Maar volgens de zadelmaker was het allemaal prima. Het paste goed, schoof niet, etc etc... Maar Röskur heeft wel wat witte haren, vlak achter zijn schouder (niet precies waar het zadel bovenaan neerkomt, maar iets lager. wat de zadelmaker ook al zo vreemd vond omdat het volgens hem geen logische plek was voor drukkingen) en aan een kant ook achteraan een paar bij de kussens achter. Maar de kussens waren zacht genoeg, hoefden niet opgevuld te worden, schoft was gewoon prima vrij, eigenlijk was alles in orde dus.
Maar wel drukkingen... Weet iemand hoe dit kan? De zadelmaker wist het zelf ook niet. Wel is Rös een IJslander en met zulke zadels had hij weinig ervaring, hij ging het nog even navragen aan iemand die meer verstand had van het soort zadels / paarden, geloof ik.
Nu stelde hij voor om zo'n schapenvacht eronder te doen, zoals de christ shabrakken en dan alleen onder het zadel gedeeltelijk, met daaronder dan een dekje. Of een gelpad noemde hij het, niet zo'n rechthoekig ding maar het was net zoiets als het dekje, alleen dan met gel erin. Welke van deze twee lijkt jullie beter? Mij leek schapenvacht zachter en beter, mijn vader gel.

Hopelijk hebben jullie op deze twee vragen (of een van de twee.
) een antwoord.