paard na operatie totaal verandert . wie herkent dit ?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

paard na operatie totaal verandert . wie herkent dit ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 18:52

mijn paard is in januari geopereerd aan zijn been
Daar had hij een oude wond van half jaar geleden en moest dood weefsel weggehaald worden .

hij is toen onder algehele narcose geweest en heeft daar 1,5 week gestaan.
Ik ben haar om de dag opwezen zoeken.

Nu heb ik mijn paard al 8 jaar en ken haar door en door .
Ze haat dierenartsen die mogen meestal niet in de buurt komen .
Ook kan ze met weinig paarden overweg . in de wei trapt ze iedereen af behalve degene die naast haar staat .
En mept ze in het rond naar een voor haar niew of onbekend paard .
Ze grijnst normaal gesproken al als er een paard naar haar kijkt .
Ik heb op wedstrijd een hele grote rooie strik bij wijze van dat andere ruiters weten dat ze niet te dicht bij moeten komen .

nu is dit alles dus helemaal over .
Niet dat ik er niet blij mee ben dat ze nu normaal doet .
Maar vraag me tog wel af hoe dit nu gekomen is .
Want had het eerlijk gezegt al opgegeven dat ze ooit nog eens normaal zou doen.
Na de narcose is haar smaak ff weg geweest ze luste dr wortels niet meer en dr snoepjes niet meer .
maar dat schijnt normaal te zijn .
Maar kan een paard ook zo van karakter veranderen .
Het lijkt me zelf heel stug maar zou niet weten wat het anders zou zijn want er is verder niks verandert .
Misschien hebben jullie een idee waar dit vandaan is gekomen en of het echt kan zijn van de narcose .
Want het valt iedereen op die haar kent dat ze echt verandert is .

Sjonniej

Re: paard na operatie totaal verandert . wie herkent dit ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 18:56

Niet heel verrassend. Waarschijnlijk had je paard toch nog pijn aan zijn been en moest zij dat ergens op af reageren.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 19:20

nou wel heel verassend ik heb dr namelijk al 8 jaar en dit gedrag heeft ze al die 8 jaar gehad . de wond waar het om ging had ze pas een half jaar en daar had ze overeiggens ook geen pijn aan maar het doodweefsel werd steeds groter en moest verwijdert worden .

anders had ik die link ook gelegd maar ze heeft tot half jaar geleden nooit niks gemankeerd aan dat been en ergens anders ook niet

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 19:41

Was ook meteen het eerste waar ik aan dacht, misschien vertoonde jouw paard dat gedrag wel omdat hij (zij?) pijn had en niet lekker in zijn vel zat.
Maar als de wond pas een half jaartje oud is (nouja, pas...) en je hem al 8 jaar hebt, dan is de kans klein.

Of misschien zit hij nu juist wel niet lekker in zijn vel?

Tja, misschien heeft hij daar op stal met andere paardjes gepraat, en eentje die tot hem door kon dringen dat het ook leuk was om lief tegen andere paarden te zijn? En is je paardje eindelijk verstandig gaan worden? Clown Clown Clown

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 21:27

Een iets ander verhaal. Mijn merrie heeft vorig jaar haar been gebroken. Heeft een halfjaar op stal gestaan en al die tijd enorm veel aandacht gekregen. Als ik nu met het paard in de stal naast haar bezig ben staat ze te schrapen. Ben ik haar aan het borstelen dan valt ze die andere merrie aan. Ook mijn merrie is enigzins veranderd in karakter, en dan is ze niet eens onder narcose geweest.
Vergeet niet dat jouw paard in die periode waarschijnlijk heel veel aandacht heeft gekregen, wat het paard ook kan veranderen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-05 21:49

@ chrystal-gek

heb verder niet het idee dat ze niet lekker in dr vel zit ze eet goed ze drinkt goed , heeft nog evenveel energie en lol met het rijden .
er is verder weinig verandert ze is alleen minder sagarijnig naar andere paarden .

@ vajramani

denk dat er qua aandacht niet veel meer is gegeven
ze word bijna dagelijks bereden wat toen dus ff niet mocht en nu inmiddels al 3 weken weer wel .
ze mocht alleen dagelijks 3 x 10 min stappen en zo langzaam opbouwen .
extra lekkere dingen ook niet echt gehad want ze krijgt altijd al teveel Pling
ze heeft wel een tijdje minder brok gekregen omdat ze niet mocht werken maar dat is sinds 3 weken ook weer normaal .

Daarom vind ik het ook zo vreemd .
Maarja mischien moet ik er ook wel niks achter zoeken en gewoon blij zijn dat ze nu redelijk normaal doet .

maar tog blijft de vraag hoe kan dat ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 09:52

Misschien is het kwartje gevallen door die narcose?
Bij mijn vriendin op stal staat een vrouw met een arabier, ook zo'n neuroot, kan niks hebben van anderen, mept alles en iedereen van zich af. Ramp om fatsoenlijk te rijden. Sinds een maand of twee is ze opeens heel braaf met rijden, veel minder aggresief naar anderen. Alsof ze opeens door heeft dat aardig zijn het leven erg aangenaam maakt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 10:42

Mijn paard is totaal veranderd na de bevalling van het veulen. Voorheen kon ik lezen en schrijven, na de bevalling alleen maar strijd leveren. Wilde totaal niet meer nageven...verschillende instructeurs erbij gehad...bleef maar staken en tekeer gaan. Uiteindelijk is ze gaan steigeren en heeft zich laten omvallen op het hek. Toen heb ik besloten haar tijdje gewoon puur recreatief te rijden, geen wedstrijddruk. Wel verkocht uiteindelijk, stond andere pony klaar. Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:17

Ik denk zomaar dat ze toch nog best last heeft van de narcose. Dat kan even duren voordat dat uit haar systeem is. Maar het kan natuurlijk wel zijn dat er door die narcose iets is opgelost wat er verkeerd zat of waar ze last van had. Ik denk daarom dat ze nooit zo zuur meer gaat worden....Wees er maar blij om.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:36

mijn frieze merrie is 2x geopereerd..

1x een spoed opratie van de koliek is 3 uur onder narcose geweest.

1x een griffelbeen operatie hier is ze 1,5 uur onder narcose geweest.

Ik merk enkel aan mijn paard dat ze na de narcose wat dof werd en moeilijk door haar vacht kwam.

Dat is allemaal wel goed gekomen.

maar zo veranderd qua karakter heb ik niet meegemaakt.