Goedkope oplossing: zadelmarkt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Goedkope oplossing: zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 14:17

Ik heb hier op bokt al vele negatieve dingen gehoord over de zadelmarkt. Nou ben ik laatst met mijn pony naar een ruitersportzaak geweest omdat mijn zadel er niet meer goed op lag. Opvullen kon niet, dat was al eens gebeurd en dan zouden de kussens te hard worden. De pony die ik rijd is nu bijna 24. Ik rijd wel intensief, bijna elke dag en ong. 2 keer per maand wedstrijden.
Ik heb nu een onderlegger onder mijn zadel aangeschaft, dat was volgens de mevrouw van de ruitersport de beste oplossing naast het kopen van een nieuw zadel. Omdat het zo maar zou kunnen dat de pony er over een jaar mee ophoudt en ik sowieso over 2 jaar ga studeren en dan moet stoppen met deze pony, vinden mijn ouders een nieuw zadel een te grote investering.
Passen ze bij de zadelmarkt ook zadel aan aan de rug van het dier? Mijn pony heeft eigenlijk een aangepast zadel nodig, omdat ze door de ouderdom een holle rug begint te krijgen.

Spetterlover

Re: Goedkope oplossing: zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:18

Ik denk dat je beter een goed 2e handszadel kunt zoeken
Laatst bijgewerkt door Spetterlover op 08-03-05 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:19

Zadelmarkt past niks aan, die práát je wat aan Knipoog
Die mensen kunnen eerlijk waar op een normaal gebouwd paard nog niet eens zien of een zadel goed ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:25

idd, leuk 2derhandsje zoeken.
Kun je vaak na 1-2 jaar nog voor (bijna) hetzelfde geld weer kwijt als je het in die jaren netjes bij hebt gehouden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 14:53

Adere zadelmaker zoeken die je zadel wel aan kan passen is natuurlijk ook een optie. Een zadelmaker die niet in staat is een zadel aan te passen is eigenlijk een sukkel, tenzij een zadel natuurlijk echt van geen kanten past, maar dat lijkt me nou niet het geval.
Zadelmarkt is voor hen die wel willen maar helemaal niet kunnen.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:05

Je kunt idd veel beter een goede tweedehands zadel kopen.
Van die zadels van zadelmarkt word de rug van je paard nou niet echt beter Scheve mond
Een goed zadel is heel belangrijk, dus dan kun je beter wat meer geld uitgeven voor een goed zadel, dan een goedkoop ding waar je paard alleen maar last van krijgt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:05

-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:07

ikke schreef:
Adere zadelmaker zoeken die je zadel wel aan kan passen is natuurlijk ook een optie. Een zadelmaker die niet in staat is een zadel aan te passen is eigenlijk een sukkel, tenzij een zadel natuurlijk echt van geen kanten past, maar dat lijkt me nou niet het geval.
Zadelmarkt is voor hen die wel willen maar helemaal niet kunnen.

Jammer genoeg zijn er alleen maar heel weinig zadelmaker die zadels echt goed kunnen aan passen..
En opvullen etc heeft eigenlijk alleen zin als je al het wol wat er in zit eruit haalt, en de kussens opnieuw opvult, anders worden de kussen alleen maar harder.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 15:11

Alle tweedehands zadels die ik bij deze ruitersportzaak heb laten passen, lagen niet goed. De kans is zeer klein dat ergens een 2e hands zadel is dat wel past zei ze. Of ik moet natuurlijk alle zadels uit heel nederland willen verzamelen Knipoog
Ik word ik ieder geval gebeld als ze daar een zadel binnen krijgen dat zou kunnen passen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:14

Ik hoop dat deze mensen die gesproken hebben ook zelf zo'n zadel etc. hebben uitgeprobeerd, want een vriendin van mij heeft daar ook een zadel weg en heeft die nu al 3 jaar.

Ze is met het paard die kant opgegaan goed naar zadel gezocht en ze hebben haar perfect geholpen. Zadel ligt perfect en ziet er nog super goed uit....

Ik kan er niet negatief over spreken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:49

Faniek schreef:
Ik hoop dat deze mensen die gesproken hebben ook zelf zo'n zadel etc. hebben uitgeprobeerd, want een vriendin van mij heeft daar ook een zadel weg en heeft die nu al 3 jaar.

Ze is met het paard die kant opgegaan goed naar zadel gezocht en ze hebben haar perfect geholpen. Zadel ligt perfect en ziet er nog super goed uit....

Ik kan er niet negatief over spreken.

Hoeveel mensen kunnen bepalen of een zadel echt past??? Ik heb het meer dan eens zien gebeuren dat een zadel als passend werd verkocht, terwijl ik op afstand al zag dat het nooit kon passen. Daarbij is het domweg onmogelijk om voor 150 euro's een degelijk zadel te leveren (ik weet helaas is te veel van prijsopbouw en bedrijfvoering, is m'n vak)

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:45

Clown
Ik ben dus zo stom geweest om een zadel bij zadelmarkt te kopen, en niet eens de goedkoopste- ik weet dus waar ik het over heb helaas.

