Buitenrijden: alleen maar achteruit...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Buitenrijden: alleen maar achteruit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:53

Ik dacht gisteren: We gaan vandaag eens buitenrijden! Haha! Nou zadel dr op en weg. Het begon al goed: Het hek was eng... (Terwijl we eergisteren nog een hele wandeling hadden gemaakt) Nou tot aan de spoorlijn heel braaf. Maar daarna ging ie opeens alleen achteruit!! richting de sloot.. En het was heel glad want er lag sneeuw. Weer op de weg gekregen, ging ie wéér achteruit. grr Boos! Ik er maar afgesprongen, en een stukje verder weer proberen op te stappen... ging ie weer!! Nagelbijten / Gniffelen Niet leuk. Terwijl hij aan de hand heeel braaf is!!

Weer een stukje verder, weer opgestapt. Hij wilde weer achteruit! Nou toen moest de zweep maar even serieus te pas komen Bloos . Ik ondertussen woest Boos! !! Hij heeft maar te doen wat ik wil zeg!! (Ben ik helemaal niet van hem gewend.. Maarjah, ik heb hem ook nog maar een halfjaar. Hiervoor 1 keer buiten gereden maar dat was met iemand ernaast op de fiets)Maar toen ging het wel goed, eerst heel opgefokt maar na een tijdje ontspannen. Dus nog wel even lekker gereden.

Dus dit dacht ik: hij is heel braaf als er iemand naast hem loopt, maar zodra hij niemand meer "ziet" doet ie heel raar, wil hij zo snel mogelijk terug naar stal. Ik snap dat het een kuddedier is en het is begrijpelijk. Maar jullie rijden toch ook weleens buiten zonder iemand anders erbij!!
Hij probeert me vreselijk uit ik weet het.. Maar wat moet ik nou doen. hij loopt expres heel dicht langs de sloot, hij weet dat ik dat niet op prijs stel. Maar moet ik hem dan expres een keer in de sloot dwingen? dat hij er mee ophoud..? Of is er een minder woeste oplossing? Bloos

Help!!! Verdrietig

sandr0

Re: Buitenrijden: alleen maar achteruit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:29

probeer een keer een ander paard mee te laten rijden en ja neemt ie je echt in de maling dan m ongenadig afstarffen zodat ie dus voorwaarst gaat. een paard wat buiten niet luisterd is een gevaar voor jou en je mede weggebruikers

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:53

ja ik ken dat.... Marco doet dat ook bij mij en k wordt er gewoon weg niet goed van! je kunt gewoon niets meer beginnen.
Marco loopt dan gewoon achteruit richting sloot of greppel en gaan net zo lang door totdat hij erin staat volgens mij, tegen die tijd ben k dr al lang af want k vind het dood eng! ik heb hem wel eens echt achteruit de greppel in laten lopen maar toen vielen we allebei Clown en toen heeft hij het een tijdje niet gedaan maar nu heeft hij het weer...
De laatste keer was ik hem te slim af en kreeg ik hem dus weer op de weg en heb ik de hele rit voorwaarts gedraaft zodat hij geen kant op kan (hij doet het namelijk alleen in stap en op bepaalde plekken waar hij weet dat je de andere kant op ga je zo weer thuis bent) alleen de laatste keer dat ik gerede heb is alweer meer als een maand geleden inverband met kreupelheid. als de sneeuw weg is ga ik het weer proberen maar ik zie het eigenlijk niet echt zitten Verdrietig

Niet dat ik bang van hem ben ofzo maar ik vind het maar niets, er is nix waar hij bang voor moet zijn of dat er wat is gebeurt ofzo... en ik heb echt alles geprobeerd: lief en met geduld, met de zweep (zacht en hard) met een gewoon knopspoortje en met een spoortje met een wielletje. dat laatste was echt geen succes.. hij begon gewoon te steigeren enz.

