Dominant gedrag op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarahlou

Dominant gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 11:20

Afgelopen weekend ben ik verhuisd van stal. Ik sta nu op een super fijne stal. Mijn paard heeft een ruime box en er zijn fijne faciliteiten. Mijn ponys hebben samen een hele grote stal gekregen ( 40m2)! Dit lijkt ideaal, maar er zijn een paar probleempjes.
Ik heb een drachtige shet merrie en een shet ruin en sinds afgelopen weekend nog een shet merrie ( de moeder van die andere merrie) Ze is dus nieuw in de "groep". Tot nu toe hebben de ruin en merrie altijd samen op de wei gestaan. Ze hadden wel altijd een aparte stal. Ze staan ook samen voor de kar. Ze kennen elkaar dus wel goed. Ik weet dat het ruintje altijd dominant is geweest, ook naar andere ponys.
Nu kunnen de twee merries het prima vinden met elkaar maar de ruin vertoont zeer dominant gedrag naar de andere twee toe. Boos! Vooral als ik in de buurt ben. dan durven de merries niet eens naar het hek te komen.
Hij bokt, traps en bijt naar ze. Ik weet dat paarden altijd eerst rangorde moeten bepalen, maar het is niet bepaald leuk om te zien
heeft er iemand tips om dit gedrag op te lossen? Of moet ik dit gewoon nog een even aankijken tot het zichzelf oplost?
het ruintje vertoont dit gedrag trouwens de laatste tijd ook onder het zadel. (er rijdt een klein meisje op). Dit was al voor de verhuizing. Hij heeft 1,5 mnd kreupel gestaan. Hij heeft fysio gehad en daarna kon hij volgens de fysio weer bereden worden. met inspannen moest ik nog even wachten. Sinds hij weer gereden wordt vertoont hij dit gedrag. De veearts kan niks meer vinden waar hij last van kan hebben. Ik wil hem eigenlijk weer in gaan spannen ( eerst enkelspan) Ik heb nl. het idee dat hij het gewoon niet meer leuk vindt onder het zadel. ( ik heb hem helemaal na laten kijken en er is medisch niets te vinden aan hem)

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal! Haha! Tps zijn meer dan welkom!!! Ja

PartoutZ

Re: Dominant gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 16:35

Jee.. Moeilijk..
Is er niemand bij jou op stal die je kan helpen??

EllenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:55

Heeft hij niet gewoon een beetje teveel energie dat hij zich zo gedraagt. Je zegt dat hij wel gereden wordt, maar misschien is dit minder intensief dan mennen?? En misschien moet hij gewoon een beetje wennen aan zijn nieuwe omgeving?

Ik zou gewoon even afwachten en hem veel aandacht geven, misschien is hij een beetje onzeker?

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 20:22

bedankt voor je reactie!
Onzeker is hij in ieder geval! Voor ik hem kocht was hij verwaarloosd. Hij kreeg wel eten maar geen aandacht ook zat hij midden in juni nog vol in zijn wintervacht, vol met mest, manen en staart er afgeschuurd etc.
Hij is nog altijd bang voor een onverwachte beweging en mannen.....
Gisteren ging het heel goed, maar vandaag was het weer raak. Maar dat was vlak voor het eten dus dan zijn ze altijd ongedurig.
Misschien moet ik gewoon wat meer geduld met hem hebben....
Ik zit alleen met het dillema dat ik weer wil gaan mennen, maar dan moet hij op ijzers. ( moet een heel stuk over de weg voor ik in de bossen ben) Maar met ijzers komen die klappen nog harder aan. Zou alleen voor ijzers voldoende zijn?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:33

Wat voor soort werk doet hij onder het zadel, Sarah? Als het in de bak is, raakt hij misschien eerder verveeld en daardoor lastig dan wanneer hij mee naar buiten mag. Kan dat meisje hem misschien (samen met jou natuurlijk) eerst mee naar buiten nemen, evt. alleen wandelritjes als hij anders te sterk wordt? Anders in ieder geval veel afwisseling zodat hij zijn hoofd bezig houdt met 'goede dingen' Knipoog ? Succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 23:17

waarom zou je het natuurlijke gedrag van een paard willen veranderen??