functie schuim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

functie schuim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 23:09

wat is eigenlijk de functie van het schuim dat je paard produceert tijdens het rijden?
mijn instructrice zegt dat het heel belangrijk is dat hij dat doet,dat het teken is dat hij het bit accepteert
maar als hij niet schuimt,zegt ze dat er iets fout is dan!
wat kan er dan fout zijn?accepteert hij het bit dan niet en wat doen jullie ertegen?

Larish

Re: functie schuim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:27

Ik weet het ook niet precies, maar het betekend iniedergeval dat je paard goed hard heeft gewerkt Knipoog Een tinker bij ons op de manege schuimt ook nooit op zijn bit, ik heb er een keer hard aan gewerkt en toen werd er ook gezegd van; Hee hij schuimt op zijn bit! Maar of het nou een een fuctie heeft? Ik weet het niet.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:43

als een paard schuimt in zn mond betekend dat die zn rug, nek en bit los laat. Als die dat doet loopt die dus pas echt nagevelijk..

het is trouwens wel per paard verschillend hoeveel die schuimt, dit ligt ook weer ana het bitje wat die inheeft!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 07:42

Wij hebben een hackney die al schuimt in de mond als we hem aan het halster meenemen. Tong uitsteken
Schuimen in de mond heeft voornamelijk te maken met het loslaten van de hals. De klieren die dit veroorzaken zitten net achter de oren, als een paard afbuigt zorgt de lichte druk van het hoofdstel ervoor dat de klieren gestimuleerd worden en wordt er dus speeksel aangemaakt waardoor hij gaat schuimen.
Tegenwoordig worden er bitten verkocht die ook de speekselvorming stimuleren, maar een paard hoort eigenlijk zonder zo'n bit speeksel aan te maken, wil hij goed lopen. Een paard wat zonder zo'n bit niet schuimt is niet goed los in de hals, gebruikt hem niet goed en is niet optimaal nageeflijk. Natuurlijk zijn er paarden die minder speeksel aanmaken, maar deze paarden zouden in principe ook met zo'n bitje niet schuimen.

En waarom onze hackney dus aan het halster schuimt is omdat hij aan het halster mooi afgebogen met front erop meeloopt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:08

Neonlight schreef:
Wij hebben een hackney die al schuimt in de mond als we hem aan het halster meenemen. Tong uitsteken
Schuimen in de mond heeft voornamelijk te maken met het loslaten van de hals. De klieren die dit veroorzaken zitten net achter de oren, als een paard afbuigt zorgt de lichte druk van het hoofdstel ervoor dat de klieren gestimuleerd worden en wordt er dus speeksel aangemaakt waardoor hij gaat schuimen.Tegenwoordig worden er bitten verkocht die ook de speekselvorming stimuleren, maar een paard hoort eigenlijk zonder zo'n bit speeksel aan te maken, wil hij goed lopen. Een paard wat zonder zo'n bit niet schuimt is niet goed los in de hals, gebruikt hem niet goed en is niet optimaal nageeflijk. Natuurlijk zijn er paarden die minder speeksel aanmaken, maar deze paarden zouden in principe ook met zo'n bitje niet schuimen.

En waarom onze hackney dus aan het halster schuimt is omdat hij aan het halster mooi afgebogen met front erop meeloopt.

Da's het juiste antwoord , met alle respect wat daarboven staat is onzin! Naast die klieren zitten er meen ik ook nog andere klieren in de hals die bij het buigen worden gestimuleerd. Als een paard dan ontsapnnen is in de kaak en het bit mooi acceppteerd krijg je van dat mooie witte schuim.

Gebitsproblemen kunnen er ook voor zorgen dat het paard gaat schuimen alleen is dit meer kwijlen in slierten en bubbels, Da's dus een minder goed teken.
Het mooiste is als er dik wit schuim komt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:03

Riant schreef:
Neonlight schreef:

Gebitsproblemen kunnen er ook voor zorgen dat het paard gaat schuimen alleen is dit meer kwijlen in slierten en bubbels, Da's dus een minder goed teken.
Het mooiste is als er dik wit schuim komt.

