Kan ik stalmest zelf uitstrooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Kan ik stalmest zelf uitstrooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:23

Is het mogelijk om op een kleine wei de stalmest ook "met de hand" (dus zonder machines, maar met kruiwagen en bv mestvork) te verspreiden? En indien ja, hoe pak ik dit het beste aan om het zo mooi mogelijk te verdelen?

SANEX

Re: Kan ik stalmest zelf uitstrooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:37

Ja hoor, wij doen niet anders.
De hele winter door verspreiden we de stalmest over het land. ( wij hebben geen betonnen mestkuil en veel controle )
Ik ga gewoon het land in en schud de kruiwagen al rijdend heen en weer, links, rechts, links, rechts enzovoort...
Zo krijg je 2 netjes verdeelde rijtjes mest. Op de terugweg schop ik de mest een beetje uitelkaar, zodat het gras eronder niet smoort.
Wij doen dit altijd en het land ziet er in het voorjaar en zomers altijd prima uit

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 16:14

OK, dat klinkt inderdaad wel doenbaar. Moet ik dan volgende winter maar eens proberen, want nu zal het wel te laat zijn Tong uitsteken

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:56

Het moet inderdaad goed verspreid worden, want als je hoopjes krijgt komt het niet goed.
Als je het met een riek uit de kruiwagen verstrooid dan komt het wel verspreid tussen het gras terecht.
Ook is er geloof ik een bepaalde periode dat het maar mag, je mag officieel volgens mij niet het hele jaar rond strooien.