hoefbevangenheid, wat kan ik doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelienPMB

hoefbevangenheid, wat kan ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:11

mijn verzorgpony(shetlander) heeft al heel lang hefbevangenheid..
de dierenarts geeft wel steeds medicijnen om de pijn weg te laten maar als de medicijnen op zijn begint het weer...
als ik met hem wil lopen dan stopt hij aan het eind van de weg en blijft staan, hij wil niet verder. je kan hangen wat je wil, doen wat je wil, hij blijft gewoon staan, hij wil alleen terug lopen naar zijn stal..
hij hinkelt ook al heel erg, hij zakt steeds door zijn linkervoorbeen,hij kan daar zn gewicht niet op dragen. ook als ik zn rechterhoef op til zakt hij door zijn rechterbeen om weer met 4 benen te kunnen staan.
Weten jullie wat ik nog meer kan doen voor mijn arme verzorgshet?
ik weet dat het hem zeer doet! de dierenarts is bang dat het chronisch is...help me a.u.b!!! Alvast bedankt voor het antwoord.

fresco

Re: hoefbevangenheid, wat kan ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:18

Als het zo erg is dat het hele hoefbeen finaal gekanteld is, is de beste optie laten inslapen!
Maar dan zou je foto's moeten laten maken.

Is ie al op ransoen gezet?
En ik zou niet met hem gaan wandelen als ie al aangeeft dat ie pijn heeft.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:19

Wat ook erg goed helpt is in het natte zand zetten!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:29

Op rantsoen zetten. Je kan een modderbak in de stal maken zodat ie veel in het vocht staat. Als je de mogelijkheid daarvoor niet hebt zou je hem ook in een vochtig stuk land kunnen zetten en anders de hoeven veel afspuiten. Verder zorgen dat hij goed warm blijft.

Als het na een poos niet over is zou ik foto's laten maken om te kijken of het chronisch is.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:31

Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl bij hoefbevangenheid, het kan namelijk wel weer over, maar dan moet je paard wel goed bekapt worden. Veel beweging 'lees: 24 uur weidegang' is erg belanrijk, en als ze goed bekapt is zal lopen ook minder pijnlijk zijn. En ze mag geen brok oid, alleen hooi.

Groeten Alline

evelienPMB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:44

allemaal bedankt!
morgen ga ik weer naar hem toe, kijken wat ik kan doen, de eigenaar is er dan niet dus ik kan nog niet beginnen emt de stal vol natte zand. en 24 uur weidegang? we zetten hem wel een paar uurtjes in de wei maar dan eet hij alleen...dat is tog niet goed als ze veel eten?

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:45

Gras kan wel hoor, je kan hem ook hooi geven.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:56

Nu kan gras nog wel, maar straks als het gras vetter wordt, zou ik hem eraf halen.
Dan is ie zo weer bevangen!

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:28

zolang hij niet in een box staat en kan bewegen is het goed, hij hoeft niet beslist in een weiland. Maar stilstaan is zeeer slecht.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 09:57

In het verhaal mis ik wat de eigenaar er van vindt. Wat weet hij/zij ervan af? Hoefbevangenheid komt na een periode van verslechterde omstandigheden tot uiting, heb ik gelezen. Dus wanneer je het niet chronisch wil laten worden, maar echt genezen, dan zal alles rondom dit paardje onder de loep genomen moeten worden en indien mogelijk ten goede veranderd. Lief dat je als verzorgster er wat aan wil doen.

evelienPMB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 10:01

eey allemaal!
de eigenaar zelf vind dat als de dierenarts zegt dat de pony pijn heeft en dat het cronologisch is dat hij dan meot ingeslapen worden..
de dierenarts is bang dat het al cronologisch is. en hij heeft pijn...
maar nu gaat het beter hij ging al vanzelf draven en met zn hoofd schudden..omdat ik hem meer beweging geef dan normala..dus ik denk dat ik altijd wat vaker kom dat hij het niet terug krijgt...
het is gebeurd omdat hij te veel voedsel krijgt en te weinig beweging..

