piepen van thorowgood zadel en laarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

piepen van thorowgood zadel en laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 20:32

Ik heb een probleempje:

Ik heb sinds ongeveer 3/4 jaar een heel fijn zadel, het zadel is van Thorowgood.
Het is de Thorowgood Griffin Selecta.
De wrongen kan je verwisselen, en zo kan je er dan een dressuu, veelzeidig of spring zadel van maken, maarja, daar gaat het nu niet om.

Het probleem is namelijk dat het zadel heel erg piept, ik heb kunstoffen laarzen van Aigle, die gevoerde, met die gele voering.
Als ik zonder laarzen rijd(wat ik even heb geprobeerd) piept het zadel niet.....
Het is dus de combinatie van het zadel met de laarzen.
Ik vind het erg vervelend, want als ik les heb kan ik soms niet eens mijn instructeur verstaan, en ik was een keer op wedstrijd, en toen was er een pony die de hele tijd wegsprong als ik in de buurt kwam, vind ik ook niet erg prettig.
Ik heb er eerst vet op gedaan, dan was het een paar minuten stil, en toen begon het weer!
Daarna was ik op de Equitana, en daar zeiden ze dat het lag aan de leren beugelriemen, en dat er vet op zat.
Ze zeiden dat je het schoon moest maken met de Thorowgoodshampoo.
Dus ik heb dat gedaan, en ik heb stoffen beugelriemn gekocht.
Nu heb ik dat vandaag geprobeerd, maar het blijkt alleen maar erger te zijn geworden.

Ik baal dus echt Boos! , want ik vind het z'n fijn zadel, en een nieuw zadel, of leren rijlaarzen, dat zit er denk ik ook niet echt in!

Heeft iemand dit probleem ook gehad?
Of weet iemand de oplossing die zeker weten werkt?
ik ben nl. niet echt van plan weer vanalles te kopen Haha!

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want ik vind het verder echt een superzadel!!

(Sorry voor het lange verhaal Bloos )

Marsie

Re: piepen van thorowgood zadel en laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:48

Ik heb zelf een Wintec zadel die ook piept. Ik spuit er dan gewoon een beetje van dat anti-klit spul op (wat je ook in de manen en staart kan doen) en dan wrijf ik dat met een doekje een beetje uit. Dan piept mijn zadel (soms een paar dagen) niet meer. Misschien heb je hier wat aan.

friesian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 20:51

Klopt, mijn dochtertje heeft ook zo'n zadel op haar pony. Vooral als ik de laarzen en het zadel gepoetst heb piept het heel erg. Vooral op wedstrijd dus dat ze mij zelfs bijna niet kan verstaan als ik haar proefje voorlees. Dus inderdaad, goede tips zijn welkom. Mijn dochtertje wil haar zadeltje niet kwijt omdat ze er zo lekker stevig in zit en ze is pas 6 jaar.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:33

komt door plastic op plastic. soms wil een beetje siliconenspray ook helpen maar dat maakt het zadel wel wat minder stroef ...

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 08:34

ik heb het ook, maar dan met leren rijlaarzen. Dus door plastic op plastic kan het niet komen!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 09:24

Die tip van die anti-klit ga ik denk ik wel even proberen!!
Dat lijkt erg raar, maar als je zeker weet dat het helpt......
Wat voor anti-klit heb jij dan? Of maakt dat niet uit?

Ik heb kunststoffen laarzen, en bij de Equitana zeiden ze dat het kwam door de leren beugelriemen, met het vet, want leer moet je vetten, anders breekt het.

Siliconenspray heb ik ook al geprobeerd, maar dan bleef het maar ongeveer 5 minuutjes stil, en dan begon het weer.......

Ik wil mijn zadel ook niet kwijt, want ik vind het juist zo handig, vanwege die verwisselbare wrongen, je hebt een dressuurzadel springzadel, en veelzeidigheidszadel in een, en je hoeft niet 3 zadels te kopen, en nee, het is geen gewoon veelzeidigheidszadel, wat sommige dan denken Knipoog

dat verhaal wat ze op de Equitana zeiden dat het kwam door dat leer op plastic, vond ik al een beetje vaag verhaal eerlijk gezgegd, want er rijden er zoveel met een leren zadel, met kunstoffen laarzen, dezelfde die ik heb, en die piepen gewoon echt noooooooooooit............

