Wat moet ik nou voeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Wat moet ik nou voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:50

Toen ik mijn veulentje kocht was hij twee maanden. Ik ben toen begonnen met het voeren van sulbi veulenkorrels. Hij is nu 8 maanden en sinds een maand zijn we over gegaan op subli ponybrokken en voor de lekkerigheid een beetje muesli met kruiden. Nou was de iderearts er drie weken geleden om mijn andere pony te keuren en het veulen te enten. De deirenarts zei dat hij erg mager was. IK schrok daar eigenlijk best wel van want je hebt dat helemaal niet in de gaten met die vacht. Mijn andere pony (2,5 jaar) heeft altijd maar een beetje brok gehad en was altijd goed op gewicht. Dus hebben we de hoeveelheid ponybrokken opgevoerd. Hij krijgt nu 600 gram ponybrokken per dag net zo veel als mijn andere pony. Hij is wel wat aangekomen maar hij is nog steeds te dun. Nou het probleem is dat hij de brokken echt vies vind. Ik moet echt naast hem blijven staan anders eet hij het niet op. Soms gaat hij ook gauw heel hard wegrennen omdat hij niet wil eten, hij schopt zelf met een achterbeentje in de lucht steeds omdat hij echt niet wil eten. Hij is niet kieskeurig en eet verder alles. Het is voor hem niet goed dat we hem moeten dwingen en voor mij is het ook niet leuk. Hij is niet mager om een medice oorzaak, dus hij heeft geen wormen of zo.

Wat kan ik nou gaan voeren waar wel genoeg voedingstoffen in zitten maar waar hij ook voller van word en wat hij ook eet.

Heb de dierenarts ook al gebeld maar die moesten gaan overleggen want die weten het ook niet.

Wie heeft een goed idee.

Anoniem

Re: Wat moet ik nou voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:39

Hij heeft geen wormen? Anders voor de zekerheid nog eens doen. Daarnaast, wellicht zijn tanden nakijken? En hoeveel hooi krijgt hij?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:53

Nee hij heeft geen wormen is vanaf geboorte zeg maar altijd goed ontwormd ook voor het goede gewicht. Tanden zijn nageken en zijn ook goed. Hij krijgt 1 tot 1,5 plak hooi per dag. Verder eet hij gewoon alles ook wortels dus hij kan ook geen kiespijn hebben of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:53

Waarom zo weinig hooi? Ruwvoer is het belangrijkste voor jonge beesten...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 22:56

Hij is maar 83 cm. Haha. Hij eet niet meer.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:06

Probeer eens een ander merk brokken. Kan echt wonderen doen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 09:05

Ja maar welke brokken dan. Ik kan natuurlijk niet zomaar basisbrokken gaan voeren

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:09

karoliena schreef:
Ja maar welke brokken dan. Ik kan natuurlijk niet zomaar basisbrokken gaan voeren

dat kan je dierenarts je toch wel vertellen neem ik aan? ik zou gewoon nog eens bellen en hem vragen wat vergelijkbaar voer is....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 09:10

Ja dat wisten ze dus niet en zijn ze aan het overleggen.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:29

dan zou je daar even op moeten wachten, zij hebben er toch het meest verstand van.. Ja hoop dat het snel beter gaat!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:03

karoliena schreef:

Waarom niet? Je kunt een jong paard elk soort brokken voeren. Als je bang bent voor een verkeerde Calcium Fosfor verhouding (en met die kg krachtvoer per dag maakt dat echt niet uit op de hoeveelheid hooi die hij krijgt!) dan geef je een supplement bij.
Ik zou, juist omdat-ie zo slecht eet, voor een hoog-energetische sportbrok gaan. Dan krijgt-ie per hapje meer energie binnen dan met een basis of ponybrok. Daar zit relatief weinig energie in. Jij wilt juist veel energie naar binnen krijgen, om hem dikker te laten worden.

Zonnebloemolie over het eten doet ook wonderen voor het dikker worden. Geef hem maar veel calorieen te eten, dat heeft-ie nodig. En of dat nou in de vorm van zetmeel of vet is maakt niet uit.

