stoppen of doorgaan (stage)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

stoppen of doorgaan (stage)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:45

Sinds vandaag loop ik stage op een stal met wedstrijdpaarden, op verzoek van school. Ik wilde zelf naar een stal met haflingers en friezen gaan, maar nee dat zou niets zijn voor een blokstageleer je niets....

Nouja nu loop ik dus stage op een stal met wedstrijdpaarden en pony's. Hele dure pony's en paarden, en de mensen gedragemn zich daar ook naar, alles daar is fantastisch en geweldig. De mensen zijn aardig hoor, dat is het niet, maar de manieren waarop ze omgaan met paarden lijken verreweg niet op mijn manier.

Voorgaande stages waren allemaal wel leuk, lekkermijn eigen gang, inbreng mogelijk, mocht laten zien wat ik vind, klikte aardig met de mensen, als ik ergens niet mee eens was konden hun me wel uitleggen waarom ze het zo deden, en mocht ik het eventueel ook op mijn manier doen enzo.

Maar hier, ik weet nu al dat het niet gaat klikken, moest op een jong paard gaan zitten zou braaf zijn, ik zei nog ik heb zelf een makke dooie fjord, dus weinig ervaring hiermee, kwam wel goed, moest even een cap pakken die niet voor me ogen zakte, als hij maar een beetje paste. Ik wist gewoon al dat hetniet goed zou gaan. Dus nouja ik erop ging goed toen stappen en ja hoor dat ging hij omhoog, bokken trekken, de man trekt terug, en knap longeerlijn kapot, zat ik daar op een jong gek paard met de bak deur open, moest me er maar af laten vallen, dus ik maar gedaan, nouja paar half uur opgejaagd. Toen in een box gezet moest ik daar maar gaan rijden (3x3) rondjes, want een paard is een vluchtdier dus als je het vluchten afneemt, doet hj niets, knalde paar keer met mijn knie tegen de voerbak en ijzere randjes enzo dus hele beurse been nu, maarja stel je voor dat ik gevallen was, dan was ik waarschijnlijk vertrapt.

Ik zou dit dus heel anders doen, en zo nog heel veel dingen, ik voel me er gewoon echt niet fijn en wordt en chago enzo van.

Paarden staan veelste veel binnen enzo, krijgen veel biks en ploffen zowat....
wat moet ik doen iets anders zoeken meer in mijn richting of nog 6 weken volhouden daar...

Carolaa

Re: stoppen of doorgaan (stage)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:00

Hoi,

Ik zou er niet mee door gaan!
Als je het nu al niet naar je zin hebt, en ze zo met je omgaan, zo ik stoppen!
Ik heb ook veel stage gelopen. En uit ervaring, als het niet klikt, dan weegt dat ook in de eindbeoordeling mee!
Dus als het nog kan, zoek iets anders waar het wel leuk is!

Ik zou zeggen kom naar ons, maar wij zijn maar een hele kleine stal, en zijn geen officieel stage bedrijf dus....

Succes ermee!!!!!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:02

Ik zou wat anders zoeken. Lijkt me niet normaal dat je op een paard in zijn stal moet zitten. Levensgevaarlijk.

Ik heb ook heel veel paardenstages achtyer de rug. Als ik het er niet naar mijn zin had zocht ik wat anders omdat ik dan wist dat ik niet optmaal presteerde en er met tegenzin heen ging. Of smoesjes verzinnen om er niet heen te gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:08

waldisney schreef:
Hoi,

Ik zou er niet mee door gaan!
Als je het nu al niet naar je zin hebt, en ze zo met je omgaan, zo ik stoppen!
Ik heb ook veel stage gelopen. En uit ervaring, als het niet klikt, dan weegt dat ook in de eindbeoordeling mee!
Dus als het nog kan, zoek iets anders waar het wel leuk is!

Ik zou zeggen kom naar ons, maar wij zijn maar een hele kleine stal, en zijn geen officieel stage bedrijf dus....