ik ben dus wel benieuwd wat ik er tegen kan doen want dit is gewoon niet fijn rijden meer

ik hoop ook dat het bij jou snel weer over is! owja 1 tip: keer niet om naar huis! als je hem echt niet verder krijg stap af en loop desnoods gewoon een heel stuk verder! als je er weer op zit moet je hem flink voorwaarts rijden en laat hem maar lekker lopen! maar zodra je terug naar huis ga heeft hij gewonnen en dan kun je straks nix meer tegen hem beginnen!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:01

fancylover schreef:
ja ik ken dat.... Marco doet dat ook bij mij en k wordt er gewoon weg niet goed van! je kunt gewoon niets meer beginnen.
Marco loopt dan gewoon achteruit richting sloot of greppel en gaan net zo lang door totdat hij erin staat volgens mij, tegen die tijd ben k dr al lang af want k vind het dood eng! ik heb hem wel eens echt achteruit de greppel in laten lopen maar toen vielen we allebei Clown en toen heeft hij het een tijdje niet gedaan maar nu heeft hij het weer...
De laatste keer was ik hem te slim af en kreeg ik hem dus weer op de weg en heb ik de hele rit voorwaarts gedraaft zodat hij geen kant op kan (hij doet het namelijk alleen in stap en op bepaalde plekken waar hij weet dat je de andere kant op ga je zo weer thuis bent) alleen de laatste keer dat ik gerede heb is alweer meer als een maand geleden inverband met kreupelheid. als de sneeuw weg is ga ik het weer proberen maar ik zie het eigenlijk niet echt zitten Verdrietig

Niet dat ik bang van hem ben ofzo maar ik vind het maar niets, er is nix
waar hij bang voor moet zijn of dat er wat is gebeurt ofzo... en ik heb echt alles geprobeerd: lief en met geduld, met de zweep (zacht en hard) met een gewoon knopspoortje en met een spoortje met een wielletje. dat laatste was echt geen succes.. hij begon gewoon te steigeren enz.

ik ben dus wel benieuwd wat ik er tegen kan doen want dit is gewoon niet fijn rijden meer

ik hoop ook dat het bij jou snel weer over is! owja 1 tip: keer niet om naar huis! als je hem echt niet verder krijg stap af en loop desnoods gewoon een heel stuk verder! als je er weer op zit moet je hem flink voorwaarts rijden en laat hem maar lekker lopen! maar zodra je terug naar huis ga heeft hij gewonnen en dan kun je straks nix meer tegen hem beginnen!

laat iemand anders een keer je paard buiten rijden. als je zelf al aangeeft dat je twijfelt en het dus niet meer leuk vind voelt je paard dat ook. hij zal t dan zeker weer proberen. laat een goede ruiter met m naar buiten gaan en zorg dat ie in de bak goed aan je hulpen is. En ik zou m zeker niet achter uit de greppel in laten lopen. als ie achetrover klapt lig je er zlef onder en jeweet nooit wie er dan slechter vanaf komt jij of je paard of misschien wel beide.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:06

sandr0 schreef:

laat iemand anders een keer je paard buiten rijden. als je zelf al aangeeft dat je twijfelt en het dus niet meer leuk vind voelt je paard dat ook. hij zal t dan zeker weer proberen. laat een goede ruiter met m naar buiten gaan en zorg dat ie in de bak goed aan je hulpen is. En ik zou m zeker niet achter uit de greppel in laten lopen. als ie achetrover klapt lig je er zlef onder en jeweet nooit wie er dan slechter vanaf komt jij of je paard of misschien wel beide.

[/quote]

Misschien is dat van iemand anders laten rijden wel een goed idee, maar daar flikt hij het ook bij Knipoog . In de bak is hij goed aan de hulpen.
Ik ken nog wel iemand... (je kunt niet álles zelf oplossen, hoe graag ik dat ook zou willen Tong uitsteken ) Ik probeer het gewoon nog een keer en als het dan niet lukt, dan haal ik er iemand bij. Bedankt voor de tip.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:10

fancylover schreef:

Nee ik ga zéker niet teruglopen, neeeeeeeeeeeeeeeee never nooit niet Tong uitsteken Dan laat ik hem winnen! Wat je al zegt, hij zou het onthouden en áltijd opnieuw flikken.. ThanQ Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:55

Heel je buitenrit achteruit rijden, ik weet zeker dat hij er aan het eind van de straat al genoeg van heeft Lachen
Dit was het enige wat bij mij pony werkte. Ging het niet vooruit, dan maar 100 meter achteruit en hij was weer poeslief.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:40

Sjonniej schreef:
Heel je buitenrit achteruit rijden, ik weet zeker dat hij er aan het eind van de straat al genoeg van heeft Lachen
Dit was het enige wat bij mij pony werkte. Ging het niet vooruit, dan maar 100 meter achteruit en hij was weer poeslief.