In ieder geval alvast bedankt voor de tip, en als iemand nog iets anders weet, zeg het ajb, want ik werd echt gek van dat gepiep.....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:57

Als alle sprays niet helpen kun je voor het gewoon rijden ook overstappen op chaps met schoenen.. ik denk dat dat niet piept..
Vanaf volgend jaar (geloof ik) mag je ook wedstrijden rijden met lederen chaps en schoenen.. dus misschien dat dat dan een oplossing is. Want dit is ook om kierewiet van te worden :S

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 10:59

Ja, maar als je leren chaps neemt, heb je weer hetzelfde probleem, want dan gaat het weer piepen, want leer op plastic piept ook, de chaps van stof zeg maar, die piepen denk ik niet, maar ik rijd wel wedstrijden, dus dan piept het op de wedstrijd ook.................

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:33

Sommige mensen wrijven dat gedeelte van het zadel/kunststof beugelriemen wat met de laarzen in contact komt in met talkpoeder. Daardoor wordt de wrijving minder en het piepen ook. Het schijnt niet lang wit te blijven en wel lang te werken. Misschien is dat nog een tip?

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:50

Hier heb ik ook last van, ik rij met een wintec en altijd met chaps en schoenen, dan is er niks aan de hand. Maar laatst moest ik een keer met laarzen rijden omdat ik blaren had van m'n nieuwe schoenen en ik ben er na 5 min weer afgestapt omdat ik knettergek werd van dat gepiep.
Nu heb ik 3 april een wedstrijd en moet ik dus toch m'n laarzen aan.
Ik ga iig die tip van het talkpoeder en de anti-klit uitproberen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:58

PeruaansePas schreef:
Sommige mensen wrijven dat gedeelte van het zadel/kunststof beugelriemen wat met de laarzen in contact komt in met talkpoeder. Daardoor wordt de wrijving minder en het piepen ook. Het schijnt niet lang wit te blijven en wel lang te werken. Misschien is dat nog een tip?

Je was me voor. Wilde ik ook zeggen, talkpoeder helpt omdat het een soort smering is, licht vettig.
Gewoon vaseline helpt ook.

En benen stilhouden?

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 20:01

Dat anti-klit wat ik heb heet Equipe Glansspray (voor paarden & pony's staat eronder). En het is van Grand National (denk ik, want dat staat erboven). Ik koop dat altijd gewoon bij de Welkoop. Maar verder denk ik dat het niet zoveel uitmaakt welke anti-klit je gebruikt...

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:16

ik heb hetzelfde, iedereen hoort me altijd aan komen Cool
Maar het rare is dat ik er echt 2 jaar ofzo geen last van had en nu sinds een paar maanden in ene wel.
Antiklit ga ik ook maar eens proberen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 07:54

Even een aanvulling, het iig niet goed om leer op je thorowgood te gebruiken. Het leervet kan het kunststof op de lange duur beschadigen. Zou toch zonde zijn.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 08:34

Dit is een van de redenen dat ik hem maar snel weggedaan heb Clown
Met leren laarzen heb je dat trouwens ook dus die hoef je daar niet voor aan te schaffen.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-05 17:58

Dan jullie allemaal voor de tips, ik heb vandaag de tip van de anti-klit uitgeprobeerd, het piepte een stuk minder, maar het kraakte nog wel een beetje, het is dus nog niet helemaal over, maar het is al wel een stuk beter, ik ga dat denk ik maar eens een week ofzo volhouden, elke dag anti-klit voor het rijden, kijken of het echt beter word Knipoog
Ik hoop echt heel erg van wel........
Anders ga ik denk ik de tip van het talkpoeder uitptoberen..

En sorry, maar me benen stilhouden kan ik echt niet, hoe goed je ze ook stilhoud, als je moet wijken, schuif je je been naar achteren, en met die bewegingen beweeg je je been altijd wel iets, iig genoeg om het te laten piepen! Tong uitsteken