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:09

eej!
een maatje van mijn pony, die heeft ook hoefbevangen heid, het enigste wat je moet doen is hem laten rusten !!
niks mee doen, kan wel borstelen enso, maar niet meer rijden, wat wel goed is om 4 keer in de week (ongv) met hem even een rondje buite lopen. of even los laten in de bak/wei. (niet springe natuurlijk).
Maar niet te intensief, gewoon eventjes late lope en dan weer terug de wei op!
je kan ook soms bier geven (oud bruin bier) dat is goed voor de hoeven!
meer info, pb maar !!
Succes!
Groetjes

ps. je kan ook gewoon gras en hooi geven hoor!

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:15

voete afspoelen of op nat zand helpt ook erg Pling

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:50

Toen mijn bijrijdpaard hoefbevangen was hebben we 2 maanden iedere dag een half uur met hem gestapt toen werd het vanzefl eigenlijk weer beter. Je moet wel opletten als je hem gras laat eten dat hij niet teveel eiwitten binnen krijgt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:05

mijn pony heeft ook vaak hoefbevanging. wat ik dan doe:

geen gras!!! alleen droog schoon hooi, en water. geen brood en appels en lekkere hapjes.

in de modder zetten, en dus zorgen dat ze niets kan eten.

zet de pony maar aan een ketting met een stik als ze alleen maar in het land kan, laat het haar helemaal opeten en verzet haar niet.

elke dag minstens een uur bewegen, wil ze niet lopen? zweep er over! bij mijn pony is het zover dat als ze niet loopt ze dood gaat. nou dan wil je je pony wel een tik met de zweep geven hoor.

als je dit opvolgt word je pony wel weer beter.

waarschijnlijk krijgt ze van jou veearts pijnstillers, meestal krijgen ze eerst een ontgiftigingsspuit, en dan pijnstillers die elke dag moet geven. daarom gaat het dus ook slechter als de medicijnen op zijn. die medicijnen zorgen dat de pijn even weg gaat. geef ze een half uur voordat je haar beweging gaat geven, en DWING haar te lopen. hoe meer beweging hoe sneller ze beter is. ook als ze beter is: denk er om dat ze niet te veel gras eet. laat haar liever aan een stik staan. een pony verhongert zomaar niet en als ze te veel eet is ze binnen 2 dagen weer hoefbevangen. en let op: hoe vaker hoefbevangen hoe eerder ze dood gaat. hard gezegt misschien, maar het is waar.

ik hoop echt dat ze beter word! met mijn pony gaat het heel goed, ook omdta ik dus alles doe wat ik hier getypt heb.

veel beweging, weinig eten, geen voorjaarsgras

heel erg veel succes!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 16:15

Dat is in het eerste stadium.

Als het bovenstaande allemaal niet werkt, ga er dan mee naar de kliniek en laat fotos maken van de hoeven!!!
Dat is de enigste manier om te kijken hoe het zit van binnen.....
Grote kans dattie dat speciale ijzers krijgt en weer pijnstillers.......

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:43

zorro schreef:
mijn pony heeft ook vaak hoefbevanging. wat ik dan doe:

geen gras!!! alleen droog schoon hooi, en water. geen brood en appels en lekkere hapjes.

in de modder zetten, en dus zorgen dat ze niets kan eten.

zet de pony maar aan een ketting met een stik als ze alleen maar in het land kan, laat het haar helemaal opeten en verzet haar niet.

elke dag minstens een uur bewegen, wil ze niet lopen? zweep er over! bij mijn pony is het zover dat als ze niet loopt ze dood gaat. nou dan wil je je pony wel een tik met de zweep geven hoor.

als je dit opvolgt word je pony wel weer beter.

