trailer vraag...?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fresco

trailer vraag...?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 22:30

Wie kan mij nou uitleggen hoe het precies zit?
Mag ik met een tweepaards trailer rijden?

Ik heb een BMW 5 serie en hij weegt 1350 kg.
Wie kan mij helpen?

Zelf hebben we een Atec 1,5 paardstrailer en die trekt ie met gemak.
Maar kan ie een 2 paards wel beremmen?

Margreet

Re: trailer vraag...?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:55

Welk gewicht mag je auto trekken?
Staat in je papieren. Voor een 2-paardstrailer met 2 paarden erop is 2000 kg toch wel zo ongeveer het minimum.

Rijbewijs BE is vereist dan.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 07:57

Je moet zowieso in het bezit zijn van een E rijbewijs, daarnaast moet je dus nakijken of je auto wel zo veel mag trekken. Mocht dit niet in je papieren staan dan kan je dit nakijken op de website van RDW als je je kenteken invoert.

Of het verstandig is om om met een auto die 1350 kg weegt, een trailer met een gewicht van rond de 2000 kg te rijden is weer wat anders.........

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:32

Het staat idd in je kentekenbewijs. Wij hebben een Ford Mondeo 2.0 en die mag geremd 1800 kilo trekken. Daar zet ik dus géén tweepaardstrailer achter (de auto zelf weegt 1296 kilo)

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 09:25

Ik heb mijn E rijbewijs al een paar jaar, dus dat is het probleem niet.
Ik wil alleen graag weten of het mag...
Ik zal even de website van de RDW beijken!
bedankt voor de reacties.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:29

fresco schreef:
Ik wil alleen graag weten of het mag...

In de papieren van je auto kijken dus...

Of op www.autotrader.nl in de autogids het type van je auto opzoeken, daar staat ook het aanhangergewicht.

Als je BE hebt, dan mag je die trailer er in ieder geval wel achter hangen, maar ik neem aan dat je 'm ook vol wilt kunnen laden...
Hoe dat zit staat hier op bokt in de FAQ beschreven, is echt moeilijk.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 09:32

Nou, ik heb het nagekeken en ik mag maar 1500 kg geremd trekken!
Er mag dus geen 2 paardstrailer achter.

Wat ik niet snap is, dat er zoveel personen auto's op de weg rijden met een 2 paardstrailer erachter?!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:37

Met maar 1 paard erin waarschijnlijk?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:38

Je mag wel met een tweepaardstrailer rijden, maar je mag er niet twee paarden inzetten.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 09:40

Weet ik niet...ik heb net een email naar de RWD gestuurd of ik nou ook mijn kenteken bewijs moet laten veranderen.
Ik hoorde dat het trekvermogen erop moet staan.

Gelukkig hebben we gewoon een 1,5 paards staan, maar ik wou het even checken of die 2 paards erachter mocht, voor het geval dat je een keer met z'n twee-en op pad wil.

Al met al zijn die regels zo ingewikkeld allemaal.
Dit mag wel en dat weer niet. Verward
Maar nu ben ik weer helemaal op de hoogte! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:46

Aanhangergewicht hoort idd in je kentekenbewijs te staan. Ik heb dit ook ooit moeten laten aanpassen bij de RDW, dat doen ze gratis en gaat heel snel, stelt weinig voor. Ik zou ze even bellen, dan weet je het direct.

Die 2-paards mag er dus wel achter, maar zolang je het geheel maar niet zwaarder maakt dan die 1500 kg, 2 paarden erin ga je dus nooit redden.

Lees ook deze link eens: viewtopic.php?p=5415655#5415655

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:49

Mexx schreef:
Het staat idd in je kentekenbewijs. Wij hebben een Ford Mondeo 2.0 en die mag geremd 1800 kilo trekken. Daar zet ik dus géén tweepaardstrailer achter (de auto zelf weegt 1296 kilo)

Wij ook een Mondeo 2.0 Station en daar hebben we een 2-paards met 1 paard erin. Hij kan zelfs met 2 paarden erin trekken maar dat mag dus niet. Volgens mij komen alleen jeeps e.d. voor een 2 paards met 2 paarden erin in aanmerking...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:55

