De Eper vierdaagse ken ik niet, ik heb wel eens meegereden in de Dwingeloose vierdaagse. Da's dagelijks ook zo'n 20-25 km geloof ik. Ik heb mijn paard destijds gewoon getraind door lange afstanden te rijden (is ze gewend), en dan telkens de draf wat op te bouwen. In het begin draafde ik bv een minuut of 2 achtereen (vind het moeilijk om een tijdsindicatie te geven, ik draaf meestal op afstand, dus vanaf de ene boom tot aan die ene bocht
) en dat opbouwend tot zeker het dubbele.
Belangrijk is dat je het paard (of pony) vlak voor de vierdaagse niet te veel meer belast, gewoon wat beweging om soepel te blijven. En dat je zeker weet dat ie de afstand ruim binnnen de gestelde tijd kan lopen. De dagen zelf kun je het tempo dan iets aanpassen aan de 4 dagen die je moet rijden, dus niet meteen de eerste dag helemaal voluit gaan! Bovendien zou ik zorgen voor een achterwacht, mocht er halverwege iets mis zijn met de pony, dat je hem op kan laten halen. Bovendien zal je pony tijdens de vierdaagse ook wat extra krachtvoer nodig hebben. Zorg voor regelmatige pauzes tussendoor, span de pony dan ook even uit, en leg een dekentje op als ie erg bezweet is.
Veel succes, en natuurlijk camera mee he!!!