waarschijnlijk krijgt ze van jou veearts pijnstillers, meestal krijgen ze eerst een ontgiftigingsspuit, en dan pijnstillers die elke dag moet geven. daarom gaat het dus ook slechter als de medicijnen op zijn. die medicijnen zorgen dat de pijn even weg gaat. geef ze een half uur voordat je haar beweging gaat geven, en DWING haar te lopen. hoe meer beweging hoe sneller ze beter is. ook als ze beter is: denk er om dat ze niet te veel gras eet. laat haar liever aan een stik staan. een pony verhongert zomaar niet en als ze te veel eet is ze binnen 2 dagen weer hoefbevangen. en let op: hoe vaker hoefbevangen hoe eerder ze dood gaat. hard gezegt misschien, maar het is waar.

ik hoop echt dat ze beter word! met mijn pony gaat het heel goed, ook omdta ik dus alles doe wat ik hier getypt heb.

veel beweging, weinig eten, geen voorjaarsgras

heel erg veel succes!!!!!

Dwingen om te lopen is absoluut het slechtste wat je kunt doen Boos! tenzij je wilt dat ze straks op haar hoefbeentjes door de wei loopt Boos!

en b.t.w., hoefbevangenheid is heel goed te voorkomen ! dat het bij dezelfde pony meerdere keren gebeurt is op z'n zachts gezegd de schuld van de eigenaar/verzorger. Het is altijd een kwestie van TEVEEL, waarbij in zo'n 80% van de gevallen het voer de oorzaak is, overig: overbelasting, medicijnen zoals prednisolon, cortisone e.d, te lang aan de nageboorte staan.
En als er op tijd actie wordt ondernomen is het goed te genezen, door de samenwerking tussen een ervaren DA en hoefsmid.

Hier vind je meer, correcte informatie: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 18:54

Het is erg moeilijk in te schatten wat je paard wel/niet mag als hij hoefbevangen-gevoelig is. Maar beter te weinig dan teveel!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:35

Dwingen om te lopen is absoluut het slechtste wat je kunt doen Boos! tenzij je wilt dat ze straks op haar hoefbeentjes door de wei loopt Boos!

en b.t.w., hoefbevangenheid is heel goed te voorkomen ! dat het bij dezelfde pony meerdere keren gebeurt is op z'n zachts gezegd de schuld van de eigenaar/verzorger. Het is altijd een kwestie van TEVEEL, waarbij in zo'n 80% van de gevallen het voer de oorzaak is, overig: overbelasting, medicijnen zoals prednisolon, cortisone e.d, te lang aan de nageboorte staan.
En als er op tijd actie wordt ondernomen is het goed te genezen, door de samenwerking tussen een ervaren DA en hoefsmid.

Hier vind je meer, correcte informatie: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... tm[/quote]

uhm sorry hoor... mijn veearts en mijn hoefsmid zeegen altijd dat ik met haar moet lopen zodat de hoef meer doorbloeding krijgt. door die doorbloeding krijgt de hoef een betere conditie en gaat de hoefbevanging over. en zoals iedereen vertrouw ik erop dat mijn veearts en hoefsmid het weten omdat zij er voor geleerd hebben. dit is echt niet aanvallend bedoeld hoor.

het was echt alleen mijn bedoeling om de ts te helpen en advies te geven. en dat advies heb ik dus van mijn hoefsmid en veearts gekregen. en het heeft mijn pony gelukkig geholpen.

dat hoefbevanging door de verzorger/eigenaar komt ben ik met je eens, gelukkig weet ik nu precies wat mijn pony hebben kan en wat niet. toch is de hoefbevanging wel chronisch bij mijn pony.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:16

Nou dan heb jij een heel aparte Da en hoefsmid......bel elke willekeurige grote paardenkliniek in Ned. of Belgie maar op en vraag ze wat te doen met een hoefbevangen paard en GEGARANDEERD dat ze dit advies (geforceerde beweging) juist NIET geven.

