Passend zadel maar wel witte haren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Passend zadel maar wel witte haren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:10

Aangezien Röskur witte haren had gekregen zijn we eens naar de zadelmaker geweest met knol + zadel. We hebben het zadel anderhalf jaar geleden bij hem gekregen van zijn oude eigenaren. Toen was hij onbespierd en zonder conditie en ondertussen rijden we ook endurance wedstrijden. Dus het had me ook niks verbaasd, gezien de spierverandering, als zijn zadel niet meer goed paste o.i.d.

Maar volgens de zadelmaker was het allemaal prima. Het paste goed, schoof niet, etc etc... Maar Röskur heeft wel wat witte haren, vlak achter zijn schouder (niet precies waar het zadel bovenaan neerkomt, maar iets lager. wat de zadelmaker ook al zo vreemd vond omdat het volgens hem geen logische plek was voor drukkingen) en aan een kant ook achteraan een paar bij de kussens achter. Maar de kussens waren zacht genoeg, hoefden niet opgevuld te worden, schoft was gewoon prima vrij, eigenlijk was alles in orde dus.

Maar wel drukkingen... Weet iemand hoe dit kan? De zadelmaker wist het zelf ook niet. Wel is Rös een IJslander en met zulke zadels had hij weinig ervaring, hij ging het nog even navragen aan iemand die meer verstand had van het soort zadels / paarden, geloof ik.

Nu stelde hij voor om zo'n schapenvacht eronder te doen, zoals de christ shabrakken en dan alleen onder het zadel gedeeltelijk, met daaronder dan een dekje. Of een gelpad noemde hij het, niet zo'n rechthoekig ding maar het was net zoiets als het dekje, alleen dan met gel erin. Welke van deze twee lijkt jullie beter? Mij leek schapenvacht zachter en beter, mijn vader gel. Verward

Hopelijk hebben jullie op deze twee vragen (of een van de twee. Knipoog) een antwoord. Vork

Frank

Re: Passend zadel maar wel witte haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:20

Ik zou voor de gelpad gaan Roskur.
Die verdeelt het gewicht heel erg goed. Bij een vachtje heb je dat veel minder.

Succes!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:31

Ik heb hetzelfde Iris.

De zadelmaakster heeft alle2 de zadels een paar keer gecontroleerd (ook op Domi) maar kan er niks aan vinden.
Ze heeft wrs gewoon een erg gevoelige huid, en dat klopt ook wel want ze heeft best snel plekjes.

Ik heb nu een lamsvel-shabrakje. Super zacht!
Met mn dressuurzadel had ik een gelpas eronder maar die vind ik soms wat klein.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:43

ik zou er nogmaals een goede zadelmaker bij halen en zeker er niets extra's tussen leggen. Maar dat heb ik ook al gezegd in het andere topic Knipoog
Een goed passend zadel ligt goed zonder iets extra's ertussen (bont of gelpad), een slecht passend zadel maak je alleen maar minder goed passend door er iets extra's tussen te leggen

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:52

Maaike er bestaan ook paarden die een gevoelige huid hebben en dat daarom een zachte pad ertussen goed kan helpen!

Maar Iris, als je twijfelt kan je idd een tweede zadelmaker vragen om ernaar te kijken.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:08

Merens schreef:
Maaike er bestaan ook paarden die een gevoelige huid hebben en dat daarom een zachte pad ertussen goed kan helpen!

Maar Iris, als je twijfelt kan je idd een tweede zadelmaker vragen om ernaar te kijken.

Daar ben ik het ook wel mee eens merens! Maar niet zomaar ergens een pad oid tussen drukken als je zadel goed zou passen. Daar ben ik niet van.
Als je paard een gevoelige huid heeft, zou ik eerder op zoek gaan naar een goede zachte pad die je "alleen" kan gebruiken dan dat ik meerdere dekjes/pads zou gebruiken.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:51

Mijn zadel maker raad gel pads juist af?!?
Maar een echt bontje helpt dat?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:50

Wat voor dekje gebruik je ?
Sommige paarden zijn idd zo gevoelig dat ze van het 'schuren' van het dekje al witte haren/plekjes krijgen.
Precies op de randjes waar het sjabrak aansluit, iets voor de lendenen en op de zijkanten boven de schouder...

Een zacht sjabrak van idd lamswol zou dan al een verschil kunnen maken mocht het zadel echt niet het probleem zijn maar dus bv het sjabrak

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:28

wat ook wel eens over het hoofd wordt gezien:

wel een passend zadel en shabrak enz.. maar is het ook schoon?
vuile shabrakken kunnen ook een oorzaak zijn van drukplekken

veel succes

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:31

Nimo heeft ook witte plekken gehad.

Volgens 1 paste het zadel goed, ander laten komen...
Paste toch niet helemaal lekker.

Gelukkig zijn de plekken met de wisseling van zomer naar wintervacht (en nu weer terug) steeds minder geworden.

Rij nu met een schapenwollen onderlegger onder het wel goed passende zadel en geen problemen meer, de witte plekken gaan zelfs weg.

In de onderlegger test van BIT tijdje terug kwam de druk-warmte verdeling van de schapenwollen (wel écht schapenwol - duur) nemen het beste uit de test.

Was echt getest met druk en warmte sensoren enzo.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 00:08

naadje24 schreef:

veel succes

daar dacht ik dus ook direct aan een vuil , plaatselijk hard shabrak oid

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:53

Longeer je wel eens met een longeersingel? Die van mij kreeg nl. ook drukkingen van de longeersingel terwijl het zadel 100% goed lag..

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 11:05

naadje24 schreef:

veel succes

Dekje is wel altijd schoon, ik doe ze vrij gauw in de was. Gelukkig zweet Roskur als laatste onder het zadel, maar als er veel vuil op zit of ik een keer een intensieve rit heb gemaakt waarbij hij dus wel zweette onder het dekje, doe ik het ook gelijk in de was.

In de buurt komt binnenkort een zadelmaker langs bij iemand, dus die bellen we om te vragen of hij ook bij ons even langskomt om te controleren of het echt wel goed past.

Zelf denk ik niet dat het gevoelige huid is, een goed passend zadel zou je ook zonder dekje mee kunnen rijden (veel ijslanderruiters rijden zonder zadel), het is een IJslander en eigenlijk heeft hij verder nooit gauw pijn of drukplekken, daarom denk ik dat het toch zou moeten schuiven oid Verward

Ik hoop maar dat het oordeel van de tweede zadelmaker wat meer verheldering brengt in de zaak... Scheve mond