Met echte zware personenauto's met de grootste motoruitvoering kun je ook nog wel 2 paarden trekken, maar dan zit je dus in de hele dikke Audi's, BMW's etc. dus dan kom je wel ongeveer in dezelfde prijsklasse uit Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 10:12

Heb net even wat rond gebeld, maar de Atec Technoline 2 paards weegt ledig 650 kg, dan mag ik laden tot 1500 kg.
Aangezien wij alleen pony's hebben staan, zou dat voor mij de oplossing zijn!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:30

Leeg zonder extra's...
Ik vind het erg krap. Of heb je shetlanders?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:37

ik heb een 2 paards trailer momenteel achter een mazda 626 hangen. We laden alleen 1 paard. Dit mogen wij met onze auto trekken. We zijn bezig met een andere auto zoeken en natuurlijk eentje die meer mag trekken, maar dit is even een noodoplossing en de auto kan het makkelijk aan..

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:55

Hermesdeux schreef:
Mexx schreef:

Wij ook een Mondeo 2.0 Station en daar hebben we een 2-paards met 1 paard erin. Hij kan zelfs met 2 paarden erin trekken maar dat mag dus niet. Volgens mij komen alleen jeeps e.d. voor een 2 paards met 2 paarden erin in aanmerking...

Ik bedoelde ook dat ik er geen twee paarden in zou zetten, een tweepaardstrailer met één paard is idd geen probleem Knipoog

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:49

Je zit ook nog met de verzekering. Mijn moeder der auto trekt makkelijk een 2 paards trailer met 2 paarden maar het mag niet. Deden we ook niet.

Als er iets gebeurt, al is het niet jou schuld, betaalt de verzekeringsmaatschappij niets uit.
Reken maar dat je flink kan betalen als het misgaat. Bij politiecontrole wordt je nog van de weg gehaald ook en moet je iets regelen om 1 van de 2 thuis te krijgen.
Heb ik zelf gezien na een groot concours Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:08

fresco schreef:
Nou, ik heb het nagekeken en ik mag maar 1500 kg geremd trekken!
Er mag dus geen 2 paardstrailer achter.

Wat ik niet snap is, dat er zoveel personen auto's op de weg rijden met een 2 paardstrailer erachter?!

Ja, omdat veel mensen dit niet weten. Ik vind het levensgevaarlijk. Er zijn maar weinig auto's die een 2 paards trailer mogen trekken, terreinwagens en busjes. Doordat de auto te licht is, wordt heel de auto uit elkaar getrokken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:10

#Ymke# schreef:
ik heb een 2 paards trailer momenteel achter een mazda 626 hangen. We laden alleen 1 paard. Dit mogen wij met onze auto trekken. We zijn bezig met een andere auto zoeken en natuurlijk eentje die meer mag trekken, maar dit is even een noodoplossing en de auto kan het makkelijk aan..

maarrr... de politie vergelijkt simpelweg de 2 kentekenbewijzen, en kijkt niet of er nou 1 of 2 paarden instaan. Dus in principe kan jij daar al een flinke boete voor krijgen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:54

hij kijkt naar het max. toelaatbare gewicht. Ik weet dat ik iets boven de grens zit wanneer er 2 paarden instaan. Zoals vermeld is een andere auto onderweg, maarja, nu met het afschaffen van grijs kenteken is het niet zo makkelijk Frusty

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:36

#Ymke# schreef:
hij kijkt naar het max. toelaatbare gewicht. Ik weet dat ik iets boven de grens zit wanneer er 2 paarden instaan. Zoals vermeld is een andere auto onderweg, maarja, nu met het afschaffen van grijs kenteken is het niet zo makkelijk Frusty

Ga eens kijken bij de Uiver. Die heeft leuke auto's die betaalbaar op de weg te houden zijn, 3500kg mogen trekken en zeer veilig zijn. http://www.de-uiver.nl/

Als je B-E rijbewijs hebt (noodzakelijk bij een twee-paards) dan kijkt de politie naar wat de trailer werkelijk weegt. Bij twijfel ga je gewoon op de brug. Ben dus wijs, ben ze voor en zet 'm zelf al op de brug, dan weet je wat je weegt en hoef je er nooit bij na te denken. Kun je bij een controle ook rustig eisen dat ie de brug opgaat, je weet immers dat je goed zit.