Vreemd genoeg werkte dit bij mijn oude paardje ook, we eindigden alleen nog weleens in de achteruit terug bij stal omdat ie zelfs in achteruit nog zijn richting kon bepalen, oplossing: weer in de achteruit terugrijden in de richting die ik wilde, blijkbaar raken ze dat op n gegeven moment beu Haha!
Goed voorwaarts houden is ook n oplossing; desnoods in volle draf naar voren maar iig de kant op die jij wilt. Overgangen rijden kan ook, dan moet ie bijna wel met zn aandacht bij jou blijven..

Ik zou alleen niet met de sneeuw naar buiten gaan nu, waarschijnlijk houdt je er toch rekening mee dat t glad is en dat jullie onderuit kunnen gaan, dan reageer je misschien toch wat onzekerder dan nodig is om t paard weer de juiste kant op te wijzen...

Succes! Lachen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 00:28

Sjonniej schreef:

Dit heb ik ook even gedaan met mijn paard. Hij liep net als die van jou achteruit richting de sloot. Maar hij is echt niet zo dom om er daadwerkelijk in te stappen hoor. Ook al is het heel eng, gewoon flink been en in zijn achteruit je weg vervolgen. Ik liet hem niet heel de rit achterwaaarts gaan, maar probeerde na een tijdje of ik weer voorwaarts kon, zo niet dan maar weer achterwaarts verder. Hij heeft me dit 2 ritten gefllikt, daarna nooit meer. Haha! succes.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 07:26

santos schreef:
Sjonniej schreef:

Dit heb ik ook even gedaan met mijn paard. Hij liep net als die van jou achteruit richting de sloot. Maar hij is echt niet zo dom om er daadwerkelijk in te stappen hoor. Ook al is het heel eng, gewoon flink been en in zijn achteruit je weg vervolgen. Ik liet hem niet heel de rit achterwaaarts gaan, maar probeerde na een tijdje of ik weer voorwaarts kon, zo niet dan maar weer achterwaarts verder. Hij heeft me dit 2 ritten gefllikt, daarna nooit meer. Haha! succes.

zat paarden gaan dus wel zo ver door dat je in de sloot beland. is niet tof als je paard achterover klapt en jij er onder terecht komt

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 10:18

Ja haha als ik dit lees moet ik wel even lachen.
Ik heb namelijk zelf ook t probleem gehad. En zelfs een ander paard mee werkte niet meer. Tot ik inderdaad mijn paard een heel stuk in de achteruit had gezet. Hij wilde zelf al omdraaien om zijn weg normaal voort te zetten, maar ik heb m nog even gepest en hem weer in de achteruit gezet.. Degene die met mij mee ging zei wat doe je nu?? Dit schiet niet op! Maar het heeft dus wel echt geholpen.
Als hij nu zo'n bui heb hoef ik maar de achteruit in te zetten, en hij draait zelf al om.. oke jij wint!!!

Dus echt even volhouden, en vooral niet laten merken dat je bang bent.. Ga maar fluiten zingen, of bellen... Maar zeker niet afstappen en laten merken dat je bang bent.....

Uiteindelijk moet het dan goed komen!

Succes ermee!

santos schreef:
Sjonniej schreef:

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:25

Sjonniej schreef:

dat is nou net het probleem want als hij achteruit loopt is het altijd richting sloot of weg! nou levens gevaarlijk natuurlijk! dus dan laat ik hem echt niet achteruit lopen hoor
maar als de sneeuw weg is kan ik weer rijden en we zulle zien hoe het dan gaat Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 16:56

fancylover schreef:
Sjonniej schreef:

dat is nou net het probleem want als hij achteruit loopt is het altijd richting sloot of weg! nou levens gevaarlijk natuurlijk! dus dan laat ik hem echt niet achteruit lopen hoor
maar als de sneeuw weg is kan ik weer rijden en we zulle zien hoe het dan gaat Knipoog

Er zit toch een stuur op neem ik aan? Op het midden van de weg gaan rijden en zodra hij iets uitwijkt richting sloot meteen weer bijsturen. Hier is het ook allemaal sloot, je moet er natuurlijk niet vanuit gaan dat je paard heerlijk recht achteruit loopt, je moet wel bijsturen.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:59

hey

ik ga nooit in me eentje er kan wat gebeuren met jou of je paard enzo en een mobiel is niet altijd goed....