Succes ermee!!!!!

waar is het en hebben jullie meer dan 10 paarden en kan ik eventueel intern? zo ja sta ik morgen op de stoep Tong uitsteken

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:12

In een box van 3x3 rijden??? Zijn ze helemaal gek geworden... en dat nog wel op een jong paard :S
Kzou er maar stoppen, als je het er niet naar je zin heb..

esziiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:18

Ik zou er echt niet mee doorgaan. Mischien heb je wel veel moeite gedaan om die stageplek te vinden maar als het er niet leuk is dan leer je er vaak ook niet echt veel van. Ik ken iemand die heeft ook een rot stage plek, en die komt ook elke dag thuis met een chago gezicht. En vooral als je veel moet stage lopen daar dan zou ik er niet mee doorgaan. Zoek een stage plek waar jou mening wel effect heeft en waar je het naar je zin hebt ook al is het moeilijk. je laat die 6 weken tog niet nog meer verpesten door dat stelletje kakkers? Verdrietig

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:31

Nee, ik zou in ieder geval een poosje blijven. Er zijn meer methodes die tot resultaat leiden dan alleen je eigen methodes. Ook al is het niet goed in jou ogen, dan kun je er dus ook van leren hoe het niet moet. De echt idiote dingen (erop zitten in de stal b.v.) zou ik vernietigend in een verslag vermelden.
Meldt dit soort zaken vooral bij je school. Jou veiligheid in gevaar brengen is natuurlijk uit den boze.
Ik zeg niet dat je die zes weken moet blijven, maar blijf er even, als ze echt zo onverantwoord bezig zijn en blijven, meld het dan als een onverantwoord adres.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:39

Als ik jou was zal ik zo snel mogelijk een andere stage zoeken.
Zoals ik het lees in hun manier van werken erg vaag.
Ik doe zelf ook een opleiding paardenhouderij en als het mijn stage was geweest had ik school op gebeld en gezegt dat mooi een andere plek zou gaan zoeken.
Dat dit niet verantwoord is.

veel succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:40

maar ze rijden wel allemaal hoog in de sport en hebben een goede naam

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:46

Maar het is toch ook belangrijk dat je stage periode als iets prettigs ziet.
Er zijn zat andere stallen met goede naam en waar je veel leer en ook nog eens plezier heb.

Als ik jou was zal ik dan ffies niet kijken naar die goede naam.
Zo goed klink het dan allemaal niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:50

als ik namen noem zullen velen van jullie ze kunnen, maar doe dat niet, ik ga nog een dagje probere, wie weet

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:53

veel succes!!!

en doe geen dingen die echt gevaarlijk zijn

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:00

Een onervaren iemand op een groen paard zetten vind ik dus niet kunnen. En dat dan ook nog in de stal.
Ze hadden je beter eerst kunnen laten zien hoe je met jonge paarden omgaat, hoe je ze inrijdt. Een paard op stal 'inrijden' is gevaarlijk.

Toch zou ik het nog wel even aanzien als ik jou was. De paarden die jij noemt (haflingers e.d.) zijn toch anders. Sportpaarden hebben vaak meer power (kan ook door te veel voer komen). Je zou deze stage juist kunnen gebruiken om te kijken hoe het soms ook er aan toe gaat in een meer prof-wereld binnen de paardensport. Dit wil niet zeggen dat je het er mee eens moet zijn, een paard inrijden in een stal doe je gewoon niet in mijn ogen. Dit zou ik dan ook op school melden. Een goed stagebedrijf legt je eerst dingen uit, daarna mag je rustig aan zelf wat uit gaan voeren. Hier is dat kennelijk niet gebeurd. Dit zou ik dan ook direct zeggen. Misschien zijn ze ook wel geschrokken (sommigen zullen een jong paard inrijden zo doen, hebben de ervaring al, anderen kijken liever de kat uit de boom), hebben ze je overschat. En draait het nu wel bij. Verbetert het niet, dan zou ik wat anders zoeken.
Ik vraag me wel af waar je stage loopt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 21:07

