sneeuwklompen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amerigo

sneeuwklompen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:55

Weten jullie misschien een oplossing voor de sneeuwklompen (eigenlijk meer ijsklompen) die zich na een paar stappen in de sneeuw al vormen in de voeten van mijn paard die rondom op ijzers staat?
Een tip om veel vet in de hoef en op de ijzers te doen, heeft helaas niet het gewenste effect.
Het is zo sneu dat hij nu niet in de paddock kan staan en een buitenrit is al helemaal ondenkbaar.
De hoefijzer eraf halen is overigens (voor meerdere redenen) helaas geen optie.

calemity_jane

Re: sneeuwklompen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:10

het is al aan het dooien dus ik denk dat de oplossing heel dichtbij is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:11

Sneeuwbeslag laten leggen is een optie, maar je kunt ook een dagje wachten want het is warm water aan het regenen *LOL* dus morgen is het ergste wel weg denk ik.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 14:46

Ik heb donderdag nog gereden mijn paard staat overigens niet op ijzers maar ik heb in de hoef en dan het straalgedeelte een hele dikke klodder met uierzalf gesmeerd en dat hielp goed.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:22

Het is inderdaad al aan het dooien, maar mocht je nog steeds dat probleem hebben:

Ik las hier op bokt dat iemand van dekseltjes (van bijvoorbeeld knoflooksnippers o.i.d.)mooie hoefzooltjes had geknipt. In de ijzertjes geklemd en toen was het over met de klompies.
Misschien heb je er iets aan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:27

Kan je geen dikke sok om z'n hoef doen Clown Dan kan de sneeuw er niet onder gaan zitten.

Even off-topic: maar wat is sneeuwbeslag precies?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:29

Spikers schreef:
Ik heb donderdag nog gereden mijn paard staat overigens niet op ijzers maar ik heb in de hoef en dan het straalgedeelte een hele dikke klodder met uierzalf gesmeerd en dat hielp goed.

Maar in een hoef zonder ijzers blijft sneeuw zowiso al niet zitten omdat de hoef beweegt tijdens het lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:31

Anouar15 schreef:
Kan je geen dikke sok om z'n hoef doen Clown Dan kan de sneeuw er niet onder gaan zitten.

Even off-topic: maar wat is sneeuwbeslag precies?

Een soort van rubberen ring die tussen de hoef en het ijzer zit, die de sneeuw bij elke stap naar buiten floept.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:33

oke, dank je

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:35

hoef intapen met bijv. Duk-tape (of hoe je dat dan ook schrijft) .....
helpt bij ons goed.
irene

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 16:49

Ik heb dit jaar voor het tweede jaar sneeuwbeslag en dit bevalt me super goed.
Maar probleem is vrijwel van de baan, de sneeuw is hier bijna weg omdat het flink aan het regenen is.

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:36

Ik vrees dat de adviezen 'dekseltjes van knoflooksnippers' en 'Duc-tape' me niet echt verder helpen. Het zegt me namelijk helemaal niets. Kunnen jullie het iets verduidelijken?
Overigens: natuurlijk zie ik dat het probleem bijna opgelost is aangezien het flink dooit, maar kennis opdoen voor een volgende keer is altijd handig nietwaar?

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:42

Dekseltjes van knoflooksnippers doet bij mij ook geen belletje rinkelen...

Duct-tape is van dat brede zilvergrijze, supersterke plakband. Je kunt het bij de praxis oid kopen.

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 17:46

Kijk, dat is nog eens concreet! OK dan!
Het zou een oplossing kunnen zijn, maar het lijkt me zo 'benauwd'. Oftewel, broeierig voor de binnenkant. Maar ja, voor een paar dagen kan het misschien geen kwaad.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:47

amerigo schreef:
Ik vrees dat de adviezen 'dekseltjes van knoflooksnippers' en 'Duc-tape' me niet echt verder helpen. Het zegt me namelijk helemaal niets. Kunnen jullie het iets verduidelijken?
Overigens: natuurlijk zie ik dat het probleem bijna opgelost is aangezien het flink dooit, maar kennis opdoen voor een volgende keer is altijd handig nietwaar?

Ehum hoe ga ik dit makkelijker uitleggen...van die kleine emmers waar voedingssupplementen in zitten misschien zegt dat je wat?
Zoals dit:

http://www.paardendrogist.nl/index.php?language=0&page=cat0000537.php

Dan neem je de deksel en knip je daar een stuk uit, groot genoeg om tussen de hoefijzers (die op de hoef zitten) te klemmen. Misschien heb je nog wat oude ijzers liggen dan kan je die gebruiken.

Verder zou ik echt niet weten hoe ik het beter uit moet leggen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:48

Ikzelf zou de tape er wel elke dag afhalen, dan maar 2 rollen halen, gaat stikken anders lijkt me.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:06

Duvel had haast geen last van sneeuw/ijsklompen in zijn ijzers dit jaar. Ik heb elke ker als hij door de sneeuw moest expres zijn hoeven niet uitgekrabd, zo zaten die altijd redelijk vol met mest en stro. Na afloop wel goed uitkrabben, natuurlijk.
Bij ons viel de plakkerigheid van de sneeuw trouwens heel erg mee, we hebben van de week gewoon in de buitenbak kunnen rijden, ook al lag daar 15 cm sneeuw op, dat is andere jaren wel eens anders geweest.