Kan je misschien duidelijker het verschil aangeven tussen de twee?
misschien eventueel met foto's?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:01

Foto's heb ik er zo 123 niet van maar het "goede schuim" is wit (soms als ze net hebben gegeten wat troubel) met hele kleine belletjes het mooist is als het ook in vlokken van de mond valt. Soort van als slagroom of opgelopt eiwit.

Als er hele slierten kwijl in het rond vliegen dat vooral doorzichtig, of heel met etensresten erin is, zeg maar zoals jou eigen spuug eruitziet en er zitten grote bellen in dan kan het zo zijn dat een paard ergens een probleem heeft.

Ja daar zijn ook weer uitzinderingen op natuurlijk, maar echt kwijl zoals honden kwijlen is niet de bedoeling.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:12

Solide kwijlt dus eigenlijk altijd, behalve als ze ontspannen is. Ze kwijlt dan als op de foto's. Is dit dan de goede schuim?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:12

Als ik mijn paard longeer aan het halster, loopt ze lekker met haar hoofd alle kanten op te kijken.
Ze ziet echt alles, ze loopt echter niet met haar hoofd netjes afgebogen naar beneden en toch heeft ze dan ontzettend veel schuim!!
Dit valt dan ook altijd in vlokken op de grond.

Heeft iemand hier dan ook een verklaring voor?
Want ik kan me niet voorstellen dat als ze zo met haar hoofd omhoog loopt dat die klieren voor dat schuim zorgen.

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:20

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is schuim ook goed voor wondjes. Als je paard dan een wondje in de buurt van zijn mond heeft, dan ontsmet zijn kwijl (schuim Tong uitsteken) heel goed, volgens mij..

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:50

volgens mij is schuimen echt een vorm van ontspannen, als het witte schuim is... mijn paard doet het als ze lekker bezig en relax is..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 23:57

als een paard afbuigt zorgt de lichte druk van het hoofdstel ervoor dat de klieren gestimuleerd worden en wordt er dus speeksel aangemaakt waardoor hij gaat schuimen

Hoe kan het dan dat mijn vorge pony al zn hele mond onder het schuim had voor ik in de bak kwam. Zodra ik der bitje in deed begon ze al te schuimen (en niet een klein beetje maar een hele witte mond!)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 07:13

Solide schreef:
Solide kwijlt dus eigenlijk altijd, behalve als ze ontspannen is. Ze kwijlt dan als op de foto's. Is dit dan de goede schuim?
Afbeelding

Op deze foto is het het goede schuim, op die andere foto's kan ik het niet zo goed beoordelen. Op deze foto is het duidelijk heel dik en vast.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:28

Breitling schreef:
als een paard afbuigt zorgt de lichte druk van het hoofdstel ervoor dat de klieren gestimuleerd worden en wordt er dus speeksel aangemaakt waardoor hij gaat schuimen

Hoe kan het dan dat mijn vorge pony al zn hele mond onder het schuim had voor ik in de bak kwam. Zodra ik der bitje in deed begon ze al te schuimen (en niet een klein beetje maar een hele witte mond!)

Dat dacht ik ook. Als ik met het hoofdstrel aankom staat meneer al te schuimen. Dus echt een mond vol. Als ik er op stap gaat hij met zijn lippen lopen klapperen omdat er dan een sliertje uit zijn mond hangt. Als ik echt aan het werk ben loopt hij niet meer te klapperen en te kwijlen.

Maar hij doet het sinds kort. Sinds ik op een nieuwe stal sta kwijlt hij. ( Misschien ook mee te maken dat ik nu echt goed les krijg in ontspanning)

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:51

Als mijn paard schuimt, is dat meestal maar aan één kant van haar mond. Ik vond dit altijd heel raar, maar zoals ik het nu begrijp kan het dus zijn dat haar speekselklier aan die kant gewoon beter werkt? Of zeg ik nu iets heel doms.... Verward

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 11:55

Solide dat is inderdaad "goed schuim" in mijn ogen.

