Ervaringen met Kunstof springmateriaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Ervaringen met Kunstof springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:18

Ik wil weer voor thuis wat hindernis materiaal gaan aanschaffen. Staanders heb ik nog genoeg maar de balken zijn na 10 jaar toch echt weggerot of aangevreten.

Zodoende is het tijd voor nieuw hindernismateriaal. Nu leek kunstof me wel een goede optie, het is duurzaam, licht (niet meer van die zware balken sjouwen want ik kan ze niet laten liggen in de bak) en kunstof kan ik wel in de bak laten staan in principe. Het is aan de prijzige kant dus ik wilde graag wat ervaringen horen.

Dus kom maar op, wat vinden jullie ervan? Wat zijn de voor en nadelen in het gebruik.

Welke lengte zou ik van balken nemen ongeacht of het nu hout is of kunstof? De oude balken waren 4 meter maar nu kom ik ook vaak 3 meter tegen.

Alle informatie is welkom! Als jullie meer achtergrond informatie nodig hebben vraag maar dan zal ik dat nader toelichten. Alvast bedankt.

Black_White

Re: Ervaringen met Kunstof springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:59

Ik heb er geen ervaring mee, al heb ik wel van mensen gehoord dat het heel fijn in gebruik is. Maar ik was een poosje geleden bij een manege waar ze ook die kunstof hindernissen hadden. Die lieten het ook gewoon buiten staan, maar het zag er niet uit. Het was heel erg vies en verweerd. Dat gebeurd ook met hout, maar dat is dan ook veel goed koper. Ik heb ook net een hindernis aangeschaft, maar wij hebben toch voor houten balk gekozen, en aluminium palen. Simpelweg omdat het veel goedkoper is. Een houten balk kost afgerond 18 euro, een kunstof balk kost er wel 40. En ik denk eerlijk gezegd dat het ook niet langer mee gaat als 10 jaar. Het bespaard alleen je rug. Nog een voordeel aan hout: Het is mileuvriendelijk, en dus als het niet meer veilig is om te gebruiken, kun je het makkelijker kwijt dan kunstof. Als je kunstof moet laten afvoeren, kost het net iets meer. (vertelde m'n moeder me net Haha!)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:51

Het nadeel van lichte kunststoffen balken is, dat je paarden er onvoorzichtig van gaan springen. Als ze zo'n lichte balk raken voelen ze er amper iets van, en het is toch de bedoeling dat ze iets leren van een foutje.

Daarbij zie je bij het kunststof hindernis materiaal ook lelijke verwering na verloop van tijd.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 19:47

En wat voor lengte balken gebruiken jullie? Ik heb nog houten liggen van 4 meter maar ik zie nu ook balken van 3, 3,5 en 4 meter geadverteerd staan.

Wat zouden jullie me adviseren? Ik ben niet aan de lengte van de oude balken gebonden. Aangezien het een jong paard is zonders spring ervaring zal ik nog veel kruisjes springen, heb je dan die lengte van 4 ook nodig of is minder ook voldoende? En wat is eigenlijk standaard op een wedstrijd?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:53

Skipper schreef:
En wat voor lengte balken gebruiken jullie? Ik heb nog houten liggen van 4 meter maar ik zie nu ook balken van 3, 3,5 en 4 meter geadverteerd staan.

Wat zouden jullie me adviseren? Ik ben niet aan de lengte van de oude balken gebonden. Aangezien het een jong paard is zonders spring ervaring zal ik nog veel kruisjes springen, heb je dan die lengte van 4 ook nodig of is minder ook voldoende? En wat is eigenlijk standaard op een wedstrijd?

Ik zou zelf voor zo breed mogelijk gaan. Maar als jij hle parcoursen in je bak wil hebben, is wat 3,5 meter natuurlijk makkelijker. Maar bij 4 meter kan je paard nog wat afwijken van het midden, en je kruisje word ook meteen een stuk makkelijker aan te rijden!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 20:48

Ik hou het eerst nog maar even bij cavaletti's en een paar sprongetjes Haha! dus ik denk dat ik inderdaad voor de vier meter ga.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:19

wij hebben sinds kort ook kunststof hindernissen
k vind ze wel handig omdat ze heel licht zijn Clown lekker makkelijk door de bak te slepen...
Afbeelding

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 08:07

Ziet er nog netjes uit! En dan ben ik ook nieuwschierig wat zijn de lengte van die balken? En waar heb jij ze aangeschaft?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 09:40

Bij Equitana zag ik houten balken met een kunststof omhulsel.
Dus de buitenkant was kunststof (rot niet) en de binnenkant was hout (maakt de balk wat zwaarder zodat het paard niet te nonchalant wordt, rot ook niet omdat het goed afgesloten is door het kunststof)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:47

Wij hebben ook kunstof balken op de manege, puur omdat de paarden daar los in de bak mogen en ze dan dus niet kapot kunnen maken.
het is wel zo dat je hier geen caveletti mee mag lopen, zodra ze erop staan stuiteren ze alle kanten op (bij wijze van)... Wel kan je er van die afsluitdoppen bij krijgen en dan gewoon de balken vullen met zand...
ik vind het zelf geen fijne balken, omdat het paard dat ik rij nogal onverzichtig is en dus al een x zo'n lichte balk tussen zn benen heeft gehad ( wat maar net goed ging...)

succes met de keuze, kunstof is iig duurzamer