Hoe leren laarzen schoonmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

Hoe leren laarzen schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 18:42

Ik heb even een vraagje over het schoonmaken van leren laarzen?
Ik had pas gehoord dat het niet goed is om ze met zadelvet te doen want dan raakt de binnenkant los ofzo? En zadelzeep kan dat wel?

lin1da

Re: Hoe leren laarzen schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:46

volgens mij heb je bij leren laarzen een speciaal flesje die je bij de ruiterzaken kunt halen maar weet niet zeker heb zelf geen leren laarzen

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:17

Het schoonmaken doe ik gewoon met een vochtige doek. En 1 keer in de zoveel tijd zet ik ze in een soort van wax (groen flesje met doorzichtige dop te koop bij ruitersport zaken) na het waxen die ik het ook nog met kiwi schoensmeer dan uitwrijven en nawrijven met een panty. Je laarzen zijn echt een tijdje glimmend en glad!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:09

schoonmaken na het rijden met lauw water en een zeem.
1 x in de zoveel tijd behandelen met zwarte schoensmeer.
zo gaan ze het langste mee. Knipoog

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:33

hey!

Onderhoud van leren rijlaarzen
Gebruik voor het onderhoud van leren rijlaarzen nooit leervet, zadelzeep of leerolie! Voor het dagelijks onderhoud van laarzen moet eerst na het rijden de laars met een niet te vochtige spons afgenomen worden om het zweet en vuil van de laars te verwijderen. Met een droge poetslap wrijft men de laars schoon en droog. In het bijzonder leerolie is voor laarzen slecht, omdat de olie via het buitenleer in de voering dringt en de verlijming tussen de twee lagen als het ware oplost!
Laat de laars uitwasemen in een open ruimte. Berg de laars nooit op in een laarzentas, kast, of erger een plastic vuilniszak. De laars moet kunnen "uitademen" en het vocht van zowel ruiter als het paard kwijt raken. Zet een leren laars nooit direct bij een kachel of warme plaats!
Onderhoud de laars met een goede schoencrème: Meltonian, Kiwi, Woly en diverse andere merken schoencrème geven het leer een goede voeding. Laat de schoencrème een tijdlang intrekken! Geeft de laars de tijd! Vanzelfsprekend uitpoetsen met een zachte borstel of doek.
Laarzenspanners zijn noodzakelijk voor leren rijlaarzen! Niet alleen om de neus van de laars naar beneden te houden ook de opwaartse spanning om de schacht omhoog te trekken is van belang. Voor laarzen met treklussen is de enige goede laarzen- spanner de houten leest in combinatie met de bijpassende houten stok, waar een veer mechanisme in is verwerkt. Zet de spanner nooit te strak zodat er plooien aan de buitenkant ontstaan bij de treklussen.

Veel succes ermee!

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:34

Mij is verteld dat je het beste je laarzen kunt schoonmaken door eerst met een vochtige doek al het vuil en zand eraf te halen en daarna met zwarte schoenpoets.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:35

af en toe met schoenpoets

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:51

Ik doe het altijd zo:
laarzen met een vochtige doek afnemen en met een speciale lederspons (uit de ruitersport winkel) laarzen insmeren met lederdressing 1 keer in de week. Af en toe of als ik wedstrijd heb met zwarte schoenpoets poetsen net als schoenen.
Je kan ook de schoenpoets vloeibaar maken door hem aan te steken. als je hem uit wil maken gewoon dekseltje erop leggen en niet vastdraaien! dan is de schoenpoets vloeibaar en kun je het er makkelijker op doen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:05

ehm ik maak iedere keer na het rijden m'n laarzen schoon met een onderhouds en reinigingsmiddel in 1 en daarna vet ik ze in met passier lederbalsem. Ze zien er na 6 jaar nog steeds als nieuw uit!

Marielle88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 22:44

Okee bedankt allemaal!
Kzal mn laarzen is ff n goeie beurt geven!
Maareh ff ander onderwerp....knap egt niet dat sommige van jullie elke keer na het rijden nog puf hebben om je laarzen schoon te maken haha

moniq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 23:19

Ik heb een speciaal flesje om het vuil eraf te halen en dan een flesje om ze in te spuiten..........even in laten trekken en dan uitpoetsen...........ik ben er wel tevreden over

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:02

Zo eens in de zoveel tijd (dus echt niet elke keer na het rijden, maar wel regelmatig) maak ik ze schoon met vochtige doek, laat ze opdrogen, goed insmeren met schoenpoets, in laten trekken en uitpoetsen.
Ik zet ze wel altijd weg met spanners er in.
Ik heb ze pas een jaar, maar er werd van de week nog gevraagd of ik nieuwe laarzen heb Haha!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 13:08

Eigenlikj iedere keer na het rijden haal ik er een vochtige lap overheen. Eens in de zoveel tijd maak ik ze goed schoon met een beetje zadelzeep, en dan smeer ik ze in met een beetje creme op basis van bijenwas.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:36

www.anky.nl
Dan anky kiezen, dus niet haar kledinglijn, en dan bij webtips, staan ook nog andere dingen, zoals over de dekjes enzo, maar staat ook hoe je leren laarzen moet poetsen Knipoog

djennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:54

mijn laarzen doe ik iedere keer als ik gereden heb met een flesje ridingboot clainer van petry (te koop bij ruitersportwinken ong 9 euro) er overeen spuiten en met theedoek afpoetsen voor de verzorging... en als ik op wedstijd moet kiwi schoenpoets warm maaken in een pannetje of met een aansteker aansteken en dan eroverheen smeeren met een vaatdoekje of poetsdoekje... daarna goed met een schoone theedoek uitpoesten... en ze gaan weer glimmen als nieuw.. Pling