Ik heb een drachtige shet merrie en een shet ruin en sinds afgelopen weekend nog een shet merrie ( de moeder van die andere merrie) Ze is dus nieuw in de "groep". Tot nu toe hebben de ruin en merrie altijd samen op de wei gestaan. Ze hadden wel altijd een aparte stal. Ze staan ook samen voor de kar. Ze kennen elkaar dus wel goed. Ik weet dat het ruintje altijd dominant is geweest, ook naar andere ponys.
Nu kunnen de twee merries het prima vinden met elkaar maar de ruin vertoont zeer dominant gedrag naar de andere twee toe.
Vooral als ik in de buurt ben. dan durven de merries niet eens naar het hek te komen.Hij bokt, traps en bijt naar ze. Ik weet dat paarden altijd eerst rangorde moeten bepalen, maar het is niet bepaald leuk om te zien
heeft er iemand tips om dit gedrag op te lossen? Of moet ik dit gewoon nog een even aankijken tot het zichzelf oplost?
het ruintje vertoont dit gedrag trouwens de laatste tijd ook onder het zadel. (er rijdt een klein meisje op). Dit was al voor de verhuizing. Hij heeft 1,5 mnd kreupel gestaan. Hij heeft fysio gehad en daarna kon hij volgens de fysio weer bereden worden. met inspannen moest ik nog even wachten. Sinds hij weer gereden wordt vertoont hij dit gedrag. De veearts kan niks meer vinden waar hij last van kan hebben. Ik wil hem eigenlijk weer in gaan spannen ( eerst enkelspan) Ik heb nl. het idee dat hij het gewoon niet meer leuk vindt onder het zadel. ( ik heb hem helemaal na laten kijken en er is medisch niets te vinden aan hem)
Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!
Tps zijn meer dan welkom!!!

? Succes!