Paardenvoeding vraagje! (Dringend!!!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Paardenvoeding vraagje! (Dringend!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 13:18

Omdat Escala nu al ruim 4 weken niets doet door haar ongeluk staat ze zeer laag in het voer... ze krijgt winterwortels met een handje kruidenmuesli (van havens), maar lieve help... dun is ze zeker niet. Daar ik haar toch iets (al is het maar een klein handje) wil voeren om haar weerstand op peil te houden ben ik nu dus op zoek naar een vervangend soort voer dat zeer laag is in waarde mbt. eiwitten/energie/haver... kunnen jullie mij misschien helpen de tijdelijke ideale vervanging te vinden voor haar normale rantsoen? Ik zoek een product waar ze wel de nodige vitamines/mineralen uit kan halen (zit ik met een kruidenmuesli dan goed of kan ik bijv. beter slobber of iets heel anders nemen???) maar waar dus weinig eiwitten en haver in zitten en dat niet te rijk van energie voorziet zeg maar...

nivonne1995

Re: Paardenvoeding vraagje! (Dringend!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:57

hoi mijn paard staat ook al drie weken stil ik geef haar meusli zonder haver ook van havens is tevens dieet meusli.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:16

Ik voer m'n arabiertje, die bij het minste beetje energierijkvoer al ontploft ,Equiral bij. Voornamelijk de Equiral Stud (brok) en de Equiral Qi (muesli) zijn superfijn, bevatten weinig eiwitten,geen energie en het ruikt goed en ze vinden het heerlijk. Equiral is op natuurlijk basis en ik zweer erbij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:36

Wat dacht je van ponybrok van subli. Zitten allen de hoog nodige voedingsstoffen in en zo goed als geen eiwitten en alles wat erin zit komt langzaam vrij.

Is voor shetjes en zo.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:40

Uit een handje muesli halen ze niet genoeg voedingsstoffen. Je kan dan beter iets van vitaminepoeder geven.

of Pavo Aura koeken. Dit zijn vitamekoeken welke je aan paarden kan geven die wat tekort komen of die op bijv. minder voer staan als normaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:46

Aura koeken van Pavo. daar zitten alle benodigde vitaminen en mineralen in, maar verder ook niks. Goed ruwvoer erbij (hooi) en je hebt op zich een goed rantsoen voor een paard wat niks doet.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:51

Ja de Aura koeken van Pavo zijn zeker aan te raden.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:55

Pavo aura koeken... daar had ik dus echt nog nooit van gehoord... Zouden ze dat bij Ranzijn verkopen? Overigens bedenk ik me opeens dat Escala nu trouwens ook opkikker, d-tox, foeneknof en zeewier bij hara beperkte rantsoen krijgt... dus nu moet ik eigenlijk ook nog een geschikt overgangsvoer vinden als dieet voer zeg maar... voor als ze weer aan het werk mag... zodat ze wel het juiste binnen krijgt om te kunnen werken (ik geloof dat ik nu een beetje in de toekomst praat), maar ze wel af kan vallen... want lieve hemel, er mag wel wat af geloof ik zo... Haha!

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:06

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:22

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:30

Ik geef kruidenmusli van subli, in combinatie met idd de ponybrok voor sobere rassen. Ideaal, en ze wordt er écht niet dikker van. Mijn oudere merrie staat al een hele tijd stil, zoals het er nu naar uitziet, blijft dat ook zo.

Ben er heel tevreden over.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 22:44

Onbeperkt goed hooi/voordroogkuil. Vit. E met selenium, voor de afvoer van gifstoffen. Havens Muslie, groene zak en wortels. Dit is meer dan zat. Vooral omdat ze niks doet. Een paard kan van goed hooi leven, ga je werken dan moeten ze krachtvoer erbij hebben.

