Hoe krijgen jullie fjordenmanen in een boog ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Hoe krijgen jullie fjordenmanen in een boog ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 16:35

Hey,
Hoe krijgen jullie dus die manen zo recht en keurig in een boog ?
Gaat dat ook als ie heel veel manen heeft ?

Esmeralda

Re: Hoe krijgen jullie fjordenmanen in een boog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:39

tja, als hij al een boog heeft, dan is het een kwestie van bij houden
maar je heb heel veel gedult nodig en zekers niet geheel onbelangrijk, een zeer goed knippende schaar.
Ik deed het altijd in 2 dagen, eerst de ene kant en dan de andere kant.
Hield met hand ertegen en knippen maar. Het is gewoon een kwestie van doen en veel oefenen. Bloos

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:39

Bloos daarom laat ik die van Laukje mooi lang groeien!
maargoed, je krijgt die fjordenmanen in een boog door ze eerst helemaal af te scheren! en dan ook echt HELEMAAL! daarna groeien de weer rechter om hoog en dna kan je aan het knippen gaan en oefeing baart kunst!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:49

Ik maakte altijd van karton een boog. Ik nam de lengte van de hals, sneed een boog uit het karton en dan hield ik deze ertegen aan tijdens het knippen. Je hebt een voorbeeld en je kan het karton gebruiken om de manen recht te houden...

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:58

Jytte!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:02

Als de manen van een fjord lang zijn kun je ze niet meer recht overeind krijgen. dus zoals werd gezet alles eraf Huilen

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:10

Hahaha wat een leuke vraag Haha!
Heb er eigelijk nooit over nagedacht hoe ik het doe.

Wat je kan doen is kijken hoe hoog je de boog wilt hebben(hoogste punt is in het midden.) Want misschien handig is om wat ruimer in te zetten( iets hoger dan je hand breed is)En vervolgens laat de de boog rustig aflopen naar het laagste punt(begin van de maantop en schoft)Het is van belang dat je niet te schuin naar beneden knipt.

Bij het stamboek heb je er ook cuscussen voor. Sterkte Knipoog

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:56

vivanes schreef:
Jytte!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

dank U! Bloos

gewoon knippen... oefening baart kunst!

gr's jytte dus

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:08

laukjefreak schreef:
:o daarom laat ik die van Laukje mooi lang groeien!
maargoed, je krijgt die fjordenmanen in een boog door ze eerst helemaal af te scheren! en dan ook echt HELEMAAL! daarna groeien de weer rechter om hoog en dna kan je aan het knippen gaan en oefeing baart kunst!

Laukje rulez... Tong uitsteken

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:39

calypso1989 schreef:
laukjefreak schreef:
Bloos daarom laat ik die van Laukje mooi lang groeien!

Laukje rulez... Tong uitsteken

lekker of-topic maar je hebt gelijk:P
Bloos

maarja fjord he! Clown

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:12

Hermesdeux schreef:
Ik maakte altijd van karton een boog. Ik nam de lengte van de hals, sneed een boog uit het karton en dan hield ik deze ertegen aan tijdens het knippen. Je hebt een voorbeeld en je kan het karton gebruiken om de manen recht te houden...

Dat is nog eens een idee!

Maar, normaal deed de eigenaresse die van mijn verzorgfjord altijd, maar tegenwoordig doe ik het ook nog wel eens een beetje als het nodig is, ook gewoon om een beetje te oefenen, en als je het steeds vaker doet, gaat het steeds beter Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:38

Als de manen al overind staan gewoon kwestie van niet te lang laten wordfen, hoogste punt max 1 handbreedte (ca 10cm).
Hangen ze al dan hoef je ze echt niet af te scheren om ze overeind te krijgen, je moet ze alleen wel de eerste keer een stuk korter knippen dan normaal (cm of 6 hoogste punt) dan krijg je ze alweer goed rechtop hoor. Alleen geldt wel, eenmaal gehangen dan vallen ze veel sneller om als ze ook maar iets te lang zijn, dus dan moet je ze extra goed bijhouden.
Ik knip zeer veel fjorden (is zo'n beetje mn hobbymatige werk) waarvan er 4 hangende manen hebben gehad en die zijn allemaal zonder scheren weer keurig recht overeind gaan staan Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:31

Ik sluit me helemaal bij Vippie aan, zo drastisch scheren is vaak helemaal niet nodig.

De boog is niet moeilijk. Het hoogste punt zit recht boven de boeg van je paard. Verder hoort de boog echt rond te lopen. Heel vaak zie je mensen te vlak beginnen vanuit de schoft, en dan bij het hoogste punt ineens nog een ronding die ingezet wordt.
Denk maar aan een halve maan als je gaat knippen.
Verder is het wit een handbreedte hoog, en het zwart (ALS je voor die haardracht kiest) een duimbreedte hoger dan het wit.
Wat niet bij iedereen bekend is: je kunt ook het wit en zwart even lang maken, en een 'hengstenpluk' bij de schoft laten groeien. Echter, als je dekens gebruikt of een westernpad onder je zadel, dan wordt dit snel erg lelijk.

Wat misschien nog handiger is: kijk of er een Bokkende Fjordeneigenaar ( Haha! ) bij je in de buurt woont die e.e.a. een keertje voor kan doen!

Succes en veel knipplezier!

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 12:48

Naar dit topic ben ik ook benieuwd...
mijn verzorgfjord heeft nu van die hele lange manen (heeft ook wel iets), maar toch willen de eigenaresse en ik het weer kort maken...
zij wou een scheermachine van iemand lenen en het dus op die manier doen.. maar dat is dus niet nodig??
hmm... misschien kan iemand ons goed helpen....
oproep:

gezocht: iemand in de buurt van DE PUNT (assen/groningen) die de manen van mijn verzorgfjord eraf kan halen...(op de juiste manier natuurlijk)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:51

geduld gedulden nog s geduld, ik begin altijd bij de schoft en knip het witte in de hoogte die ik wil hebben, zorg dat het haar vochtig is, dan blijft het beter staan en knipt het makkelijk, mits je een goede scherpe schaar hebt (gebogen wel te verstaan)
nou daarna doe ik het zwarte zodat het er aan 1 kant al goed uitziet.
de andere kant knip ik dat aan de hand van de hoogte van het zwarte 1cm korter, omdat het zwarte aan beide kanten gelijk is.

tegen de tijd dat ik dat af heb heb ik al kramp in vingers en wil knollie ook niet meer stil staan, dus een dag later werk ik het nog een beetje bij en voilla,boogje is klaar.

als je een paardje hebt wat gewend is aan de tondezue dan is het helemaal peanuts, maar idd oefening............... Haha!