Er is natuuelijk een grijs gebied tussen schuimen en kwijlen dat is ook lastig uit te leggen. En het ene paard doet het van nature ook veel meer dan het andere.
Sommige paarden schuimen al als je met het hoofstel komt aanlopen en anderen vrijwel niet ook niet tijdens het rijden al worden ze correct gereden.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:14

Ik vind het wel leuk om te lezen dat het "goed schuim" is want dan voelt ze zich toch lekker ontspannen tijdens het rijden. En inderdaad nu jullie het zeggen, als ze flink lastig is schuimt ze helemaal niet.
Bij Solide valt het eigenlijk ook altijd in klonten eraf, dus dan heb ik ook van die vieze witte plekken op mijn laarzen of het zit op haar borst. En als ze haar hoofd een keer omhoog gooit heb ik het in mijn gezicht zitten. Knipoog

Dat ik die link nu pas leg vind ik wel heel raar. Mij werd altijd verteld dat als een paard schuimt dat die het bit goed accepteerd.

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:52

Citaat:
En als ze haar hoofd een keer omhoog gooit heb ik het in mijn gezicht zitten

Haha met de galop gooit jarouk zn hoofd altijd omhoog, krijg ik het ook in mijn gezicht maar gelukkig schuimt jarouk altijd maar een beetje Knipoog
Hem zn schuim is altijd geelzig ipv wit, maar dat komt omdat hij voor het rijden een bananenkoekje krijgt Haha!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:27

mijn verzorgpony schuimt zo goed als nooit,
als ze aan de teugel loopt (wat op heel veel druk moet) is ze zo gespannen dat ze niet eens kan schuimen. ze kan schijnbaar niet met de druk van het bit omgaan... vandaar dat ik nu zonder bit bezig ben. ze loopt dan wwel niet afgebogen, maar wel ontspannen... maja dat is een ander verhaal... is 't ook niet dat een paard daardoor nog meer met 't bit gaat spelen en dus nog actiever reageerd op het bit? Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:22

willem schuimde nooit, totdat ik het nageeflijk rijden heb geleerd Haha!

nu schuimtie als een gek, zijn benen en borst zitten ook altijd onder.
maar hij kan ook heel leuk veel te diep lopen, gigantisch hangen op mijn handen en zich echt als eenbaksteen gedragen en dan schuimtie zelfs nog meer, en danistie echt niet ontspannen.

een paard van een collega schuimt al alstie net zijn bit in heeft.

een paard bijmij op stal staat al te schuimen alstie de ketting te pakken heeft van de poetsplaatsen.

merel schuimt nagenoeg nooit of een heel klein beetje, maar die heeft nogveel moeite met echt goed nageeflijk lopen

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 15:53

Vic zit links best wel vast, en schuimt aan die kant ook minder/niet dan aan de rechterkant. Als ik tijdens het rijden denk dat het lekker gaat en ze lekker loslaat, zie ik dat vaak ook terug in de hoeveelheid schuim.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:51

chiquee schreef:
Citaat:
En als ze haar hoofd een keer omhoog gooit heb ik het in mijn gezicht zitten

Haha met de galop gooit jarouk zn hoofd altijd omhoog, krijg ik het ook in mijn gezicht maar gelukkig schuimt jarouk altijd maar een beetje Knipoog
Hem zn schuim is altijd geelzig ipv wit, maar dat komt omdat hij voor het rijden een bananenkoekje krijgt Haha!

hahaha, dat heb ik ook altijd! na het rijden laat ik mijn teugels gewoon los en wanneer yaan dan zo schudt met zijn hoofd vliegt alles in mijn gezicht! en zijn schuim is in het begin oranje vanwege de wortel die hij krijgt vlak voor ik zijn bit in doe. daarna wordt het mooi wit.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 16:45

Als een paard schuimt in de mond, dan betekend dat dat hij ontspant in de mond en dat hij het bit accepteerd.

Als hij niet schuimt, dan is het niet perce een fout, maar dat is een teken dat hij het bit niet volledig accepteerd. Dan ben je misschien te sterk met je hand waardoor hij niet in de mond kan ontspannen.

Er zijn ook paarden die niet schuimen. dat kan komen omdat ze zoveel bitten in hebben gehad, of zo hard worden gereden of gereden zijn, dat ze dood zijn in de mond. Dan kun je nog zo rustig zijn met je hand, maar het paard zal dan niet of nauwelijks gaan schuimen.

khoop dat je er wat aan hebt.
gr rh

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:14

Lady schuimt altijd gewoon Tong uitsteken . Dus die is heel ontspannen?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 18:27

Ivanka schuimt ook heel snel, ook "goed schuim" als ik het hier zo eens lees Lachen.