De hoefslag van 17 feb 2005

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1988

De hoefslag van 17 feb 2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 15:17

Hallo,!
Ik heb past een berichtje gepost over een veulen dat zand eet nu werd mij aan geraden om de hoefslag van 17 feb 2005 te lezen, maar die heb ik niet en is ook niet meer in de winkel te krijgen. Nu wil ik jullie vragen of iemand die wel en en die eventueel de pagina over het zand kan mailen of wil opsturen tegen een bedragje? Ik zou daar erg mee geholpen worden
Groetjes Kimberly Ja

Toekie

Re: De hoefslag van 17 feb 2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:31

Kun je 'm niet nabestellen bij De Hoefslag? Bij de meeste tijdschriften kan dat namelijk... Lachen

kimberly1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 15:37

t valt te probere:D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:52

Heb hem net even opgezocht, het stukje wat erin staat over zand is niet zo groot dus zal ik het wel even overtypen.

Zand

Grote delen van Nederland hebben zandgrond als bodem. Als het gras in het najaar opraakt en de herfst en de winter veel neerslag kennen, nemen de paarden buiten meer zand op dan gras. Dit heeft in eerste instantie geen uiterlijke gevolgen, maar het zand hoopt zich op de bodem van de grote blinde en dikke darm van het paard op, totdat er zoveel slijmvlies geprikkeld is dat de gevolgen niet uitblijven: vermagering omdat er te weinig voeding wordt opgenomen en er zelfs eiwit uit het bloed weglekt, diarree omdat ook vocht niet vastgehouden kan worden en koliek door de verstoring van de darmbewegingen. Ook verstopping kan optreden door de ophoping van zand.
Sommige paarden of pony's hebben sneller last dan andere die op hetzelfde perceel gehouden worden. Behandeling bestaat uit een injectie tegen de eventuele koliek, soms vochttoediening, zelfs per infuus en het verwijderen van het zand. Meestal gebeurt dit met laxerende paraffine-olie of psylliumzaadje. In zeer ernstige gevallen moet dit soms via een operatie. Ook lijnzaadslobber, een oud, maar goed omhullend slijmerig goedje wordt wel gebruikt. De beste manier om geen problemen met zand te krijgen is om te voorkomen dat zand kan worden opgenomen. Helaas is dit praktisch gezien onmogelijk als je op een zandgrondgebied woont. Wel kan een eigenaar overwegen om wekelijks preventief de genoemde laxerende middelen bij te voeren en in ieder geval hooi buiten niet op de grond te voeren, maar bijvoorbeeld vanuit een badkuip.