wat te doen met shetje van 2,5 jr ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

wat te doen met shetje van 2,5 jr ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 18:27

heey,

miss een domme vraag Blond
maar wat zou ik nu al kunnen doen met mijn shetje van 2,5 jr ( iets ouder ), om hem al wat conditie te geven en gewoon dingen om het al beetje voor te bereiden zeg maar

groetjes jennifer

Pam87

Re: wat te doen met shetje van 2,5 jr ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:39

10 min per dag longeren?

wandellen?

balkjes lopen?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:42

2x per week rustig aan longeren ?

of rustig aan proberen aan tuig te wennen

lin1da

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:44

buiten lopen voor verkeersmak of eerst in de bak. longeren maar niet te lang. wennen aan hoofdstel, zadel

maar niet gelijk elke dag beweging geven opbouwen is erg belangrijk

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 18:55

hoi

ja verkeersmak zal hij denk k wel zijn Tong uitsteken hij staat in schinveld en daar vliegen de awaxen ( die vliegtuigen ) 10 meter boven onze weide Tong uitsteken maar dat kan ik wel eens verder gaan proberen
maar moet ik dan gewoon alleen gaan met een halster ? en/of hebben jullie tips voor mij
en met longeren daar snapt hij het niet helemaal. hij komt naar me toe. maar als ik een zweepje pak, komt hij gewoon nog steeds. ook als ik met het zweepje een beetje zwaai zeg maar. loopt hij er gewoon tegen aan

en met zadel wennen he ? mag hij dan ook gewoon de singel vast, niet aansingel natuurlijk. maar zodat het zadel ook in draf blijft liggen ?
of is dit nog niet goed voor zijn maag of darmen ofzo
??

nog meer tips zijn welkom

oh ja mag hij nu al los over een balkje springen dat zo hoog ligt als een lage emmer ? ong 20/30 centimeter ??

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 18:58

gewoon met een halster longeren en daarna met een hoofdstel

vraag of iemand je meehelpt dan kan digene erlangs blijven lopen
tot dat ie het snapt

het zadel kan je gewoon aansingelen..

ik zou hem niet al te vaak laten spriingen dat is niet zo goed voor een jonge pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:06

Niets, Nada, Noppes..

Laat hem nog lekker jong zijn..Je hebt nog alle tijd!

__promiss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:13

ik ging met mijn verzorg shet (heb nu een eige pony Haha! ) ging ik alvast oefenen op klikken Clown ging heel erg goed bij 1x klikken ging hij stappen 2x draven en bij 3x galop en van galop weer 2x klikken in draf en 1x weel in stap hij was egt geweldig ik leerde hem dat aan de hand toen na 1jaar ging ik hem inrijden khad 1 jaar ge oevent op klikkers en toen ik er dus voor het eerst op zat deed hij dat dus op een je zou het niet denken maar door die overgangen maken had hij egt een hele goede conditie Haha! Haha! Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:17

dat met dat klikken lijkt me wel een handig en leuk om te proberen

bedankt

jullie ook bedankt voor de reacties
neej springen doe ik hooguit eens 1 x per maand
als ik het al 1 x per maand doe dus

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:30

oh ja en hoelang zou hij kunnen stappen ?? dus gewoon wandelen. wel met tussenstopjes ofzo er tussen..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:40

Ik denk dat als je met je pony gaat wandelen dat je het best kunt opbouwen. De eerste dag bijvoorbeeld een kwartiertje met halster. De 2e dag 20 min. (als er niet te veel dagen tussen zit). En zo iedere dag 5 minuutjes extra. Dan kun je hem eens langzaam aan een hoofdstelletje laten wennen. En ga je met dat hoofdstelletje wandelen. Vind hij het niet erg, ga je een uurtje wandelen. Vind hij het niet zo leuk, ga je een kwartiertje wandelen. Heeft hij een slechte dag, ga je wat minder lang wandelen. Heeft hij een goeie dag, ga je iets langer proberen. Je kun ook eens proberen in de berm te gaan draven. Wordt hij een beetje gek, ga je weer stappen (maar niet erop gaan wachten, want dan leert hij dat als hij gek gaat doen dat hij mag stappen).
Denk er trouwens goed aan: stap is stap. Draf is draf. Jij geeft de commando's, niet hij

