook zo aangepakt. Hij heeft nu al aardig praatjes en vinden het verstandiger om hem nu vast te leren dat er iemand op komt te zitten. Misschien dat ie over een half jaar gewoon zo brutaal is, dat het superveel moeite gaan kosten (niet dat dat erg zou zijn, maar nu gaat het gewoon super). Hij gaat straks ook de wei weer ff in.

Nou, doe wat je zelf denkt dat juist is! En succes ermee! Haha!

Groetjes!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:58

Mijn paard is pas met 4,5 ingereden, so what??

Zadelmak maken kan je rustig wel mee beginnen denk ik dat je er gewoon op kan zitten en even wat stappen of draven aan de longeerlijn. Als hij nog zo jong lijkt is het mischien een laatbloeier en heeft hij wat meer tijd nodig.

Sommigen zeggen dat het makkelijker is als ze 3 zijn, maar ommige paarden zijn er mentaal dan nog nét niet aan toe. Ik vind het in het vorjaar zadelmak maken en dan de zomer lekker het land op en in de herfst weer oppakken een goed idee. Sterker nog ik ben er erg voor om de paarden na het zadelmak maken even de tijd te geven voor je ze daadwerkelijk gaat inrijden en trainen.

Ik zou geen haast hebben hoor, lekker je eigen gevoel volgen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:59

Hey Lin!

Gewoon Nando deze zomer lekker inrijden voor zover jij dat verstandig en prettig vindt en dan zet je hem nog een winter lekker met mijn Zuc samen in de opfok!!

Jou kennende ben je toch wel voorzichtig en als je hem niet overneemt, kun je best deze zomer even een aantal maanden wat meer doorpakken. Als je hem daarna een aantal maanden echt weg zet, wordt het er alleen maar beter op!

Je kunt het inderdaad laten doen, maar je kunt ook iemand inschakelen die jou begeleidt, zodat je het zelf kunt doen! Als je het laat doen, gaat het inrijden echt in een veel hoger tempo dan wanneer je het zelf zou doen. Neemt niet weg dat daar op zich ook niet veel mis mee is!! Ik weet wel iemand in Wehl die dat heel goed en vriendelijk kan!!

Ik hoor of lees het wel!

Groetjes
Anne-Marie

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:42

Mijn merrie was "al"ruim 5,5 toen ze zadelmak werd gemaakt. Het is een heel fijn paard alleen moet je niet denken ze is al 6 dus ze moet nu dit kunnen.

Ik weet niet waarom ze voor die tijd nog niet zadelmak is gemaakt. Mijn springinstructeur kocht haar in oktober en in November is ze toen zadelmak gemaakt

Een vriendin van mij heeft een 3 jarige en dat vinden wij ook nog zo'n baby. Die wordt waarschijnlijk pas in september of oktober zadelmak gemaakt.

Jij kent je paard het best en je moet doen wat jou goed lijkt.
Er wordt toch wel geroddeld dat is nu eenmaal zo in de paarden Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:57

Lekker nog even laten staan dan. Als jij het idee hebt dat je paard er fysiek/mentaal niet aan toe is, niet aan beginnen. Het geduld wat je nu hebt zal rijkelijk beloond worden als je paard wat ouder is.
Het feit dat "iedereen" er met drie op gaat zitten, wil niet zeggen dat je met drie op elk paard kunt gaan zitten. Niet zonder reden wachten ze bij IJslanders ook tot ze 4,5 - 5 jaar zijn. Ook van Welsh-Cobs wordt gezegd dat je beter wat langer kunt wachten. Ik ken ook wel WPN-ers waarbij het eigenlijk helemaal niet goed uitziet om er met drie op te gaan zitten.
Volg je eigen gevoel en laat je vooral niet op je paard praten door idioten die pretenderen het te weten. Geduld is een schone zaak in deze.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:04

Tja de meeste maak ik zadelmak als ze drie zijn, maar af en toe zit er ook wel eens een tussen die ik laat staan tot 4-5 jaar!

Dat ligt helemaal aan het paard zelf, zijn ontwikkeling en zijn lichaam...
Zoiets kun je gemakkelijk inschatten...
Het is maar net hoeveel tijd je hebt en of je je paard de tijd geeft en gunt!

Als je twijfeld laat je hem staan en kijk je in het najaar nog eens...
Volg je gevoel, meestal heb je het dan bij het rechte eind...en gun ze de tijd Knipoog !

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:42

als hij het dingen doen aan de hand zo leuk vind, waarom ga je dan eerst niet nog lekker longeren en "spelletjes" spelen met 'm aan de hand, zo leert hij jou en jij hem goed kennen. je bouwt vertrouwen op en het is voorbereidend werk.
lijkt mij dat hij dan makkelijker word met inrijden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:45

Mijn pony is ook pas met 4 jaar ingereden. Hij is ondeugend en zal het zeker niet laten om grapjes uit te halen als ie de kans krijgt Haha! Maar hij is ontzettend eerlijk en heel braaf.

Van de zomer gaat hij ook lekker het land op en krijgt een 'pauze' van 4 tot 6 weken. Lekker spelen en misschien nog groeien.

Overigens van regelmatig longeren krijgen ze wel spieren, maar ook conditie Knipoog
Dat laatste is niet erg aan te raden als ie zo'n sterk karakter heeft.

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:51

Ik begrijp wat je bedoeld. Mijn paard wordt begin april 3 jaar. Hij ziet er ook al erg volwassen uit. Maar ik zet hem toch nog een periode op het land. In augustus/september ga ik dan rustig beginnen. Je moet gewoon doen wat je zelf wil. Bij mij vraagt ook iedereen wanneer ik er nou eens op ga (ik heb zelfs al gehoord "durf je niet?" Boos! ). Gewoon niks van aan trekken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:11

ik zou het dier nu zadelmak maken en zover doorbeleren dat hij los door de bak kan met een ruiter....... neemt ongeveer een maand misschien twee in beslag, en hem dan op het land zetten om eind september de boel weer op te pakken.

Wel heel goed dat je dat ziet overigens!