ik denk dat ik morgen gewoon zeg dat ik neit meer op een pony of paard stap daar, breek liever niet me botjes. Maar het ging wel goed trouwens dat bokken wist niet dat ik het kon ik stond en had geloof ik alle manen die hij had vast, en me zadel die scheef was gegaan was ondertussen gelukkig ook al weer recht, maar toen moest ik eraf springen Verdrietig gelukkig had ik niets, vond vallen van me mini al pijnlijk moet je nagaan van een paard. Maar lande dit keer zacht,

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:09

Ik ben ook nieuwschierig waar het was.
Vind het wel raar dat een bekende stal waar goeie paarden vandaan komen zo met paarden om word gegaan.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:33

kom lekker bij ons stage lopen, ik kan nog wel wat hulp gebruiken Haha!
Heb een aequor nummer, en op het moment staan er 13 paarden. Straks komen er weer meer. Moet nog aardig wat inrijden en oprijden Clown
nee serieus ik zou daar niet blijven als ik jou was. Ik had botweg geweigerd om in de stal op zo'n jong dier te gaan zitten. Sommige paarden gaan er bij liggen, anderen worden echt gek. Dat weet je niet altijd van te voren. Het risico wat ze met jou nemen is niet te aanvaarden!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:52

heel goed over denken wat je moet doen
ik zou stoppen, maar dat moet je zelf weten, wel zou ik niet meer van die risico's nemen en in de stal op een paard zitten, laat t ze zelf doen, blijven jouw benen heel!!!
en anders gewoon een andere plaats zoeken, desnoods in de vakantie ofzo, moet wel leuk blijven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:12

WAAT? Rijden op stal? Zijn die mensen helemaal???
Podverdikkies, ik kreeg al op mijn kop toen ik 3 seconden zonder zadel op het paard zat wat op stal stond, om een foto te maken, laat staan een paard rijden in de stal, een jong paard nog wel. Arm paard en arme jij.

Je kunt nu 3 dingen doen:
1. Blijven, kijken hoe het daar gaat, maar niet weer dat soort dingen doen (ik ben sowieso tegen dingen doen waar je zelf niet achterstaat!!!)
2. Blijven en vertellen dat wat je gister meegemaakt hebt, bijzonder raar/vreemd/apart/belachelijk vond en dan maar zien of je mag blijven of niet.
3. Weggaan en een andere stage zoeken.

Bedenk wel: Een stage is niet alleen van: "Dit wil ik wel" soms moet een stage ook zijn "Dit wil ik absoluut niet", om daarmee nog meer in de goede richting te komen van "Dat wil ik wel"...

Maar wat daar gebeurt, vind ik wel erg apart.. Als daar dan van die dure sportpaarden staan, waarom laten ze er dan iemand op rijden die er totaal geen verstand van heeft, op een jong paard nog wel?
Haal dan een wat oudere van stal...
Nou goed, zal wel aan mij liggen... Verward

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:14

Ik heb een idee waar het zou kunnen zijn, in de buurt van Heerhugowaard zeker?

Kijk uit voor je eigen veiligheid, als je het niet vertrouwt stap er dan niet op! Misschien kun je daar zeggen dat hun aansprakelijk zijn als er wat gebeurd misschien gaat er dan een lampje bij ze branden!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:21

het was een zadelmak maker ofzo
maar mijn vorige stages
1e was pension stal waar ook lessen en africhting enzo was
2e africhting correctie wedstrijd
3e manege
4e is dus deze
Allemaal nog niet echt dat wil ik, expres ook wil nog en keer verderop in het land naar een dat wil ik stal

maar die voorgaande stallen als ik zei zo wil ik het niet kon ik dusnog wat inbrengen, hier is het gewoon nee is nee weet je het niet vragen.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:24

