Wij hebben een veulen van bijna een jaar snachts op stal naast een D-pony staan. Ze stond tot voor kort geleden nog bij de moeder, maar we hebben haar dus gespeend en het zo opgelost, haar moeder en mijn pony Bas staan in een ander gedeelte van de boerderij.
Nou is het zo dat zodra de buurvrouw weggaat, het veulen met alle macht over de stalwand probeert te klimmen.
Meestal haal ik Edwine erbij weg om in het land te zetten, en haal daarna haar op, dus ze staat niet lang alleen.
Maar toch wil ik dat ze gewoon leert normaal te doen op stal als ze alleen is. Ze is nou nog klein dus komt er niet overheen, het is een shet dus het zal ook wel meevallen als ze groter is, maar ze behoort zich in mijn ogen gewoon te gedragen. Hoe klein of groot ze ook is.
Ze maakt zichzelf helemaal over de zeik, steigert bij de wand op, klapt haar hoeven over de stalwand heen en hangt dan een poosje zo.
Meestal als ik erbij ben roep ik iets in de geest van HELA! en zwaai ik de bezem voor dr neus langs of druk deze tegen dr borst. Niet dat het veel helpt, een paar seconden later hangt ze weer over de rand.
Hoe kan ik/kunnen we dit het beste afleren ? Ze komt dagelijks in de wei met haar vrienden, dus die kleine poos dat ze op stal staat heeft ze zich maar even aan te passen, ook als ze alleen staat voor een paar seconden.