vanaf hoe oud een vervelende jaarling longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

vanaf hoe oud een vervelende jaarling longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:13

Hoi,

Ik heb een merrie die erg pittig is en zich snel verveeld.
Toen kreeg ik van een vrouw een tip dat ik haar in principe best 5 minuten per dag kan gaan longeren.
Maar zover ik weet is longeren slecht voor een paard van 1 jaar en mag het pas vanaf 2 jaar.
Wie heeft er het antwoord want nu weet ik het niet meer.
En dan wil ik ook meteen weten waarom het zo slecht is en wat de gevolgen ervan kunnen zijn.

Groetjes Esme

youngster

Re: vanaf hoe oud een vervelende jaarling longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:22

gooi haar een jaar ergens het land op waar ze haar energie kwijt kan..

Absoluut niet gaan longeren, je verpest hiermee de benen van je paard waarmee je denk ik nog een heleboel jaartjes wilt doen! En daarbij is het risico groot dat als er wat fout gaat, je het longeren wel kan vergeten..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:47

Gewoon bij ander jong spul op laten groeien. Zo nu en dan komen kijken. Meer hoef je niet met een jaarling te doen. Jaarlingen zijn naarlingen en ze blijven dat als je ze niet opvoedt. Longeren is geen opvoeding. Opvoeden doen andere paarden het allerbeste.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:48

Ik zou je paardje gewoon 24 uur per dag op het land zetten.. Het is nog maar een jaarling..Lekker met leeftijdsgenootjes.. Weet zeker dat ze zich dan helemaal niet verveeld en het reuze naar haar zin heeft

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:00

wat jij zover weet is inderdaad waar. Longeren is zeer belastend voor de pezen en gewrichten, omdat het telkens in dezelfde cirkel rondjes draaien is. Een jaarling zijn pezen en gewrichten zijn nog volop in de groei, en daardoor dus extra gevoelig. Teveel werken kan op latere leeftijd vervelende schade meebrenge.

Het beste voor zo'n paard is zo veel mogelijk buiten op een wei bij vriendjes staan, daar ze zich zoveel uitleve als ze wilt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:02

Ik ga mee met de antwoorden die hierboven zijn gegeven. Geef haar de tijd en ruimte met speelgenoten om volwassen te worden. Vijf minuutjes is een hele inspanning, voor de benen van je paard.
Ook heb je veel kans naast de medische aspecten dat het opvoedkundig ook niet erg goed is. Vervelende dingen zijn snel aangeleerd, maar duren veel langer om af te leren.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:03

Een jaarling longeren?? Frusty

Een jaarling hoort in de opfok met het liefst zoveel mogelijk leeftijdgenootjes! Niks geen gefrot en gedoe met jaarlingen, asjeblieft zeg!

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:11

Meetje22 schreef:
Maar zover ik weet is longeren slecht voor een paard van 1 jaar en mag het pas vanaf 2 jaar.

Ik sluit me bij de rest aan, lekker buiten zetten met leeftijdsgenootjes.

Wie heeft je eigenlijk verteld dat je mag longeren vanaf 2 jaar? Voor zover ik weet is 2 jaar ook te jong, om precies dezelfde reden als dat 1 jaar te jong is: ze zijn nog volop in de groei en longeren is erg belastend. Ik zou nog minimaal 2 jaar wachten met (licht) beleren...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:24

ja, zet haar een jaar tot anderhalf jaar in de opfok, is goed voor d,r ontwikkeling en voor d,r eigen ik
Of bij andere paarden in de wei, maar niet in een box, lekker laten waaien, zou ik zeggen. Maar je moet daar wel voor in de gelegenheid zijn. Alhoewel, de plaatsen in de opfok zijn in het algemeen niet zo duur geloof ik.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:27

Bokt is weer in een opfok bui.

Longeren is inderdaad erg slecht mijn paardje van 2,5 longeer ik ook nog niet. Toen hij een jaar was gingen we vaak spelen en lekker opjagen. Hij was al super verkeersmak dus zijn we ook vaak in het bos gaan wandelen, dat vind hij geweldig. Verder behalve losgooien en zo zou ik niet weten wat je kunt doen.

