Genoeg beweging?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Genoeg beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 21:15

Hooi !!

Ik zit er nu al heel lang over te denken, en ik wil nu toch echt weten wat jullie ervan vinden...
De situatie is:
- 2 paarden
- veel schoolwerk
Ik geef ze nu ongeveer 3 keer per week beweging.
Doordeweeks 1 keer en in het weekend 2 keer.
Doordeweeks de ene 20 minuten en de andere 10 (veulen is er bijna Lachen ) In het weekend longeer ik de een eerst een half uur en rijd daarna nog een uur. ( In dit uur is vooral stap en draf, galop kan ze nog niet met mij erop) Dus zaterdag meestal 1,5 uur en zondag 1 uur.
De andere rijd ik ongeveer een half uur op zaterdag en op zondag gooi ik dur 10 minuten los.

Wat vinden jullie? Is dit te weinig? Ze staan 24/7 buiten, zijn beide 4
Het is vooral in de winter zo denk ik, in de zomer hoop ik weer meer tijd te krijgen...
Maar geef je mening...

Groetjes Lachen

LittleKathy

Re: Genoeg beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:25

Ik rij op mijn eigen pony ook 3 keer in de week, ligt ook aan het weer hoor! Zodra het s'avonds langer licht blijft ga ik ook vaker! Rij bovendien geen wedstrijden dus...

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:27

Ik vind het wel gaan doordat ze buiten staan en nog jong zijn maar is de tijd niet een beetje ongelijk verdeeld?
Dit ligt er natuurlijk aan wat je ermee doet. Als je dat anderhalf uur bijna even intensief rijdt als de andere dag 20 minuten, kan je misschien beter proberen om dat een beetje meer gelijk te stellen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:28

Als ze buiten staan is het zeker niet te weinig. Als ze behoefte hebben aan meer beweging kunnen ze gaan rennen als ze buiten staan. Maar buiten lopen ze bijna de hele dag.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:30

Nee als ze buiten staan, kunnen ze zelf al zoveel lopen en rennen als ze willen, dus te weinig is het niet Lachen

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:44

als ze buiten lopen is dit niet te weinig
maar ook ik vind de tijd een beetje ongelijk verdeelt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:46

Lijkt me voldoende beweging omdat ze lekker op de wei staan.
Alleen zaterdag vind ik het erg lang, ik zou als ik jou was niet of minder (kwartiertje) longeren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:52

Volgens mij is de tijd ongelijk verdeeld omdat de ene drachtig is of zie ik dat verkeerd?

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:22

tja, het ligt er maar net aan wat je paarden nodig hebben, dat is zo moeilijk in te schatten natuurlijk. Zo kan het ene paard gerust 3 weken stilstaan en als je er weer op kruipt gaat het allemaal prima. Maar het andere paard moet misschien wel iedere dag worden gereden.
Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat je van ze vraagt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:27

Ligt eraan wat je ermee wilt!

Als je wilt trainen voor een sport ofzo, dan moet je je afvragen of je het hiermee redt!

Maar als ze lekker hun gang kunnen gaan op t land, is het toch goed zo?

Ik heb er ook 2, worden beiden bereden, in het weekeinde en wanneer het iets langer licht wordt (vanaf NU dus Haha! ) rij ik ze samen met mijn meerijder.

De andere dagen rij ik ze om en om .Soms maak ik een grote wandeling, van 1,5 uur en neem ze allebei mee.
Soms rij ik ze achter elkaar. maar meestal is het de ene dag A en de andere dag paard B

In de wei loopt een grote Tink en die wordt NOOIT beredn Haha!

Ik vind het belangrijk dat een paard wat anders te doen heeft, andere omgeving, met de mensen de hort op. En soms trainn natuurlijk Haha!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:29

je moet de lengte van je trainingen wel een beetje aanpassen. Als je een dag hard traint, de volgende dag stil, dan weer heel lang, dan weer kort, dan weer niet.. Op die manier train je de spieren van je paard niet en heeft hij elke keer spierpijn. Je kan beter, als je doordeweeks al zo weinig tijd hebt, in het weekend ook minder lang rijden.. Je kan beter 3 keer een half uur werken dan 1 keer en half uur en tussen de rust door 2 keer 1 1/2 uur...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:36

#Ymke# schreef:
je moet de lengte van je trainingen wel een beetje aanpassen. Als je een dag hard traint, de volgende dag stil, dan weer heel lang, dan weer kort, dan weer niet.. Op die manier train je de spieren van je paard niet en heeft hij elke keer spierpijn. Je kan beter, als je doordeweeks al zo weinig tijd hebt, in het weekend ook minder lang rijden.. Je kan beter 3 keer een half uur werken dan 1 keer en half uur en tussen de rust door 2 keer 1 1/2 uur...

Galop doet de TS nog niet ,dus ik denk dat die spierpijn wel meevalt hoor!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:46

wanneer jij redelijk rijdt en in dit werkschema kan een paard wel degelijk spierpijn hebben... Ga jij maar eens ineens flink hardlopen en dan weer niks doen...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:07

#Ymke# schreef:
wanneer jij redelijk rijdt en in dit werkschema kan een paard wel degelijk spierpijn hebben... Ga jij maar eens ineens flink hardlopen en dan weer niks doen...

ze lopen overdag op de wei, lees ik in het eerste bericht, dus die spieren komen we los hoor Knipoog

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 20:07

Ik denk dat ik de tijden idd een beetje aan zal moeten passen, maar nu het weer langer licht wordt kan ik weer meer gaan doen Lachen
Die 1,5 uur is idd wel lang, maar ik moet dr eerst een half uur longeren omdat ze anders veelste fel is. Meestal is het daarna een beetje stappen en draven en dan lekker uitstappen dus in dat uur is het dan nog ongeveer een hlaf uur intensief draven.
De andere krijgt idd minder beweging omdat ze het gewoon zwaar heeft omdat ze drachtig is. Ze laat duidelijk merken dat ze het wat zwaarder begint te krijgen, vandaar dat ik haar meer haar eigen gang laat gaan.
Maar bedankt voor de reacties Lachen

Groetjes Lachen