Mijn 10 1/2 maand drachtige merrie is snel bevattelijk voor hoefbevangheid. Een normaal dragende merrie gaat 3 maanden voor het veulenen op merriebrok voor de eiwitten. Ik moet juist uitkijken met eiwitten.
Ze krijgt nu onbeperkt hooi/voordroogkuil, 1 kg musli (groene zak), wortels en 2 x daags een 1/2 schepje vit.E met Selenium per dag. Volgens mijn DA krijgt ze voldoende binnen voor een drachtige merrie die niks doet.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 23:13

Als het écht nodig is, de vitaminen, dan kan je ook gewoon vitaminekorrels kopen van Pavo. Voor een pony is 50 gr. per dag voldoende en voor een paard 100 gr. Ideaal als je paard in de wei staat, dan kan je het geven als versnapering, of in jou geval. Succes in ieder geval.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:23

Ik geloof dat er ook speciaal voer hebt voor paarden die "niks" doen.
Je zou op de Pavo site kunnen kijken en vragen Pling

Op de havens site zag ik dit staan....
HAVENS Muesli-zonder-Haver is opgebouwd uit:
* Mais-vlokken en ontsloten mais
* Gerst-vlokken
* Ontsloten tarwe
* Dinkel (spelttarwe)
* Lucerne (met veel Beta-Caroteen)
* speciale Vitaminekorrel

PROBLEEM-OPLOSSING (dieet-muesli):

KENMERKEN van Muesli-zonder-Haver zijn o.a.:
zeer goed verteerbaar eiwit bij relatief weinig energie (komt gelijkmatig vrij);
zeer geschikt voor nerveuse of temperamentvolle paarden;
verhoogd gehalte aan B-Caroteen (= Pro-Vitamine A), ook zeer gunstig voor zenuwfuncties en immuunsysteem (bijv. zogende of dragende merries met veulen);
kan als kuur gevoerd worden aan allergie-gevoelige paarden of (in het algemeen) aan paarden of poney's die sober gevoerd moeten worden zoals Friese paarden, Schetlanders, Haflingers, Fjordenpaarden, IJslanders, IJslanders, etc.
kan als volledig voer gegeven worden (bijv. paarden die sober gevoerd moeten worden);
kan ook als aanvullend voer gegeven worden naast bijv. krachtvoer of haver (i.v.m. verhoogde Ca/P-verhouding (= ca. 3));
bovendien gegarandeerd stofvrij en zeer smakelijk!

Wanneer paarden of ponies van te energierijk krachtvoer snel te fel, te wild of onhandelbaar (kunnen) worden is HAVENS Muesli-zonder-Haver een uitkomst. Het verlaagde energie-gehalte, in combinatie met veel functionele vezels en veel Beta-Caroteen (uit Lucerne) staat daarvoor garant.

Dus misschien 'n idee Pling

succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:47

heel toevallig staat mijn pony ook al een tijdje stil.

hij krijgt structuurmuesli van subli.
2x per dag een halve schep, hij is niet fel of druk, groeit niet.
dus denk dat dit ook een goed voer is.

nog even toevoegen:
hij heeft een tijd lang dat voer van havens gehad, muesli zonder haver.

het zal toeval zijn, maar daar werd de mijne dus juist wel druk van!
net alsof daar toch meer voedingswaarde inzit....

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 19:44

ellepel schreef:
heel toevallig staat mijn pony ook al een tijdje stil.

hij krijgt structuurmuesli van subli.
2x per dag een halve schep, hij is niet fel of druk, groeit niet.
dus denk dat dit ook een goed voer is.

nog even toevoegen:
hij heeft een tijd lang dat voer van havens gehad, muesli zonder haver.

het zal toeval zijn, maar daar werd de mijne dus juist wel druk van!
net alsof daar toch meer voedingswaarde inzit....

Hoi, die van mij werd er ook druk van hoor, dus of het toeval is weet ik niet.
Groetjes Pharlap.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 08:18

Tsja... Escala krijgt nu dus die muesli zonder haver van Havens (omdat daar de minste ruwe eiwitten in zitten) en gelukkig wordt ze er totaal niet druk van. Dus het zal wel per paard verschillen Haha! . Overigens kreeg ze hier voor de reform kruidenmuesli van Havens... daar gaat mijn voorkeur toch eigenlijk naar uit, maar ja... eerst maar even dit als 'dieet' en als ze eenmaal weer licht aan het werk kan en mag dan stappen we gewoon weer over Lachen .