Is het niet mogelijk een oudere stubben oid (voor 200 euro zijn die wel te vinden) op maat te laten maken door Van Triest in Meppel?

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:04

Concorde schreef:
Zadelmarkt past niks aan, die práát je wat aan Knipoog
Die mensen kunnen eerlijk waar op een normaal gebouwd paard nog niet eens zien of een zadel goed ligt.

idd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:22

Van Triest in Meppel, al eerder genoemd in dit topic. Heel goede passervice, met veel tweedehands zadels. Erg kundig, en voor de kwaliteit en vakmanschap die ze leveren niet duur. Dat is echt beter dan een zadelmarktzadel. Een meisje bij ons op stal heeft zo´n zadel liggen..voor zowel het paard als de ruiter niet echt een succes. Die zadels kunnen volgens mij niet eens passend gemaakt worden, dan breken of scheuren ze al.

Edit..zadelSandra werkt er helaas niet meer, erg kundige mevrouw. Maar er is een goede vervanger voor.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:32

Boer en peerd uit diever is ook heeeel goed die kunnen zelfs met probleemruggen uit de voeten.
Als ik jou zou zijn zou ik daar eens even vragen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:50

@Loezjuh: je zegt een oudere pony te hebben die waarschijnlijk een doorgezakte rug heeft/begint te krijgen waardoor je zadel niet meer goed past.

Dit probleem is niet met opvullen op te lossen. Want je gaat dan alleen maar een drukpuntbelasting kreëren.
Ook goedkope zadels kun je vergeten, want jouw probleem valt niet binnen de standaard maten die goedkope zadels hebben.

Wat je kunt doen is eens zoeken op Korrector pad. Dit is een pad met een luchtkamer systeem, die je naar behoefte kunt opblazen en zo een betere ligging van je zadel geven.
Door de verschillende luchtkamers wordt ook de druk op de rug goed verdeeld.

Ze zijn niet goedkoop, maar een passend zadel laten maken zal idd veel duurder zijn en in jou geval zal dat zijn geld niet meer opleveren.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:56

Laat ik even duidelijk zeggen: als je je paard naar de knoppen wilt rijden, koop dan een goedkoop zadel van genoemde winkel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:02

Wij hebben wel goede ervaringen met zadelmarkt hoor! en je kunt ruilen (ook al ruil je 10 keer Tong uitsteken)
maar ik heb nog 5 zadels te koop eventueel duurste is 60/70 euro
ik heb zelf ook een oude pony met een holle rug, en heb nu een zadel die niet heel erg achterover kantelt, maar ik rijdt haar te weinig om een nieuw zadel te kopen daarnaast loopt ze met ieder zadel hetzelfde, passen ofniet, de beroertste zadels hebben op haar gelegen, geen drukplekken schuurplekken oid, maar ik heb wel veel geleerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:11

@lailapri:
Gezien jouw aantal zadels én het feit hoe die blijkbaar met jouw goedkeuring op je paard liggen geloof ik direkt dat jij bij Zadelmarkt goede ervaringen heb Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:17

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 08:09

Ik ga vanwege het wat ouder wordende paardje ook uit van een holler wordende rug , en dan zal een Wintec ook niet snel uitkomst bieden....
Wintecs zijn meestal vrij vlak aan de onderkant.

En dat je het zadel aan de voorkant bij de schoft en schouders door de verwisselbare beugels breder of smaller kunt maken heeft daar geen fluit mee te maken , heeft geen enkel effect op de ronding van de kussens.

Mijn keus zou ook zijn om het diepere gedeelte van de rug wat meer op te vullen met een dekje dat op die plek wat dikker is , zodat je een wat vlakker gebied krijgt waar het zadel op komt te liggen.

Als het daar tenminste om gaat , een holle rug Lachen

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 21:36

Concorde schreef:
:+
Ik ben dus zo stom geweest om een zadel bij zadelmarkt te kopen, en niet eens de goedkoopste- ik weet dus waar ik het over heb helaas.

Is het niet mogelijk een oudere stubben oid (voor 200 euro zijn die wel te vinden) op maat te laten maken door Van Triest in Meppel?

Er ligt nu al een oud stübben zadel op Vork Op zich ligt hij nu goed genoeg met een onderlegger eronder. Alleen het kán beter. En als dat nou heel simpel zou kunnen en julli zo'n oplossing hadden.. bedankt voor jullie reacties!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:42

Wat je kunt doen is wat Pmarena al zegt een zgn. swayback-pad maken, oftewel een pad voor een holle rug.

Voor westernrijders zijn deze te koop, maar voor engelse zadels ken ik ze niet.

Als je een beetje handig bent en je kunt een oude wollen deken verknippen heb ik wel een handleiding voor je.