Ik denk dat je niet de juiste studiekeuze hebt gemaakt, als ik je klachten zo lees.
Werken in de paardenbussiness is
1. jonge, groene, wilde paarden inrijden (veel risicos nemen dus)
2. veeeeel uitmesten en vegen
3. veel slikken
4. laag salaris

Er zijn amper koudbloedstallen die personeel/stagelopers aannemen volgens mij, de marges daar zijn niet zo groot als in de sportpaardenbussiness, dus er is geen geld voor, koudbloedpaarden zijn meestal heel makkelijk in te rijden, en deze rassen worden meestal kleinschalig gefokt, daar is geen behoefte/genoeg werk te doen voor een werknemer.

Mocht je niet naar een friezenstal in het buitenalnd, als je het bijv. zelf regelt? amerika of japan ofzo?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:30

ik loop stage voor gratis, nouja voor 5 euro per dag voor school en met geluk een bedankje achteraf

Ik rijd zelf ook wel eens pony's in, nu toevallig een hengst, heeft bijna nog geen bok gegeven, heb gewoon eerst zijn vertrouwen gewonnen, en het in een rustige omgeving en op een rustig moment gedaan, zelf in me eentje lekker ontspannen (me moeder zat wel voor het raam te kijken hoor!)

Ik bedoel het kan dus ook anders, en ik doe het dus normaal gesproken ook anders, door stress wordt ik gespannen wordt het paard gespannen, gaat vluchten en wordt bang, niet de bedoeling toch?

Ik volg paardehouderij, niet paard en sport. Dat scheelt al heel veel, en waarom moeten jonge paarden wild zijn alle die ik gedaan heb waren brag de hoogste stijger en bok waren wat staak dingen vaan hooguit 20 cm hoog.

Ik krijg waarschijnlijk mijn eigen veulen, zou ik niet doen als ik het niet aandurfte.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 22:33

nouja ik ga morgen gewoon heen lekker een uur ophet fietsje Tong uitsteken en ik zie wel, ik neem iig geen laarzen en cap mee rijden hoeft van mij niet.
rij ik liever op mijn eigen pony's.

Als jullie nog een leuk ander adres weten zeg het maar!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 00:29

Tja, inrijden is echt niet makkelijk.
wat een pech dat de longeerlijn brak!

Veel topruiters zijn er van overtuigd dat een paard niet raar durft te doen op de stenen, ik ben daar niet van overtuigd.

En juist omdat je in een stal van 3 bij 3 erop moest, dat vind ik zo gevaarlijk omdat je geen kant uitkunt als er wat gebeurd.
en het paard heeft daarin wel genoeg ruimte om te bewegen!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 01:24

Kijk het op zijn minst nog een hele week aan. Wat kun je nou van een dag zeggen??
Als de mensen aardig zijn, dan ben je al half weg.
Op veel plaatsen is het zo dat jij je eerst zult moeten bewijzen voordat je met eigen inbreng mag komen.
En als deze stal het zo goed doet in de sport, waarom zou hun manier dan niet de juiste zijn??
Omdat de paarden niet genoeg buiten komen bijv. Dat is inderdaad jammer, maar dit gebeurt op veel stallen.
Het rijden in een box, dat gebeurt ook echtwel op meerdere stallen, evenals het inrijden op de stenen of in een opvoelbox omdat een paard daar niet gek zou kunnen doen.

Ik heb tijdens mijn opleiding op veel stallen stage gelopen. Daar veel dingen gezien, veel methodes voorbij zien komen. Ook methodes waar het je het niet mee eens bent. Maar op iedere stal doen ze OOK goede dingen, en die moet je leren zien. Je moet jou visie daardoor verbreden. Je leert er van wat je wel wilt en niet wilt. En daar kun je later mee aan de slag.
En een goed stage adres beoordelen, dat lukt nagenoeg nooit in 1 dag......