Wie betaalt schade aan stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivian001

Wie betaalt schade aan stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:01

Ik heb een stal gehuurd bij iemand. Nu heeft mijn paard vast gelegen in de stal, dit is aan krasssen op de wand te zien. Het raam wat zich aan deze zijde bevindt is eruit getrapt. Er zat gaas voor en dat is mee naar buiten gegaan. Een plastic dakplaat heeft op een een of andere manier ook gaten gekregen.
Nu is er een nieuw kozijn met raam erin geplaatst en nieuwe dakplaat. Er is ook een stevig hekwerk voor geplaatst. De kosten zijn nog niet bekend, maar schat dat dit rond 100 euro zit. Het gaat om een ruim 10 jaar oude houten stal, die toch al enig onderhoud vergt. Nu werd mij gevraagd hoe we dit met de kosten doen? Iemand hier ervaring mee? Kan een wa verzekering hier wat in betekenen. Eerdere stallen waar ik stond heb ik eigenlijk nooit voor kosten op moeten dragen.
Graag van jullie een reactie over dit soort incidenten.

Sosha

Re: Wie betaalt schade aan stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:20

Lijkt mij een beetje afhangen van de overeenkomst die je hebt. Heb je "gewoon" een schuur gehuurd en zet jij daar vervolgens een paard in, dan is de schade denk ik voor jou! Heb je echter een paardenstal gehuurd..... dan hoort daar dus een paard in te kunnen (en die komen wel eens vast te liggen) en zijn de kosten dus voor de eigenaar.

Dat is wat mij logisch lijkt hoor...... ik ben geen jurist of zo.

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:25

mijn paard staat op een boerderij samen met 10 andere paardjes..
het is helemaal niet duur en is nog allemaal vrij nieuw (is begonnen met één paardje en dan steeds eentje bij)

ht gebeurt wel ns dat er iets kapot gaat in de stal.. onlangs had een paard haar plastic raampje volledig kapot gemaakt en de herstelling ervan werd door de boer verzorgd (gratis voor eigenaar van paard) in mijn stal was onlangs mijn hooirek kapot, ook dit werd hersteld op kosten van de boer..

ik moet wel zeggen dat we erg veel geluk hebben met deze man..(hij kan best veel hebben)
ik ga je er ook bij vertellen dat er onder de 10 eigenaars wel enkele handige mannen zitten die veel van de herstellingen doen (op de kosten van de boer)

volgens mij hangt het dus af van de relatie die jij/jullie hebben met de eigenaar van het domein.. maar de meeste boeren/staleigenaars betalen de herstellingskosten

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:32

ik denk dat de kosten voor jou zijn... omdat jou paard tenslotte de kosten heeft veroorzaakt.. misschien kun je met de eigenaar overleggen hoe hij de onderhoud bij houd

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:41

tja, lastig. Zelf vind ik dat een stal dermate degelijk moet zijn dat je niet zo gauw schade aan de stal hebt. Bij jou is er vrij veel kapot gegaan. Bij ons op stal liggen regelmatig paarden vast. Echte schade komt nauwelijks voor (hardhout). Als je de box gehuurd hebt, zou ik zeggen dat de kosten voor de eigenaar zijn en dat het onder zijn risico valt. Evt. zou je voor kunnen stellen om de kosten samen te delen (als je er nog met plezier wilt blijven staan, heeft het weinig zin om op je strepen te staan....). Bij ons zit er in de stalhuur trouwens een bedragje voor onderhoud - handig om dit soort zaken mee op te vangen....

vivian001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:06

Dank voor al enige reacties hierop.
Het is een wat oudere paardenstal. Het gaas wat ervoor zat was niet echt geschikt voor paardenstal in mijn ogen, zat ook al verbogen tegen raam aangedrukt. Sterk was het dus niet. Maar het ging al meer dan 10 jaar goed met een ander paard.
Ik heb wel eens eerder schade in andere stallen gehad en dit werd gewoon door eigenaar opgelost en betaald.
Dit is echt een verbetering wat er nu is geplaatst, maar was toch niet van plan om voor deze schade en nu ook renovatie in het geheel voor op te draaien. Toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:11

Ik vind persoonlijk dat je met je pensiongeld ook betaald voor het onderhoud en enige schade die je paard toebrengt aan de stal.
Ik vind dus dat de schade die nu ontstaan is volledig vergoedt moet worden door de staleigenaar.
Bij ons op stal (zo´n 35 ?) paarden gaat regelmatig wat stuk. En dat wordt gewoon weer gemaakt, zonder extra kosten voor de pensionklant.
Dat zijn in mijn ogen de risico´s die je loopt als staleigenaar.