De website die ik opgaf is die van mijn eigen hoefsmid, die al jaren een pioneer is in hoefproblemen, met name hoefbevangenheid. Hij heeft er al 10.000den gered van de dood, hij doet niets anders dan "opgegeven" paarden weer laten lopen. Ik ken hem al 20 jaar, zolang hij mijn paarden al doet.

Ik zou graag de naam hebben van jouw DA en hoefsmid, eventueel per pb.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 00:28

evelienPMB schreef:
eey allemaal!
de eigenaar zelf vind dat als de dierenarts zegt dat de pony pijn heeft en dat het cronologisch is dat hij dan meot ingeslapen worden..
de dierenarts is bang dat het al cronologisch is. en hij heeft pijn...
maar nu gaat het beter hij ging al vanzelf draven en met zn hoofd schudden..omdat ik hem meer beweging geef dan normala..dus ik denk dat ik altijd wat vaker kom dat hij het niet terug krijgt...
het is gebeurd omdat hij te veel voedsel krijgt en te weinig beweging..

Wanneer de eigenaar inziet dat de pony anders verzorgd moet worden, dan pas kan je voorkomen dat het chronisch wordt.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 01:20

In tegenstelling tot wat altijd gedacht wordt, is de oorzaak van hoefbevangenheid waarschijnlijk niet het eiwit in gras, maar het fructaan. Dit zit bijvoorbeeld ook in fruit...appeltjes en ander lekkers geven lijkt dan niet zo verstandig..
Er is heel veel info te vinden op de site van Hoefnatuurlijk (is ookal genoemd!)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 12:54

Mist schreef:
Nou dan heb jij een heel aparte Da en hoefsmid......bel elke willekeurige grote paardenkliniek in Ned. of Belgie maar op en vraag ze wat te doen met een hoefbevangen paard en GEGARANDEERD dat ze dit advies (geforceerde beweging) juist NIET geven.

De website die ik opgaf is die van mijn eigen hoefsmid, die al jaren een pioneer is in hoefproblemen, met name hoefbevangenheid. Hij heeft er al 10.000den gered van de dood, hij doet niets anders dan "opgegeven" paarden weer laten lopen. Ik ken hem al 20 jaar, zolang hij mijn paarden al doet.

Ik zou graag de naam hebben van jouw DA en hoefsmid, eventueel per pb.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/index.htm

ik denk dat je deze websit wel kent, mijn pony word ook op deze manier natuurlijk bekapt. wat op deze website staat over hoefbevanging:

het paard heeft geen 'orthopedische' hoefijzers nodig, hij heeft geen medicijnen nodig die de natuurlijke spontane genezing in de weg staan en zijn lever overbelasten, en hij heeft alles behalve stalrust nodig!

paarden kunnen heel goed zichzelf genezen. paarden kunnen heel goed genezen van hoefbevangenheid zonder hoefijzers maar met een natuurlijke bekapping en veel, heel veel beweging.

een stukje daar onder staat wel:

stimuleer hem wel maar dwing hem niet.

ik dwing mijn pony wel. maar in overleg met mijn DA en hoefsmid. hun namen geef ik je niet, omdat ik niet weet wat hun daar van vinden.

dit is mijn manier om te zorgen dat mijn pony weer beter word. of de ts hier iets aan heeft weet ik niet, ik hoop het wel. zij moet het op de manier doen die haar goed lijkt en jij ook. ik doe het op deze manier en daar ordt mijn pony beter van. dat is voor mij het belangrijkste.

ik ben echt niet op ruzie ofzo uit, ik doe het gewoon op de manier die mij het beste lijkt. en dat die manier anders is dan de jouwe, tjah, zoveel ruiters, zoveel meningen.

ik ben zelf alleen maar blij dat mijn pony nog leeft, dat haar hoeven met de dag gezonder worden en dat ze geen pijn heeft.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 16:18

misschien tip: bij dat paard die ik dan ken, die liep op ijzers al stukken beter!!