Hoeveel uur staat ze buiten? Zegt ook niet alles want die van staan dag en nacht buiten en had ook altijd nog energie teveel. Misschien als ze neit zoveel buite staat kan je haar langer buiten laten staan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:40

Longeren is absoluut geen optie. Lekker naar buiten met anderen paarden bij voorkeur van haar eigen leeftijd.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:52

Een opfok tja.. daar is al genoeg over gezegd, en ik ben eigenwijs en heb mijn pony van bijna 2 nu gewoon op stal staan.. hij komt er per dag genoeg uit, en staat altijd met andere paarden buiten, zo raakt hij voldoende zijn energie kwijt omdat hij continu aan het spelen en rennen is.. Dus waarvoor heb ik een opfok nodig? Ieder zijn keus tog... En misschien zou je je merrie met andere los moeten gooien een langere tijd.. en daarbij af en toe misschien een beetje "opjagen", longeren zou ik zeer zeker niet doen... daar zou ik pas mee beginnen rond het 2,5 a 3e jaar... maarja dat is je eigen keus natuurlijk... suc6 er mee!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:59

Ik denk dat je je eerst af moet vragen waarom je jaarling zo druk is en om dan naar iets diervriendelijkere oplossingen te zoeken. Een jaarling longeren is net zo iets als om een kleuter een halve marathon te laten lopen; het lichaam is daar gewoon nog niet genoeg voor ontwikkeld.

Wij hebben ook zo een jaarling staan die vre-se-lijk vervelend is, maar ja, die komt er eigenlijk gewoon te weinig uit. Gelukkig is het nu iets beer aangezien hij nu zijn 2 jarig bijna broer heeft om mee te stoeien, maar dan nog zou hij er eigenlijk veel meer uit moeten komen. Dat sucks, maar is nu niet anders... dus dat is slikken totdat hij eindelijk het land weer op kan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:01

Koortje schreef:
Een jaarling longeren?? Frusty

Een jaarling hoort in de opfok met het liefst zoveel mogelijk leeftijdgenootjes! Niks geen gefrot en gedoe met jaarlingen, asjeblieft zeg!

Normale reactie ook mogelijk ajb voor de TS ze vraagt het ook normaal...

En een jaarling hoort in de opfok is ook niet waar. De opfok is ook maar verzonnen....

Ik heb een paardje van geboorte af aan (moeder heb ik ook) en die staat nu al 2 jaar met haar moeder samen en eerste met een KWPN en nu alweer bijna een jaar met 2 haflingers. Daar lijd ze echt niet onder en ze word wel op haar plaats gezet door de andere haflinger en destijds door die KWPNer.

Ik vind het zo als een jong paardje maar genoeg buiten komt met soort genoten.

Verder is het beter om niet te longeren nee ze bovenstaande reactie Katleentje waarom niet.

Wat ik doe met mijn 2 jarige (ook toen ze jaarling was):
- Netjes naast me wandelen zonder streken
- Verkeersmak maken
- Aan enge dingen laten wennen zoals plastic
- Aandacht geven

Veel meer doe ik niet voor de rest staat ze elke dag in de winter van 7 tot 7 buiten dan gaat ze in een grote stal met de andere haf en als het mooier weer is staat ze 24/7 buiten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:19

Wat bij ons nu wel zo is, is dat het land erg nat is en ze vaak liever kiezen om níet te rennen en te spelen, want dan blijven ze in de modder steken.
Wij gooien ze nu af en toe in de bak om samen te spelen, de veulentjes dan.
Je kan eventueel ook proberen zelf met hem te spelen (beetje rennen door de bak) ik zie daar niet zoveel kwaad in, maar je moet wel een beetje weten wat je doet, dat je paard straks niet over je heen dendert ofzo.

Ik merk sowieso dat het lijkt alsof mijn veulen zich gauw 'verveelt' in mijn gezelschap, maar dat komt omdat het nog een soort van peutertje is dat zijn aandacht nog niet lang kan vasthouden.
Als ik 'm dan weer bij zijn vriendjes gooi, is het over.

Ik heb vroeger (12 jaar geleden, toen bestond de opfok nieteens...) mijn ruin (14 jr) ook weleens een soort van gelongeerd/ door de bak geslingerd toen hij 2 was, toen was dat allemaal heel normaal, voor zover ik me dat kan herinneren.
Hij heeft er niks aan overgehouden, maar dat kan ook komen omdat ik in zijn algemeen niet veel, vaak & moelijke dingen van hem gevraagd heb toen hij nog jong was.
Het is tegenwoordig maar snel-snel, ik heb volgens mij zeker tot zijn 6e heel rustig aan gedaan en zeker niet elke dag rijden.
Maar als je te vroeg te veel gaat vragen van je paardje (en op de korte cirkel lopen is erg belastend) dan heb je kans dat je hem met 10 of 12 jaar af kan schrijven en niet meer kan rijden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:08

Je moet er voor zorgen dat je jaarling zich niet meer verveelt en longeren is daarbij niet de oplossing. Gezelschap en vrije beweging wel! Ik las hier ook ergens opjagen, dat kan ik je ook afraden. Een paard is van nature een vluchtdier en we willen ze juist leren niet te vluchten voor de mens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:10

Met sorry verkeerd geformuleerd. Met opjagen bedoel ik mee rennen en zo.