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 19:58

ja ik probeer gewoon beetje op te bouwen
maar hij is nogal zenuwachtig als ik ook maar 10 meter bij de wei vandaan ben ( ik heb een wei praktisch in het bos ) maar moet ik gewoon wandelen of alleen ind e wei blijven ? als ik ga wandelen heb ik wel een gewoon halstertouw en er hangt een hengstenketting aan. in geval van. want als hij wilt, trekt hij een volwassen man zo mee. ook al is het een shet
denk dat de mensen met shet hengstjes dat wel weten Tong uitsteken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:11

Longeren ben ik niet zo voor omdat de rondjes erg belastend zijn. Mijn hengstje is nu ook 2,5 jaar. Ja wij doen al een hoop: vrijheidsdressuur, af en toe een sprongetje aan de hand. Werken aan de lange lijnen. En natuurlijk keuringen en shows. Sinds zaterdag is hij een goedgekeurde dekhengst

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:24

nee idd.

longeren lijkt me niet zo;n goed plan.. is erg belastend. vooral nu op de wei kan hij nu wel eens uitglijden in draf ofzo. doe dat liever als hij 3 jr is ong. en als het weer wat beter is

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:39

Als hij erg bang is om buiten zijn wijtje te komen, kun je het eens proberen met een maatje van hem. Laat in ieder geval nooit merken dat je zelf nerveus of zenuwachtig bent. Dat geeft de verkeerde invloed op een jonge pony. Beloon hem veel, en vergeet niet tegen hem te praten. Ook kun je hem de eerste paar keren een snoepje geven om het leuk voor hem te maken. Leer hem later dat als hij braaf onder weg was, hij een (gezond) snoepje krijgt.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 16:30

ja hij staat nog alleen op de wei
dus het is niet dat hij naar zijn maatjes wilt
binnekort komt er wel eentje en dan probeer ik samen met die andere te gaan Knipoog ik ben zelf niet nerveus ofzo. en praten doe ik ook.. rustige woorden tegen hem praten. dan wordt hij zelf ook rustig

maar ga gewoon eens met hem oefenen

bedankt

als jullie nog meer tips hebben
zeg het maar Haha!

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:06

mymy schreef:
vraag of iemand je meehelpt dan kan digene erlangs blijven lopen
tot dat ie het snapt

Zo komen ze juist veel sneller naar je toe.

En idd, met een 2.5 jarige zou ik nog niets doen, lekker op de wei laten staan!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:14

Laat hem in ieder geval lekker paards zijn Lachen. Je kan gewoon leuke dingetjes met hem doen als wandelen, aan de lange lijnen werken, vrijheidsdressuur.

Als je gaat oefenen met wandelen, kan je het beste op een zondagochtend ofzo gaan. Dan rijden er niet veel auto's. Een shetje is natuurlijk makkelijker te houden dan een paard van 1.80 dus als ik jou was zou ik me niet al te druk maken.
Als hij heel druk doet, gewoon rustig blijven.

Wat ook handig is, is om met twee mensen te gaan, en dan met twee touwen, ieder aan een kant. Het lijkt overdrdeven voor een shettie maar ik heb gemerkt dat als ze steigeren, ze zich in rare bochten kunnen wringen als je maar aan een kant vasthebt. Als je aan twee kanten vasthebt kunnen ze alleen omhoog en weer terug.

Doe gewoon of er niks aan de hand is, na een paar keer wandelen is al dat verkeer de normaalste zaak van de wereld.

Ook kan je hem aan allerlei andere dingen laten wennen: honden, wapperende zakjes, over een zeiltje lopen.

Doe gewoon wat leuke dingetjes. Als ik jou was zou ik nu nog niet te serieus bezig zijn iig Lachen. Gewoon lekker lol met je knol hebben. Echt aan het werk gaan kan ook als hij 3-4 is nog wel.Lachen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 18:46

echt serieus zal ik nooit met hem doen Tong uitsteken hij wordt eigenlijk beleerd zodat mijn zusje een shet heeft om op te rijden... aangezien ze niet op een grotere durft Tong uitsteken Bloos
ja verkeer zal hij niet zo eng vinden. er vliegen 10 meter boven onze weide awaxen over dus Tong uitsteken