Eqvalan 2 x achter elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Eqvalan 2 x achter elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:10

Ik heb een vraag over de wormenspuit Eqvalan.

Normaal hebben we Equest, zodat je eens in de drie maanden die gewoon kan toedienen en niet elke keer hoeft over te stappen.

Maar gezien de prijs en naam en de verpakking (uit mijn geheugen Bloos) nogal op elkaar lijken heb ik nu met m'n domme hoofd voor 2 x Eqvalan gekocht... Pas 4 weken nadat ze die hadden gekregen kwam ik erachter en nu heb ik er dus nog voor alle paarden 1.

Mijn vraag is, kan je de Eqvalan ook 2 x achter elkaar geven? Daarna gaan we weer over op Equest omdat die langer werkt. Maar anders moeten we eerst weer Equest halen en daarna de andere Eqvalan spuit. Hopelijk kan iemand me helpen. Lachen

Puera

Re: Eqvalan 2 x achter elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:14

Ja hoor, ik geef ook wel spuiten met ivermectine vaker achtereen en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Als je maar voldoende pasta geeft en niet al te lang wacht met ontwormen.

Edit: en met voldoende bedoel ik iets meer dan het eigenlijke gewicht van het paard. Om een voorbeeld te noemen, mijn paard (1.60m) krijgt een hele spuit (= voor 600kg).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:32

ik denk het wel, waarschijnlijk zijn ze altijd al goed ontwormt, dus kan dat makkelijk, desnoods doe je het een keer xtra

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:46

je kan Ivermectine ( oa Eqvalan) of Moxidectine ( equest ) zonder problemen 5 jaar achter elkaar gebruiken, mits je idd maar genoeg geeft. Werkzame stoffen zijn broertjes van elkaar.

Let op : Equest is voor minder dan 600 kg ( 545) lichaamsgewicht dus voor een grote KWPN-er is 1 spuit niet genoeg.

Dus..........je kan ze gewoon na elkaar geven.
Mijn paard krijgt alleen ivermectine + 2 x per jaar equimax.
Nog nooit wormproblemen gehad, mits je maar op tijd ontwormt en dus vaak genoeg.

ff Of Topic, je ziet en hoort het nl zo vaak,
Waarom duur voeren, allerlei supplementen , de duurste paarden, zadels, dekjes etc. EN BEZUINIGEN OP WORMKUREN !!

Dit gebeurd zo vaak...........zonde
5 x per jaar is wel nodig.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 10:14

5 x per jaar? Maar ik dacht dat Eqvalan eens in de 6 a 8 weken moet? Rolleyes Dan kom je toch op veel vaker uit...? Of heb ik dat nou mis?

En aangezien Equest eens in de 3 maand kon (tenminste dat is ons verteld) is die in verhouding dan goedkoper... Verward Daar zijn we mee begonnen om de reden dat je het dus minder vaak hoefde te geven en omdat je die kon blijven geven zonder probleem of dat je moet afwisselen met andere wormenspuiten.

We hebben twee IJslanders (dus ong. 400 kg) en een Paso peruano (dus ook niet zo zwaar) dus we hoeven geen twee spuiten te geven. Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:05

Roskur schreef:
5 x per jaar? Maar ik dacht dat Eqvalan eens in de 6 a 8 weken moet? Rolleyes Dan kom je toch op veel vaker uit...? Of heb ik dat nou mis?

En aangezien Equest eens in de 3 maand kon (tenminste dat is ons verteld) is die in verhouding dan goedkoper... Verward Daar zijn we mee begonnen om de reden dat je het dus minder vaak hoefde te geven en omdat je die kon blijven geven zonder probleem of dat je moet afwisselen met andere wormenspuiten.

We hebben twee IJslanders (dus ong. 400 kg) en een Paso peruano (dus ook niet zo zwaar) dus we hoeven geen twee spuiten te geven. Lachen

Ik was ook altijd in de veronderstelling dat je het ontwormingsschema moest volgen wat op de verpakking of in de bijsluiter staat vermeld. Het schema wat daarin staat is alleen goed voor de omzet van de fabrikant. Kijk, die zet er een ontwormingsschema waarbij uitgegaan wordt van de hoogste infectiedruk. In de praktijk kan er wel een langere periode tussen zitten. Jij hebt 3 paarden dus in principe is de infectiedruk niet zo hoog. Wil je echt weten wanneer je
moet

ontwormen dan kun je 't beste een mestonderzoek laten doen door de DA. Als je daarna de wormspuit bij de DA koopt, is het in de regel niet zo duur (of zelfs gratis).
kiana schreef:
(...)
ff Of Topic, je ziet en hoort het nl zo vaak,
Waarom duur voeren, allerlei supplementen , de duurste paarden, zadels, dekjes etc. EN BEZUINIGEN OP WORMKUREN !!

Dit gebeurd zo vaak...........zonde

AMEN! _/-o_ (darn! hij doet 't niet)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:08

volgens onze da is het idd een fabel om iedere keer van spuit te wisselen, als je een GOED merk hebt, kan je gewoon iedere keer dezelfde geven.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:33

Wat is een goed merk ? het gaat om de werkzame stof.
Ivermectine werkt 8-10 weken.
de werkzaamheid wil zeggen, dat je na die tijd weer wormeieren in de mest kan vinden.

Een wormspuit geven is goedkoper dan mestonderzoek !!!
Bovendien vind je van bv lintwormen maar 1 x per week eieren in de mest, dus is het niet betrouwbaar.
Een elisa ( bloedtest in engeland ) wel.