maar miin paard word helemaal gek als ie in ze eentje het bos in moet dan gaat ie ook achteruit en omdraaien enzo dat is gewoon niet evilig meer ik g anu altijd met iemand anders die ook t epaard is dat is veel gezelliger en ook veel veiliger

suc6 met buiten rijden he wat je ook gaat probere Pling

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 18:25

Hardstikke bedankt voor alle reacties!!! Haha! Ik ga gewoon alles proberen wat jullie hebben gezegt. Er moet toch een oplossing zijn!! Dat expres achteruit lopen lijkt me wel he beste, want hij heeft daar een hekel aan als ík het wil. Zelf doet ie het graag Tong uitsteken Maar ik blijf proberen!! Hardstikke bedankt! Haha!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:01

vandaag weer gerede! ik vol goede moed enz maar neej hoor hij wou weer niet... het begin ging goed maar toen had ie het gehad en liep ie maar weer achteruit richting sloot :S toen afgestapt stukje gelope en dr weer opgegaan... maar meneer wou nog niet hoor deze keer kon hij niet achteruit want er stond en hek en wat doet hij!? hij denkt nou ik kan niet achteruit maar wel omhoog! nou was ik ook weer mooi klaar mee. Dus evenlater weer afgestapt en een stukje gelopen en dr weer opgestapt en actief weggedraaft... toen deed hij het wel weer maar toen waren we alweer aan het einde van de weg en dan is het alleen nog maar richting huis dus ik besloot even in de bak te gaan rijden want we kwamen er toch langs. nou nee hoor ook dat kon ik vergeten, in het begin ging het wel maar toen had hij dr genoeg van (na 5 min ofzo) en ging ie maar gewoon stilstaan en achteruit lope (totdat hij in de hoek stond) nou geprobeerd hem dr uit te krijge maar dat lukte niet echt. toen ik heb dr uithad heb ik weer verder gerede en toen heeft hij het nog 1x geprobeerd maar daar kreeg ik hem zo weer uit. dus dat was geen geslaagde rit maar we proberen het morge weer!

@ Sjonniej: Erg makkelijk gezegt Ja er zit idd een stuur op maar die werkt gewoon niet! hij wil niet meer en stopt en loopt achteruit en ik heb gewoon niets meer te vertellen! en midden op de weg gaan rijden gaat moeilijk met het verkeer he! kijk jullie kunnen dat makkelijk zeggen maar als je het zelf mee maak zie je wel dat het allemaal niet zo makkelijk is... ik heb echt vanalles geprobeerd maar het gaat gewoon niet Boos!

@ Martine: ik hoop dat jou paardje het snel weer doet Ja

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:46

Over dat sturen in z'n achteruit: als je een paard sterk naar 1 kant inbuigt (laten we zeggen links), dan moet het wel een superlenig paard zijn, als hij dan nog kan uitwijken naar links hoor! Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:57

fancylover schreef:

@ Sjonniej: Erg makkelijk gezegt Ja er zit idd een stuur op maar die werkt gewoon niet! hij wil niet meer en stopt en loopt achteruit en ik heb gewoon niets meer te vertellen! en midden op de weg gaan rijden gaat moeilijk met het verkeer he! kijk jullie kunnen dat makkelijk zeggen maar als je het zelf mee maak zie je wel dat het allemaal niet zo makkelijk is... ik heb echt vanalles geprobeerd maar het gaat gewoon niet Boos!

Lieve meid, ik heb 3 maanden lang minstens 3x per week 100 meter achteruit gereden. Ik woon in het Westland, dus ik ken écht wel verkeer. Ik weet zeker dat hier veel meer langs komt denderen dan in heel jouw dorp, maar oke.
Je kan ook niet wíllen dat het goed komt en het niet proberen. Maar zoals Elles al zei, sturen is echt niet onmogelijk. Je moet er alleen handig in worden. Ik ben op een gegeven moment zelfs slangevoltes achteruit gaan rijden, aangezien die pony nogal bij zijn standpunt vasthield.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:31

Idd, gewoon achteruit rijden tot het paard weer wel vooruit wil. Dat kan 100 meter zijn, maar ook 1000 meter.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 19:39

Hallo!!

