emmer of drinkbak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

emmer of drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 11:10

Misschien een beetje rare vraag hoor.
Maar van de week dacht ik dat het water wel afgesloten zou zijn ivm de kou, dus ik een emmer in de stal gehangen. Elke ochtend was de emmer leeg, dus ik weer vullen. Nou bleek dat het water helemaal niet afgesloten was geweest. Maar de emmer was wel steeds leeg, ik denk dus dat hij liever uit de emmer dan uit de drinkbak drinkt.
Zou ik nou de emmer in de stal laten of is het onzin en moet hij maar lekker uit de drinkbak drinken? wat zouden jullie doen?

Even voor de duidelijkheid: hij heeft de emmer niet leeg gegooit Haha! Stal was droog en de emmer hangt aan een touw en staat dus niet op de grond.

Pam87

Re: emmer of drinkbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 11:15

ik zou gewoon drinkbak doen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:11

Ik geloof dat dat een kwestie van principe is voor dieren: het ongewone is leuker. Onze kat wilde het liefst uit de kraan drinken, de hond van mijn tante altijd uit de waterplassen buiten, de paarden op de manege per se uit de emmer voor het afsponzen.
Maar als ze dorst krijgen weten ze allemaal hun waterbak te vinden hoor. Volgens mij is het ook een beetje spelen. Ik zou te lui zijn om met emmers te slepen als er een mooie automatische drinkbak is Lachen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:22

Ik mocht op een vorige stal geen emmer in de stal zetten als het vroor. Dan gebruikt je paard de automatische drinkbak niet meer en blijft het water in de leiding staan waarop hij juist kan bevriezen. Dus blijven gebruiken die hap en pas een emmer er in als hij het niet meer doet of afgesloten is natuurlijk ook al vinden ze een emmer Vingers aflikken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:13

uit een emmer kunnen ze vaak makkelijekr drinken, maar het water wordt wel sneller vies. ik zou dus kiezen voor en drinkbak

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 13:40

en lege emmers in een stal kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn. Heb al vaker gehoord dat paarden er mee gingen spelen en er dan met hun been doorheen zaten (emmer ondersteboven en gat in de onderkant). Daar kun je gemene blessures aan overhouden als ze iets aan die rand snijden... of het hengsel dat door de stal gaat zwerven, losspringt enz.

liever de drinkbak in mijn optiek

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 13:42

Silviabol schreef:
en lege emmers in een stal kunnen behoorlijk gevaarlijk zijn. Heb al vaker gehoord dat paarden er mee gingen spelen en er dan met hun been doorheen zaten (emmer ondersteboven en gat in de onderkant). Daar kun je gemene blessures aan overhouden als ze iets aan die rand snijden... of het hengsel dat door de stal gaat zwerven, losspringt enz.

liever de drinkbak in mijn optiek

De emmer staat niet op de grond, hij hangt net zo hoog als de voerbak, dus al hij er een been in krijgt vind ik hem wel heel lenig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:09

Is de drinkbak wel goed schoon, want die willen nog wel eens vies worden, zeker onder de klepel.

Ook kan het gebeuren dat er minime elektrische stroompjes door een ijzeren waterbak (en dus water) kunnen gaan, waardoor een paard er liever niet uit drinkt.

Met emmers moet je idd uitkijken. Niet alle emmers zijn geschikt om zonder toezicht in een stal te hangen. Emmers waar een normaal omgebogen ophangoog aan zit moet je niet gebruiken. Hier zit nl genoeg ruimte tussen dat er een halster oid tussen kan komen.
Alleen emmers waarvan het hengsel dmv een dikke knop door de emmerwand zit is veilig om in stal te hangen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:28

Thuis moest ik ook altijd water in een emmer geven, maar die gooide ze altijd om en was alstijd leeg áls hij een keer niet omgegooid was. Waar ze nu staat heeft ze een automatische drinkbak, in het begin moest ze ff wennen Clown maar ik heb zo'n drinkbak veel liever, ze kunnen zoveel drinken als ze willen. 1 nadeel: ze poept er soms in Vork