En anderhalve plak hooi is echt te weinig. Staat-ie met andere paarden die het van hem afpakken? Ik kan mij niet voorstellen dat een pony van 83 cm 24 uur doet over het wegwerken van 1,5 plak hooi. Ook een pony van 83 cm moet dat in 4-6 uurtjes weggekauwd hebben, kortom in 24 uur moet-ie zeker 3 plakken hooi kunnen opeten. Anders is er toch iets medisch niet goed met hem.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 10:12

Hij staat samen met mijn 2,5 jarige hengst van 84 cm. Ik geef ze net geen drie plakken hooi per dag en er liggen altijd restjes. Geeft ik ze drie dan laten ze het liggen.

Sportbokken en basisbrokken zitten veel te veel eiwitten in. Anders had ik wel gewoon basisbrokken gekocht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:51

ik zou juist op zoek gaan naar ander hooi.
krachtvoer meer heeft hij dacht ik niet nodig,

probeer wat fijner hooi te vinden, of goede paarde kuil( wat vrij droog is en wat grof)

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:18

HBG-bix zitten geen/weinig eiwitten in...

je kan het verschil goed zien met gewoon onderhoudsbrok, want het is veel lichter van kleur..
is dat misschien een oplossing?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:48

Misschien iets van Fibermix van Dodson & Horrel?
Nog iets: krijgt ie wel de gelegenheid om het hooi op te eten of is de hengst de dominantste?
En als ie deze brokken vies vindt, probeer eens een ander merk?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:11

Misschien wil hij wel niet eten omdat hij zo mishandeld wordt.....

Zie topic: Onze pony's worden lastiggevallen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 16:39

cinny hou nou eens een keer je mond of ga iemand anders pesten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 16:40

Heb de dierenarts gesproken en hij weet het ook niet. Die merken die jullie noemen waar kan je die kopen, hebben ze een website.

Hij krijgt genoeg hooi als ik de volgende morgen kom ligt er nog altijd en ze eten gezellig zij aan zij (als er geen wortels zijn)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 16:55

Is veulenbrok van pavo niks? Dat kreeg mijn veulen ook. En die deed het er goed op. Daarnaast kreeg hij ook voldende kuil.

Heeft hij geen groeispurt gehad? Daar kunnen ze soms ook wat magerder van worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 17:00

Ja hij zat op veulenkorrels maar bleef zo mager en daarom zijn we overgegaan op ponybrokken. Groeispurt ja wat houd dat in bij die kleintjes, hij is een cm of 3/4 gegroeid maar hij is vanaf dat ik hem heb al aan de magere kant maar na een paar maanden op de veulenkorrel werd hij dus erg mager. Misschien heeft het er mee te maken dat hij met 2 maanden van zijn moeder af was. Tot welke leeftijd kan je die veulenbrokken van PAVO dan voeren, zitten daar niet teveel eiwitten in?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:44

Die veulenbrok van pavo kun je tot hun 3e geven. Er zit meer energie in om het groeien te gemakkelijke.

Toen ik mijn veulen kocht. Stond hij ook op basisbrok en was toen ook vrij mager. Mensen op stal hadden mij aangeraden om veulenbrok van pavo te gaan voeren.
Ik gaf hem wel veel. Het moet een e pony worden. En ik gaf hem 3/4 kilo per keer dus 1.5 schep per dag. Die van mij deed het er heel goed op.Als hij weet wat magerder werd gaf ik hem iets meer bij.

Hij staat nu op de opfok. En ze krijgen daar ook geen veluenbrok maar een soort meusli gemend met basisbrok. Em hij krijgt daar 1.5 schep per keer van is 3 kilo per dag. En hij is nog iets aan de schrale kant. Bij mijn veulen werkte de pavo veulenbrok beter.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:45

Brokken zetten helemaal niet aan daar krijg je een paard niet (miss een beetje) dikker mee!

Hooi zet wel aan! Gewoon zorgen voor meer hooi per dag!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 18:03

Ze eten niet meer hooi per dag. In pricipe hebben ze onbeperkt hooi. Hij heeft wel een hooibuik maar zijn ruggegraat kan je nog steeds zo vast pakken. Als ze al het hooi op hebben krijgen ze de volgende dag gewoon meer totdat ze laten liggen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:03

Hou jij dan eens op met die idiote verhalen van je.
Bij jou in de buurt verkopen ze niet veel he. Lampen voor je wei kun je niet vinden. Paardenvoer kun je niet krijgen. Ik dacht je ook gewoon in nederland woonde.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 09:28

Doe nou eens even gezond ik vraag gewoon waar je die merken kan kopen omdat ik er nog nooit van gehoord heb.

En die lampen verkopen ze inderdaad niet bel maar zou ik zeggen