Vandaag weer buitengereden! Het ging goed!! Haha! eerst wilde hij niet het spoor over; dat achteruit rijden en dán erover heen ging heel goed!! Toen lekker voorwaarts gedraaft, daarna in stap, en hij was hardstikke rustig!! raar beest Tong uitsteken op de terugweg was de spoorlijn nog even eng, maar na een tijdje er overheen gedraaft. Hartstikke bedankt voor jullie reacties, het heeft echt gewerkt!! Haha! Haha! Haha!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 20:14

Sjonniej schreef:
fancylover schreef:

Lieve meid, ik heb 3 maanden lang minstens 3x per week 100 meter achteruit gereden. Ik woon in het Westland, dus ik ken écht wel verkeer. Ik weet zeker dat hier veel meer langs komt denderen dan in heel jouw dorp, maar oke.
Je kan ook niet wíllen dat het goed komt en het niet proberen. Maar zoals Elles al zei, sturen is echt niet onmogelijk. Je moet er alleen handig in worden. Ik ben op een gegeven moment zelfs slangevoltes achteruit gaan rijden, aangezien die pony nogal bij zijn standpunt vasthield.

het was niet boos bedoelt hoor!!!
maar op die van mij zit echt geen stuurt! hij luisterd gewoon niet en doet lekker waar hij zelf zin in heeft maar ik blijf proberen! ik heb dit vorig jaar ook gehad en toen was het over toen we achteruit de greppel in vielen (ik was het zat en gesloot toen maar dat hij maar moest voelen wat er gebeurd als hij achteruit loopt! ja ik weet het dat is gevaarlijk maar het werkte wel! Knipoog)
dus we gaan gewoon verder proberen en we zien wel! k zal zeker proberen om hem dan een stuk achteruit te laten lopen maar dat beest van mij is zo snel dat we meteen met de kont bij de sloot zijn en het lastige is je voelt het niet aan komen... klinkt raar maar het is echt zo! nouja we blijven proberen he!

gelukkig dat het goed ging vandaag Martine! misschien had hij de vorige keer zn dag niet ofzo? ach het gaat weer goed he Haha! houde zo

falabellatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:15

Same probelem here! Verward helaas, en wat ik er tegen moet doen zucht....ben de oplossing nog niet tegen gekomen

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 08:44

Ik heb exact hetzelfde probleem....
Maar als ik My Way in zijn achteruit zet komt ie direct omhoog. En hij loopt idd expres richting de sloot.

Wat je ook doet, NIET AFSTAPPEN!! Dat hebben wij in het begin ook wel gedaan, met als gevolg dat ik iedere vijf minuten af kon stappen omdat meneer het alleen dán wel wilde. Het is heel rot, maar als jij ook maar het kleinste beetje zenuwachtig word gaat het fout. Ik krijg My Way meestal al niet eens normaal het erf af... maar de aanhouder wint Ja

wat ik meestal doe is zodra ik het erf af ben gelijk een flinke draf inzetten. Dat laat voor hem dus geen mogelijkheid tot omdraaien over. Na een bepaald punt loopt ie over het algemeen wel. Goed consequent blijven is ook erg belangrijk. Nooit terug naar huis gaan voor hij een paar passen heeft gelopen in de richting die jij wil. Probeer het anders op die manier eens op te bouwen, heb ik ook gedaan. Niet gelijk een hele rit als het goed gaat, maar gewoon na een paar minuten teruggaan. En dan zo steeds iets langer weg blijven.
Ga er gewoon opzitten alsof je gek bent. Net doen alsof hij het braafste paard op deze aardbol is. Zodra jij gaat zitten en je alvast voorbereid op een verschrikkelijke rit, word je houding anders en je paard voelt dat aan.

Kent je paard de omgeving eigenlijk? als alles nog nieuw is voor hem zou je eerst even de omgeving moeten verkennen met een ander paard, dat kan ook al schelen. Aan de hand kan je ook doen, maar dan kan je het probleem krijgen wat ik gehad heb, aan de hand doet ie alles, maar zodra je erop gaat zitten doet ie niets meer. Succes!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:59

Ik had vorig jaar een soort gelijk probleem. Alleen ging Cookie eerst in haar achteruit en was ze daarna niet meer aan het lopen ( wel richting huis) te krijgen. Drijven. zweepje ect niets hielp. Ik heb echt wel een staan springen van kwaadheid. Het in de achteruit zetten werkt dan ook niet. Verder vind ik het vrij link om op midden op de openbare weg flinke stukken achteruit te gaan rijden.

Wat bij mij uiteindelijk geholpen heeft is om een (stro)touwtje achter haar kont langs te doen. Het werkt in principe hetzelfde als een longeerlijn bij het laden in de trailer. Vraag me niet waarom het werkt maar bij mij werkte het.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:23

fransje23 schreef:

Wat bij mij uiteindelijk geholpen heeft is om een (stro)touwtje achter haar kont langs te doen. Het werkt in principe hetzelfde als een longeerlijn bij het laden in de trailer. Vraag me niet waarom het werkt maar bij mij werkte het.

Hoe doe je dat??? Als je op je paard zit????